اخبار داغ

توسعه شهری با اقدامات ضدفرهنگی؛

حذف نام شهدا از معابر تربت حیدریه/ رئیس کمیسیون خدمات شهری: مصادیق اعلام شود تا نام شهدا را برگردانیم

حذف نام شهدا از معابر تربت حیدریه/ رئیس کمیسیون خدمات شهری: مصادیق اعلام شود تا نام شهدا را برگردانیم
پس از رسانه ای شدن حذف نام شهدا از برخی نقاط تهران، طبق بررسی های میدانی انجام شده این موضوع چند سالی است که در شهر تربت حیدریه رخ داده و بسیاری از معابر و کوچه ها که قبلا مزین به نام شهید آن محله بود امروز فقط نام کوچه با شماره خیابان در تابلوها درج شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، شهرستان 230 هزار نفری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی بعنوان چهارمین شهرستان پرجمعیت این استان، در دوران انقلاب و دفاع مقدس 677 شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این تعداد 200 شهید متعلق به شهر تربت حیدریه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

پس از رسانه ای شدن حذف نام شهدا از برخی نقاط تهران، طبق بررسی های میدانی انجام شده این موضوع چند سالی است که در شهر تربت حیدریه رخ داده و بسیاری از معابر و کوچه ها که قبلا مزین به نام شهید آن محله بود امروز فقط نام کوچه با شماره خیابان در تابلوها درج شده است.

,

تا چند سال پیش کوچه های این شهر هر کدام مزین به نام شهید آن کوچه و محله بود و وقتی مسافر و یا مهمانی وارد این شهر می شد و آدرسی از شهروندان سئوال می کرد معمولا با این پاسخ مواجه می شد که کوچه شهید کاظمی، شیبانی، غلامی و یا شهید دیگری، اما امروز می گویند طالقانی 22، فردوسی 80 یا کاشانی 24.

,

در سالهای اخیر در کنار نام مثلا خیابان طالقانی 22 عنوان کوچه شهید علی اکر مقنی پور درج شده بود، اما پس از اینکه شهرداری وقت در یک اقدام مشترک تابلوهای خیابانها و معابر را تغییر داد بسیاری از معابری که مزین به نام شهدا بود از صفحه تابلوها حذف شده است.

,

نامگذاری معابر و اماکن به نام شهدای انقلاب، ۸ سال دفاع مقدس و عملیاتهای تروریستی در طول 40  سال پس از پیروزی انقلاب و شهدای مدافع حرم تابع یک آئین نامه است، با این تفاوت که در این نامگذاری، تقاضای اعضای خانواده درجه اول شهدا به عنوان اولویت بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

,

بر اساس آخرین بازنگری دستورالعمل این آیین‌نامه که در جلسه ۴۶۶ شورای فرهنگ عمومی و ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ مصوب شده، شورای نظارت شهرستان‌ها در وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌های شهرستان‌های کشور تشکیل می‌شود و در سطح هر شهرستان، متشکل از فرماندار به عنوان رییس شورا، مدیر امور شهری و روستایی فرمانداری به عنوان دبیر شورا، رییس شورای اسلامی شهرستان، شهردار مرکز شهرستان، رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، یک نفر از فرهیختگان در زمینه فرهنگ و ادب فارسی به انتخاب شورای فرهنگ عمومی شهرستان، یک نفر از صاحب‌نظران امور دینی به پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان و تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان است.

,

این آیین‌نامه، درخواست برای نامگذاری تمام مفاخر و چهره‌های فرهنگی و ملی را شامل می‌شود که در این موارد گاهی اعضای شورا هم پیشنهاد ‌دهنده هستند.

,

در این گزارش قصد نداریم عمدی یا سهوی بودن این اقدام چند سال پیش مسئولان وقت شهرداری و شورای شهر را بررسی کنیم، اما بعنوان یک مطالبه جدی از شهرداری و شورای شهر تربت حیدریه تقاضا شده تا نام معابری که قبلا مزین به نام شهدا بوده را به نام شهید همان کوجه یا محله برگردانده شود.

,

چنین موضوعی تاکنون گزارش نشده است

, چنین موضوعی تاکنون گزارش نشده است,

محمد امانی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه در این خصوص می گوید: همه ملت ایران و نظام اسلامی مدیون شهدا و جانفشانی ایثارگرانند و اگر امروز عزت و اقتداری در دنیا داریم مرهون خون مطهر این عزیزان است.

,

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل در شورای نامگذاری مصوبه ای داریم مبنی بر اینکه در هر معبر و میلانی که خانواده شهید اسکان دارند کوچه مزین به نام همان شهید باشد

,

امانی با بیان اینکه چنین موضوعی تاکنون گزارش نشده، افزود: این موضوع در جلسه شورای نامگذاری نیز مطرح نشده و در جلسه آینده حتما پیگیر آن خواهیم بود، ضمن آنکه از بنیاد شهید خواسته ایم چنین مواردی را جهت درج نام شهدا در اختیار شهرداری قرار دهد.

,

مصداق‌ها را اعلام کنید

, مصداق‌ها را اعلام کنید,

احمد وطندوست، رییس کمیسیون خدمات شهری تربت حیدریه با بیان اینکه مصداق های این گزارش را اعلام کنید، گفت: پیش از این به بنیاد شهید اعلام کردیم نام هر کوچه ای که بنام شهدا قبلا مزین شده و اکنون با تغییر تابلوها حذف و یا کمرنگ شده به شهرداری اعلام کند تا حداقل با شبرنگ های مخصوص نام کوچه ها به شهدا مزین باشد.

,

وی تصریح کرد: امروز به مسئولان شهرداری اعلام کردیم ظرف 48 ساعت آینده و با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به اینکه بعضی از خانواده های معظم شهدا جابجا شدند با شبرنگ های مخصوص کوچه هایی که قبلا به نام شهدا مزین شده را با نام شهید همان کوچه و محله نامگذاری کنند.

,

بنابراین گزارش، شهدا آبروی این کشور و نظام هستند و می طلبد که اعضای شورای شهر و مسئولان فرهنگی شهرداری نام معابری که مزین به شهدا بوده را به حالت قبل برگردانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه