اخبار داغ

شوکی که به پیکر نیمه‌جان فرهنگ و هنر کرمانشاه وارد شد؛

سکوت تأمل‌برانگیز مسئولان فرهنگی کرمانشاه در برابر تعطیلی یک دانشکده!

سکوت تأمل‌برانگیز مسئولان فرهنگی کرمانشاه در برابر تعطیلی یک دانشکده!
مسئولان فرهنگی کرمانشاه در برابر تعطیلی یک دانشکده سکوت تامل‌برانگیز ی را پیشه کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصادنیوز خبر تعطیلی یکی از دانشکده‌های کرمانشاه شوکی بود که روز گذشته تن نیمه‌جان فرهنگ این استان را لرزاند و موجی از نگرانی بین پرسنل این مرکز و افرادی که قصد ادامه تحصیل در این دانشکده داشتند را ایجاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

دانشکده فرهنگ و هنر یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد فرهنگی و هنری در کرمانشاه بود که سالانه دانشجویان زیادی را در حوزه‌های مذکور جذب و تربیت می کرد، اما چندی پیش در پی مصوبه شورای عالی اداری کشور اخباری مبنی بر انحلال و واگذاری برخی از دانشگاههای کشور که زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی بودند به گوش رسید.

,

این دانشکده منحصر به فرد نیز در شمار این دانشگاه‌ها قرار گرفت و تنها یک روز باقی مانده به سال تحصیلی جدید یعنی ۳۱ شهریور ۹۸ رسما تعطیل شد.

,

بنابر مصوبه مذکور قرار بود این تعطیلی و واگذاری ها برای کاهش بار مالی دولت اتفاق بیفتد، اما تعطیلی این دانشکده در حالی است که با توجه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری آن و برگزاری بیش از ۷۰۰ رویداد فرهنگی و هنری طی سه سال گذشته نه تنها بار مالی برای دولت نداشت، بلکه در بخشی از مسئولیت های مربوط به دولت در حوزه‌های فرهنگی و هنری هم ایفای نقش می‌کرد.

,

همانطور که گفته شد این دانشگاه یک ظرفیت فرهنگی و هنری بی بدیل برای کرمانشاه بود و با تعطیلی این مرکز  بستر فراهم شده برای تربیت و شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری در سایه بزرگان هنری و فرهنگی از  بین می رود.

,

مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه سال  ۱۳۸۰ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد و از زمان تاسیس تاکنون در بیش از ۲۴ کد رشته حدود ۵ هزار دانشجو را در رشته های فرهنگی و هنری تربیت کرد.

,

وجود اساتید فرهنگی و هنری برجسته استان در این دانشکده و توجه مشاهیر حوزه فرهنگ و هنر همچون پروفسور کزازی  به این دانشکده، آن را نسبت به سایر دانشکده های مشابه خود متمایز می‌کرد ولی می‌بینیم که علی‌رغم پشتوانه فرهنگی ذکر شده این دانشکده تعطیل و از چرخه فعالیت خارج شد.

,

بهرام فاضلی‌زاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و رئیس پیشین این دانشکده نیز در مراسم معارفه اش که ۲۵ تیر ماه ۹۸ برگزار شد، تعطیلی این دانشکده را خسرانی برای استان دانست، اما علی رغم این اظهار نظر و حمایت هایی که از این مرکز در این مراسم داشت، دیدیم که نهایتا مصوبه شورای عالی اداری کشور را به مرحله اجرا گذاشت و به مسئولین دانشکده مذکور ابلاغ کرد.

,

دانشکده فرهنگ و هنر جایگزین مناسبی برای دانشگاه هنر در کرمانشاه بود

, دانشکده فرهنگ و هنر جایگزین مناسبی برای دانشگاه هنر در کرمانشاه بود,

عبدالله جواری از اساتید و مشاهیر حوزه خوشنویسی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد از تعطیلی این دانشکده ابراز تاسف کرد و گفت: این دانشکده با تلاش زیاد تاسیس و راه اندازی شد و فعالیت‌های خوبی نیز ارائه کرد.

,

وی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه هنر یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بود، افزود: در شرایطی که دانشگاه رازی به هر دلیلی هنوز موفق به تاسیس این دانشکده نشده است، دانشگاه فرهنگ و هنر جایگزین مناسبی بود.

,

این هنرمند کرمانشاهی خاطرنشان کرد: باعث تاسف است در کلانشهری چون کرمانشاه که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد، دانشگاهی که به زحمت زیاد راه اندازی شده به تعطیلی کشیده شود.

,

جلوگیری از کوچ و مهاجرت دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های فرهنگی و هنری

, جلوگیری از کوچ و مهاجرت دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های فرهنگی و هنری,

جواری گفت: این دانشگاه می توانست مانع کوچ  و مهاجرت دانشجویان علاقه مند به فرهنگ و هنر و همینطور هنرمندان خوب کرمانشاهی به خارج از استان شود.

,

این هنرمند کرمانشاهی تاکید کرد: ما از اینکه چرا مسئولین به این موضوع توجه نکرده اند، تاسف می خوریم.

,

وی خاطرنشان کرد: ما استعدادهای فرهنگی و هنری زیادی در کرمانشاه داریم که به واسطه این دانشگاه می توانستند شکوفا شوند، لذا به وجود این دانشگاه در این منطقه نیاز بود.

,

استاد جواری دانشکده فرهنگ و هنر را یک دانشکده فعال، موفق و زبانزد در منطقه دانست و گفت: مدیریت این دانشکده نیز یک مدیریت بسیار خوب بود و تمام بزرگان فرهنگ و هنر را در این دانشکده جمع کرده بودند.

,

متفرق شدن بزرگان فرهنگی و هنری در پی تعطیلی مرکز فرهنگ و هنر

, متفرق شدن بزرگان فرهنگی و هنری در پی تعطیلی مرکز فرهنگ و هنر,

این هنرمند کرمانشاهی تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر را باعث متفرق شدن بزرگانی دانست که در این دانشکده جمع شده بودند.

,

وی گفت: این تعطیلی همچنین باعث متفرق شدن استعدادهای نوجوان ما خواهد شد و این دغدغه به وجود می آید که اینها که به حوزه های فرهنگی و هنری علاقه مند هستند، کجا باید بروند و تحصیل کنند!؟

,

استاد جواری افزود: ما انتظار داشتیم مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشکده راه اندازی شود نه اینکه به تعطیلی کشیده شود.

,

این هنرمند برجسته کرمانشاهی تاکید کرد: ضرر و زیانی که این مسئله در آینده برای منطقه ما خواهد داشت واقعا غیر قابل تصور است.

,

وی ادامه داد: به واسطه رشته های فرهنگی و هنری که در این دانشکده تدریس می شد، خیلی از نوجوانان ما در حال گرایش به ادامه تحصیل در این رشته ها بودند، لذا باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

,

 برگزاری ۷۰۰ رویداد فرهنگی و هنری در دانشگاه

,  برگزاری ۷۰۰ رویداد فرهنگی و هنری در دانشگاه,

حجت سلیمی، رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به تعطیلی این مرکز، گفت: این مرکز در دوران فعالیتش یک رشد چشمگیر داشت و از کارنامه درخشانی هم برخوردار بود.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه افزود: همه همکاران من چه در حوزه آموزش چه حوزه اساتید و گروه های مختلف، فعالیت های بسیار خوبی در این مرکز داشتند.

,

سلیمی ادامه داد: افتخار ما این است که بیش از ۷۰۰ رویداد فرهنگ و هنر  طی ۳ سال در این دانشکده برگزار شد.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی - کاربردی کرمانشاه تاکید کرد: ما این مرکز را به یک برند تبدیل کردیم و هیچکس با این مرکز مانند یک مرکز علمی کاربردی برخورد نکرد.

,

این مسئول گفت: پرفسور کزازی این مرکز را یک دانشگاه واقعی می دانست و آن را در سوگنامه ای نیز که برای آن نوشته عنوان کرده اند، که احتمالا به زودی چاپ خواهد شد.

,

بالاترین پذیرش دانشجو و متقاضیان تحصیل را در دانشکده فرهنگ و هنر داشتیم

, بالاترین پذیرش دانشجو و متقاضیان تحصیل را در دانشکده فرهنگ و هنر داشتیم,

وی تاکید کرد: ما همواره بالاترین جذب دانشجو و متقاضیان زیادی برای تحصیل در این دانشگاه داشتیم و یقین دارم اگر این ترم را به ما اجازه پذیرش دانشجو می‌دادند، بیش از ۱۰۰۰ دانشجو به این دانشگاه مراجعه می کرد.

,

سلیمی با بیان اینکه شهر کرمانشاه تشنه رشته های فرهنگی و هنری است، گفت: کرمانشاه شهر هنرمندپروری بوده و هنر در شهر کرمانشاه مانند نیازهای اولیه چون آب و غذا است.

,

وی با بیان اینکه مردم کرمانشاه با هنر نفس کشیده، رشد کرده و زندگی کرده اند، گفت: مگر می شود شهری چون کرمانشاه با این پیشینه و بزرگانی که در تمام حوزه های هنری دارد، به چنین مرکزی نیاز نداشته باشد.

,

این مسئول افزود: ما بزرگان هنری زیادی در حوزه های مختلف چون نقاشی، خط، تئاتر، سینما و... داشته ایم که در آن صنعت و هنر، نقش آفرین و تاثیر گذار بوده اند.

,

تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر باعث آسیب به علاقه مندان این حوزه می شود

, تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر باعث آسیب به علاقه مندان این حوزه می شود,

سلیمی تاکید کرد: استانهایی چون تهران و اصفهان و استان های بزرگ دیگر به دلیل اینکه دانشگاه های ملی و حتی علمی کاربردی خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر دارند، از این موضوع آسیب نمی بینند.

,

وی افزود: این دانشجویان، پرسنل دانشگاه، اساتید هنرمند و علاقه مندان به حوزه فرهنگ و هنر در کرمانشاه هستند که از تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر آسیب می بینند.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه تاکید کرد: پس از تعطیلی این دانشکده، هیچ یک از دانشگاه های استان از ملی و پیام نور و... رشته های این دانشکده را ندارند.

,

وی در خصوص علت تعطیلی دانشکده مذکور خاطرنشان کرد: این تعطیلی بنابر مصوبه شورای عالی اداری کشور به ریاست رئیس جمهور صورت گرفته است و طبق آن تصمیم گرفتند دانشکده هایی که زیر نظر وزارتخانه های دولتی است برای اینکه بار مالی برای دولت نداشته باشد را یا تعطیل کرده و یا به بخش خصوصی واگذار کنند.

,

دانشکده فرهنگ و هنر بار مالی برای دولت ندارد

, دانشکده فرهنگ و هنر بار مالی برای دولت ندارد,

سلیمی گفت: ما به خود این موضوع ایراداتی را وارد می دانیم، چرا که ما اصلا دولتی نیستیم و تنها از یک مکان دولتی استفاده کردیم و حاضر بودیم اجاره مجتمع را هم پرداخت کنیم.

,

وی با بیان اینکه سیستم ما درآمد هزینه بود، افزود: ما مشمول این مصوبه نمی شدیم چرا که ما نه تنها هیچ بار مالی برای دولت نداشتیم، بلکه بخشی از وظایف و مسئولیت دولت را بدون یک ریال بار مالی انجام می دادیم.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه یادآور شد: ما یک نشان فرهنگ و هنر که جزو مسئولیت های سازمان های دیگر می تواند باشد را ابداع کردیم و به بسیاری از بزرگان و نقش آفرینان فرهنگ و هنر کرمانشاه اهدا کردیم.

,

وی تاکید کرد: ما از ظرفیت های دانشجویی، برای برگزاری برنامه ها و همایش های فرهنگی و هنری استفاده می کردیم و اگر این کار را هر نهاد دولتی دیگری می خواست انجام دهد، متحمل هزینه های زیادی می شد.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: با اوصاف فوق بودن ما نه تنها باری برای دولت نیست، بلکه باری هم از دوش دولت برداشته می شود.

,

سلیمی تاکید کرد: ما دو سال پیامی برترین مرکز فرهنگ و هنر کشور شدیم و بین تمام علمی کاربردی های کشور چهاردهم شدیم و این رتبه هایی است که کرمانشاه کمتر به خود دیده و این جز با تلاش اساتید، پرسنل و دانشجویان این مرکز ممکن نشده است.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه گفت: این رشد دانشکده فرهنگی برای سازمان هایی که کندرو و سازمان هایی که بالنده نیستند، خطرناک است.

,

وی در خصوص اینکه آیا ریاست دانشگاه علمی کاربردی استان می توانست مانع این اتفاق شود یا خیر گفت: او تنها کسی است که مدافع و حامی ما بود و بیش از چند بار برای این موضوع به تهران سفر کرد.

,

سلیمی تاکید کرد: به واسطه اینکه ما زیر مجموعه وزارت ارشاد هستیم بیشتر به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این زمینه نیاز داریم.

,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه افزود: انتظار ما از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه این است که در این زمینه ما را حمایت کنند.

,

وی ادامه داد: ما همچنین از استاندار کرمانشاه به عنوان نفر اول استان، این است که با توجه به ظرفیت های این دانشگاه به آن توجه ویژه داشته و از ما حمایت لازم را داشته باشند.

,

مسئولین استانی نسبت به تعطیلی این دانشکده بی تفاوت نباشند

, مسئولین استانی نسبت به تعطیلی این دانشکده بی تفاوت نباشند,

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه گفت: امیدواریم مسئولین استانی که در این زمینه توانمند هستند نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند.

,

وی افزود: آقای استاندار نیز می توانند با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور رایزنی کنند که این دانشگاه به چرخه فعالیت برگردد.

,

سلیمی با بیان اینکه ساختار این مرکز برای آموزش واقعا بی نظیر است، گفت: راهکار این موضوع این است که این مجتمع فرهنگی و هنری را به دانشگاه فرهنگ و هنر اختصاص دهند که این موضوع نیز در ید استاندار کرمانشاه خواهد بود.

,

با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که این دانشکده منحصر به فرد با ظرفیت های فرهنگی و هنری بسیار بالا بار مالی چندانی برای دولت نداشته و حتی در بخش های فرهنگی و هنری به عنوان بازوان دولت عمل کرده است اما به ورطه تعطیلی کشیده شد واتفاق  بدتر از تعطیلی برای آن، این است که مسئولان استان به ویژه مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در مقابل این اتفاق ناخوشایند سکوت کرده اند.

,

اما با توجه به مباحث مطرح شده از سوی رئیس این مرکز و ثمراتی که در نتیجه وجود این دانشکده برای استان به بار می آید ضرورت دارد مسئولین استانی و در راس آنها مدیریت ارشد استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای کمک به شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان بومی به سایر استانها برای تحصیل در رشته های این مرکز، تدابیر ویژه تری در این زمینه اتخاذ کنند تا شاید این دانشکده به چرخه فعالیت برگردد و خونی در رگ های جامعه فرهنگی و هنری استان کرمانشاه جاری شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه