اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سیاست‌هایی که واردات را به صرفه‌تر از تولید کرد/ تعرفه گذاری نادرست؛ سدی در مقابل تولید داخلی قطعات خودرو

سیاست‌هایی که واردات را به صرفه‌تر از تولید کرد/ تعرفه گذاری نادرست؛ سدی در مقابل تولید داخلی قطعات خودرو
تعرفه ورود قطعات خودرو به داخل کشور به نحوی تعیین‌شده که تولید قطعات با فناوری بالا را با چالش روبه رو کرده است. وابستگی کشور در تأمین قطعات با فناوری بالا عامل اصلی کاهش میزان تولید خودرو در سال‌های اخیر بوده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمایت از تولید داخل همواره مورد تأکید مسئولان کشور بوده است اما در صنعت خودروسازی تعرفه گذاری نادرست سبب شده است که واردات قطعات خودرو در چند سال اخیر در رأس واردات کشور قرار گیرد و حمایت کافی از قطعه سازان داخلی صورت نگیرد که این امر مانع ایجاد اشتغال در این حوزه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خبرهایی که این روزها به گوش می رسد حاکی از کاهش میزان تولید خودرو در کشور است به طوری که بررسی گزارش فعالیت شرکت خوروسازی ایران‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت در ۶ماهه سال ۹۷ تعداد ۲۶۷ هزار و ۵۲۱ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود که این میزان با کاهش ۴۴ درصدی در ۶ماهه سال جاری به ۱۴۹ هزار و ۸۵۴ دستگاه رسیده است.

,

 

,

تعرفه گذاری نادرست؛ عامل ناقص ماندن خودروها

, تعرفه گذاری نادرست؛ عامل ناقص ماندن خودروها, تعرفه گذاری نادرست؛ عامل ناقص ماندن خودروها,

در حال حاضر تعرفه ورود قطعات خودرو به داخل کشور بر اساس میزان داخلی سازی خودرویی تعیین می‌شود که قطعه در آن استفاده می‌شود. هرچه سطح داخلی سازی خودرو بیشتر شود، تعرفه واردات کمتر می‌شود.

,

این نوع تعرفه گذاری سبب می‌شود پس‌ازاین که قطعات با فناوری پایین داخلی سازی شد، تعرفه واردات قطعات با فناوری بالا به 15 درصد کاهش یابد. در چنین شرایطی خودروسازان انگیزه کافی برای داخلی سازی قطعات با فناوری بالا را ندارد به عبارت دیگر واردات یک قطعه از ساخت آن مقرون به صرفه تر خواهد بود و در نتیجه صنعت خودروسازی کشور در تأمین قطعات با فناوری بالا وابسته باقی‌مانده است.

,

در شرایط تحریمی که واردات با مشکل روبه‌رو شده است این مشکل نمود عینی یافته که می‌توان به وجود چندین هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان به دلیل وابستگی در تأمین قطعات با فناوری بالا مانند Ecu اشاره کرد.

,

خودروهایی که در بازدید های مختلف مشخص شده است به علت نقص قطعه در پارکینگ ها مانده اند و همین مساله منجر به غلبه عرضه بر تقاضا شده است.

,

 

,

گسترش واردات؛ کاهش اشتغال در صنعت خودرو

, گسترش واردات؛ کاهش اشتغال در صنعت خودرو, گسترش واردات؛ کاهش اشتغال در صنعت خودرو,

طبق آمار تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۶، قطعات منفصله خودرو در صدر کالاهای وارداتی قرارگرفته است. بر این اساس، طی سال گذشته رقمی بالغ‌بر یک میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار قطعات منفصله وارد کشور شده که نشان از حجم بالای واردات قطعه دارد.

, آمار تجارت خارجی,

علاوه بر این میزان صادرات قطعات منفصله خودرو در سال ۱۳۹۶ به ارزش ۲۰ هزار و ۵۷۶ دلار رسیده است. این آمارها حاکی از آن است که تراز تجاری کشور در قطعات خودرو به‌شدت منفی است و حتی پاسخگوی نیاز داخلی هم نیست.

,

 

,

لزوم تعیین کف تعرفه 32 درصدی برای واردات قطعات

, لزوم تعیین کف تعرفه 32 درصدی برای واردات قطعات, لزوم تعیین کف تعرفه 32 درصدی برای واردات قطعات,

با توجه به شرایط فعلی صنعت کشور، مدیریت واردات قطعات منفصله خودرو بایستی در دستور کار دولت قرارگرفته و زمینه حمایت از تولیدات داخلی در این عرصه فراهم شود. همانگونه که در چند ماه اخیر شاهد ساخت برخی از قطعات بودیم؛ به اعتقاد کارشناسان صنعت ساخت این قطعات پیچیده تر از ساخت برخی از قطعات دیگر در کشور نیست و با اندکی حمایت و پیگیری  می توان به این صنعت دست پیدا کرد.

,

افزایش هوشمندانه تعرفه واردات قطعات در شرایط فعلی اقدامی است که می‌تواند در جهت حمایت از قطعه ساز داخلی مؤثر واقع شود؛ در این راستا پیشنهاد می‌گردد تعرفه واردات لوازم‌یدکی و قطعات منفصله تولید خودرو، علاوه بر میزان داخلی سازی خودرو نهایی، متناسب با توان تولید داخلی قطعات و همچنین کیفیت داخلی سازی تعیین شود.

, افزایش هوشمندانه تعرفه واردات,

دراین‌باره سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه بایستی اولویت اصلی استفاده از تولیدات باکیفیت داخلی باشد، تأکید کرد: بایستی تعرفه واردات قطعاتی که مشابه داخلی آن موجود است، افزایش یابد تا واردات این محصولات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

,

طبق نظرات کارشناسی درصورتی‌که کف واردات قطعات خودرو 32 درصد تعیین شود با توجه به توان شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه سازان امکان داخلی سازی این قطعات در کشور فراهم شده و علاوه بر اشتغال نیروهای متخصص، خودکفایی و مقاوم شدن اقتصاد در برابر تحریم‌ها را در پی دارد. جای تعجب است که در طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است هیچ توجهی به تعرفه گذاری قطعات نشده است.

,

دولت در شرایط فعلی به جای پیگیری وزارت بازرگانی که تنها در واردات را به روی کشور باز می کند بهتر است به فکر بومی سازی تولید قطعات و لوازم مورد نیاز باشد که هم ارز آوری داشته و هم اینکه در مرحله اول نیاز داخلی کشور را برطرف می کند.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه