اخبار داغ

هنری از جنس طبیعت؛

سبد های «ترکه چوب» بانوی کُردستانی را کارآفرین کرد/مسئولان برای کمک به اقتصاد مقاومتی باید صنایع دستی را گسترش دهند

سبد های «ترکه چوب» بانوی کُردستانی را کارآفرین کرد/مسئولان برای کمک به اقتصاد مقاومتی باید صنایع دستی را گسترش دهند
هنرمندان با جان و دل و عشقی که به کارشان دارند قدم به مناطق کوهستانی دیارشان می گذارند تا با دستانشان شاخه های درخت ارغوان را بدون اینکه زخمی بر بدنش به جای بگذارند با خود به همراه بیاورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، هنرمندان با جان و دل و عشقی که به کارشان دارند قدم به مناطق کوهستانی دیارشان می گذارند تا با دستانشان شاخه های درخت ارغوان را بدون اینکه زخمی بر بدنش به جای بگذارند با خود به همراه بیاورند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

, ,


این شاخه ها که بسیار نرم و منعطف هستند با نام ترکه خوانده می شوند و تار و پود سبد ها و ظروف حصیری را تشکیل می دهند . دست بافته هایی که حاصل در هم تنیدن ترکه های درخت ارغوان هستند به شکل های گوناگون در می آیند و هنر دست سازنده ی خود را به رخ می کشند.

,
,

 

,


داخل محوطه ی کارگاه صنایع دستی شهر سنندج که می شویم؛ سبدهای زیبایی را می بینیم که خالق آن انگشتان زیبای خاتون گلچین است، هنرمند کردستانی که توانسته در بحث سبدبافی خودکفا باشد و شعار سال مقام معظم رهبری با نام رونق تولید، را بر پایه اقدام و عمل برساند.

,
,

 

,

, ,

 

,

بانو گلچین، گلچینی از سبدهای زیبایش را بر روی دیوار آویزان کرده که از همان نگاه اول انسان محو تماشایش می شود، صنایع دستی زیبایی که بعد از سال ها فراموشی بار دیگر مورد توجه بانوان این استان قرار گرفته است.

,


 
دستان هنرمند سختکوشی که چوب هایی را که خود پرورش داده، به هم می تاباند و اشیایی را می سازد که علاوه بر زیبایی و دوام آن، کاربردهای زیادی را نیز در سطح استان خواهند داشت.

,
,
,

 

,

در سال های اخیر، به دلیل مسائل مختلفی همچون شرایط نابسامان اقتصادی، افزایش سطح تحصیلات بانوان و تلاش برای به دست آوردن استقلال، افزایش زنان سرپرست خانوار،  تغییر سبک زندگی و ... از یک سو، و محدود بودن فرصت های شغلی سازمانی از سوی دیگر زنان به جستجوی یافتن راه های جدیدی برای کسب درآمد پرداخته اند.

,

 

,

, ,

 

,

 در این میان برخی از بانوان نه تنها با کسب مهارت های لازم فنی و حرفه ای، نیازهای مالی خود را برطرف نموده اند بلکه با گسترش فضای کسب و کار و یا انتقال و آموزش مهارت های خود به دیگران، زمینه اشتغال به کار افراد دیگر را نیز فراهم آورده اند.

,


 

,
,

گلچین غلام ویسی که مسئول یکی از کارگاه های سبد بافی در استان کردستان است می گوید؛ 40 سال سن دارم و از زمانی که یادم می آید علاقه ی خاصی به سبد بافی داشته ام، از آنجا  که عشق و علاقه  به کسب روزی  حلال و تهیه کمک معیشت خانواده در درونم چراغ امید به زندگی  را پر فروغ می کرد لذا تصمیم گرفتم که کارآفرینی را آغاز و بتوانم در این کار خودکفا باشم.

,

 

,

وی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید کشور مبنی بر اینکه هر فردی می تواند قدمی برای کشور بردارد تا این مملکت بر روی پای خود بایستد و به بیگانگان محتاج نشویم احساس کردم که من هم می توانم یکی از این قدم ها را بردارم.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: در آغاز کار مختصر آورده ای را برای طرح تدارک کارگاهم دیدم اما با حمایت های همسرم توانستم موفقیت های لازم را در این زمینه کسب و به نوعی مقدمات راه اندازی یک واحد تولیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی را ایجاد نمایم که هم برای خودم و هم خانواده ام سودمند بوده است اما تداوم این طرح به نوعی نیازمند حمایتهای مالی و پشتیبانی متولیان امر است.

,


 

,
,

 این فعال حوزه اقتصاد صنایع دستی با اعلام رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: اگر تمامی جوانان استان به جای مهاجرت به شهرهای دیگر و یا بیکاری نسبت به تدارک شغلی در حوزه مشاغل زود بازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، حتما علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

بانو گلچین می گوید؛ در حال حاضر 12 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند که بزرگترین هدفم گسترش آن و ایجاد اشتغال برای بانوانی است که می خواهند روی پای خود بایستند و برای این استان و مملکت مفید واقع شوند.

,


 

,
,

وی  ادامه داد: درآمد فعالان در این عرصه به کاری که انجام می دهند بستگی دارد که معمولاً ماهانه از یک میلیون تومان به بالاست اما در طول راه اندازی کارگاهم سعی کردم 6 ماهه ی اول راه اندازی را فقط به خودکفایی در این حوزه فکر کنم بعد درآمدزایی...

,

 

,

 

,

این بانوی فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: کارآفرینی به ظاهر شاید ساده به نظر بیاید، اما در واقع مشکلات خودش را دارد. یک کارآفرین در حالی که باید ایده داشته باشد، نباید به سادگی مایوس شود، بلکه هر چه مورد کم لطفی قرار می‎گیرد، ناامید نمی‎شود و همین کارشکنی‎ها باعث می‎شود تا انگیزه اش بیشتر شود.

,

 

,

 

,

وی در چندین نمایشگاه داخلی  شرکت کرده و می گوید: با کار و سرمایه ی نه چندان زیادی که داشتم کارم را آغاز کردم و همیشه در فصل پاییز به هورامان می روم و با تهیه ی چوب خشک های آن منطقه و پرورش و نونوار کردن آن در تهیه ی سبدبافی استفاده و خوشبختانه تا به امروز درآمدم خوب بوده و امیدوار به فردای بهتر نیز خواهم بود.

,

 

,

به گفته ی این بانوی هنرمند کردستانی  سبـد گردکوچک و بزرگ ،  سبد قایقی کوچک و بزرگ،  کاسه در اندازه های مختلف ، سبد جای میوه ، سبد پنجره ای ، ساک پیک نیک ،سبد دو طبقه سبد سه طبقه ، جای لباس ، جای روزنامه ،انواع شکلات خوری ، جای سوزن ونخ  و ... از محصولات متنوع کارگاه سام و عسل است.

,

 

,

گلچین غلام ویسی تاکید می کند: «اشتغالزایی از طریق آموزش صنایع دستی حتما در راستای اقتصاد مقاومتی است. صنایع دستی مشاغل دائمی هستند که غالبا نیازمند سرمایه در گردش زیادی نیستند و ریسک بسیار پایینی دارند. به همین دلیل مسئولان برای کمک به اقتصاد مقاومتی باید صنایع دستی را گسترش دهند و از فعالان این عرصه حمایت کنند. یکی از بهترین روش ها، پشتیبانی از برگزاری کلاس های آموزشی بویژه برای نیازمندان و نیز افزایش تعداد نمایشگاه های عرضه محصولات صنایع دستی است.»

,

 

,

, ,

 

,

وی در پایان کارآفرینی را یکی از راه های مقابله با بیکاری جوانان می داند و می گوید؛ در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری که امروزه در بین جوانان وجود دارد این هنر توانسته است درآمد زایی و اشتغال را برای بانوان هنرمند ایجاد کند بنابراین می طلبد که مسئولان امر توجه و حمایت های بیشتری از این هنر در استان کردستان داشته باشند.

,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه