اخبار داغ

نقد و بررسی تازه‌ترین اثر "جهانگیر جعفری":

"مرغ آمین" تازه‌ترین کتابی که مخاطب را راضی می‌کند/ بررسی غرب‌زدگی در اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث

"مرغ آمین" تازه‌ترین کتابی که مخاطب را راضی می‌کند/ بررسی غرب‌زدگی در اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث
کتاب مرغ آمین به قلم جهانگیر جعفری نویسنده، پژوهشگر، فعال فرهنگی اجتماعی و مدرس دانشگاه است که به بررسی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی در شعر نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث پرداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، کتاب مرغ آمین به قلم جهانگیر جعفری نویسنده، پژوهشگر، فعال فرهنگی اجتماعی و مدرس دانشگاه است که به بررسی اندیشه های سیاسی و اجتماعی در شعر نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک، کتاب مرغ آمین به قلم جهانگیر جعفری نویسنده، پژوهشگر، فعال فرهنگی اجتماعی و مدرس دانشگاه است که به بررسی اندیشه های سیاسی و اجتماعی در شعر نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث پرداخته است., تیتریک،, تیتریک,

این کتاب توسط موسسه فرهنگی هنری کشف استعداد برتر در ۱۷۶ صفحه در سایز رقعی پیش روی دوستداران ادبیات قرار گرفت.

, این کتاب توسط موسسه فرهنگی هنری کشف استعداد برتر در , ۱۷۶, صفحه در سایز رقعی پیش روی دوستداران ادبیات قرار گرفت, .,

مرغ آمین کتابی است با طراحی جلد که به نوبه ی خود منحصر به فرد و بینظیر است.

, مرغ آمین کتابی است با طراحی جلد که به نوبه ی خود منحصر به فرد و بینظیر است.,

فردین احمدی نویسنده و پژوهشگر جوان که سابقه ی تالیف ۳۹ جلد کتاب و ۲۰ مقاله علمی را در کارنامه خود دارد و از این حیث جزء پرعنوان ترین پژوهشگران جوان کشور است .در یادداشت اختصاصی "تیتریک" جهت نقد و بررسی کتاب مرغ آمین نوشت:از دیدگاه منتقدان و کاوشگران عرصه ی ادبیات، نیما به عنوان شاعری است که جسارت شکستن تابوی شعر کلاسیک را با قدمتی دیرینه در خود داشت و با استفاده از ذوق و قریحه لطیف خود توانست آن را به منصه ظهور برساند. شجاعت و جسارتی که در زمان خود کاری شگرف و عظیم بوده است.

, فردین احمدی نویسنده و پژوهشگر جوان که سابقه ی تالیف , ۳۹, جلد کتاب و , ۲۰, مقاله علمی را در کارنامه خود دارد و از این حیث جزء پرعنوان ترین پژوهشگران جوان کشور است .در یادداشت اختصاصی "تیتریک" جهت نقد و بررسی کتاب مرغ آمین نوشت, تیتریک, :, از دیدگاه منتقدان و کاوشگران عرصه ی ادبیات، نیما به عنوان شاعری است که جسارت شکستن تابوی شعر کلاسیک را با قدمتی دیرینه در خود داشت و با استفاده از ذوق و قریحه لطیف خود توانست آن را به منصه ظهور برساند. شجاعت و جسارتی که در زمان خود کاری شگرف و عظیم بوده است.,

در واقع باید ابداع شعر نو را توسط این شاعر نکته سنج و سخن سرا در زمان و عصری که خودش می زیسته ابداعی بی بدیل دانست.

, در واقع باید ابداع شعر نو را توسط این شاعر نکته سنج و سخن سرا در زمان و عصری که خودش می زیسته ابداعی بی بدیل دانست, .,

این کتاب قصد دارد به زندگی اجتماعی، فرهنگی نیما بپردازد و عوامل موثر بر نوع اندیشه و تفکر او را کندوکاو کند.
در این راستا نویسنده به واکنش شاعر نسبت به جریانات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی نیما اشاره می کند، عواملی که شاعر را به استفاده از " سمبل" و پیروی از مکتب سمبولیسم سوق می دهد مکتب و زبانی که سبب می شود شعر او عمیق تر و دامنه ی مفاهیم و معانی کلام او گسترده تر شود.

, این کتاب قصد دارد به زندگی اجتماعی، فرهنگی نیما بپردازد و عوامل موثر بر نوع اندیشه و تفکر او را کندوکاو کند, .,
, در این راستا نویسنده به واکنش شاعر نسبت به جریانات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی نیما اشاره می کند، عواملی که شاعر را به استفاده از " سمبل" و پیروی از مکتب سمبولیسم سوق می دهد مکتب و زبانی که سبب می شود شعر او عمیق تر و دامنه ی مفاهیم و معانی کلام او گسترده تر شود, .,

همچنین نویسنده کتاب بیان می کند با اینکه اغلب، اشعار نیما از تمثیل، سمبل بهره گرفته اما این تمثیل پردازی ها هم به معنای نادیده گرفتن شاعران پیش از او نیست و آنچه که شعر نیما را از اشعار شاعران گذشته او متفاوت می کند مسائل اخلاقی و پند و اندرز هایی است که چاشنی کلام او می شود و همچنین او در کلامش گریزی هم به اوضاع سیاسی می زند. برای مثال" شب" در زبان نیما دست مایه ای برای به تصویر کشیدن فضای اختناق و استبداد است.

, همچنین نویسنده کتاب بیان می کند با اینکه اغلب، اشعار نیما از تمثیل، سمبل بهره گرفته اما این تمثیل پردازی ها هم به معنای نادیده گرفتن شاعران پیش از او نیست و آنچه که شعر نیما را از اشعار شاعران گذشته او متفاوت می کند مسائل اخلاقی و پند و اندرز هایی است که چاشنی کلام او می شود و همچنین او در کلامش گریزی هم به اوضاع سیاسی می زند. برای مثال" شب" در زبان نیما دست مایه ای برای به تصویر کشیدن فضای اختناق و استبداد است.,

پس از نیما شاعری که راه او را به شایستگی دنبال می کند اخوان ثالث است. اخوان بیشتر تمرکز خود را برداشته ها و باورهای ملی مذهبی ایران قرار می دهد و او نیز توجه خاص خود را بر مسائل سیاسی، فرهنگی زمان خود قرار می دهد و بیش از همه به مسائل حزب توده و حوادث و وقایع سیاسی بین سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ توجه می کند.

, پس از نیما شاعری که راه او را به شایستگی دنبال می کند اخوان ثالث است, ., اخوان بیشتر تمرکز خود را برداشته ها و باورهای ملی مذهبی ایران قرار می دهد و او نیز توجه خاص خود را بر مسائل سیاسی، فرهنگی زمان خود قرار می دهد و بیش از همه به مسائل حزب توده و حوادث و وقایع سیاسی بین سال های , ۱۳۳۰, تا , ۱۳۳۲, توجه می کند, .,

نویسنده همچنین معتقد است اخوان در شعر نسبت به نیما فرهنگی تر و تاریخی تر است و از غرب زدگی و عرب زدگی بیزار است.

از آنجا که شاعران بعد از انبیا، اولیا و علما رسالت تبیین بشریت را بر عهده دارند بنابراین در برابر ناملایمات و جریانات جامعه ی خود بی تفاوت نبوده و به فرا خور خود بستر جامعه ای که شاعران در آن زندگی می کرده ناگفتنی های روزگار خود را گاه به صورت تمثیلی و گاه سمبولیسم و... در اختیار مردمش قرار می داده است به ویژه در عصر مورد نظر نویسنده که نقطه عطف آن یعنی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که تاثیر گذارترین رویدادی که جریان سمبولیسم اجتماعی در آن شکل گرفته در شعر معاصر به قدرت رسیده است و سر آغاز جریانی تازه در شعر فارسی شده است.

, نویسنده همچنین معتقد است اخوان در شعر نسبت به نیما فرهنگی تر و تاریخی تر است و از غرب زدگی و عرب زدگی بیزار است.,
,
, از آنجا که شاعران بعد از انبیا، اولیا و علما رسالت تبیین بشریت را بر عهده دارند بنابراین در برابر ناملایمات و جریانات جامعه ی خود بی تفاوت نبوده و به فرا خور خود بستر جامعه ای که شاعران در آن زندگی می کرده ناگفتنی های روزگار خود را گاه به صورت تمثیلی و گاه سمبولیسم و... در اختیار مردمش قرار می داده است به ویژه در عصر مورد نظر نویسنده که نقطه عطف آن یعنی کودتای , ۲۸, مرداد , ۱۳۳۲, که تاثیر گذارترین رویدادی که جریان سمبولیسم اجتماعی در آن شکل گرفته در شعر معاصر به قدرت رسیده است و سر آغاز جریانی تازه در شعر فارسی شده است, .,

 

,
, ,

 

,

در این برهه ای حساس که شاعران متجدد نتوانسته اند خارج از سایه ی تاثیرات منفی آن زندگی کنند و هر دو گروه هم شاعرانی که ذاتا سیاسی بوده اند و شعرایی که اصولا سیاسی نبوده اند بازتاب ناخوشایند استبداد را در شعر خود منعکس کرده اند.

, در این برهه ای حساس که شاعران متجدد نتوانسته اند خارج از سایه ی تاثیرات منفی آن زندگی کنند و هر دو گروه هم شاعرانی که ذاتا سیاسی بوده اند و شعرایی که اصولا سیاسی نبوده اند بازتاب ناخوشایند استبداد را در شعر خود منعکس کرده اند, .,

از نقاط قوت کتاب پیش رو ذکر زندگینامه ی هر دو شاعر و اشاره به جزئیات زندگی آنها بصورت جداگانه است که به جذابیت کتاب دو چندان افزوده است.

, از نقاط قوت کتاب پیش رو ذکر زندگینامه ی هر دو شاعر و اشاره به جزئیات زندگی آنها بصورت جداگانه است که به جذابیت کتاب دو چندان افزوده است, .,

همچنین انتخاب بارزترین اشعار هر دو شاعر در پرداختن به مضامین نمادین آنها که برای خواننده این فرصت را فراهم آورده که بصورت غیر مستقیم و تفکیک شده در مقام مقایسه دو شاعر بر آید.

, همچنین انتخاب بارزترین اشعار هر دو شاعر در پرداختن به مضامین نمادین آنها که برای خواننده این فرصت را فراهم آورده که بصورت غیر مستقیم و تفکیک شده در مقام مقایسه دو شاعر بر آید, .,

همچنین پرداختن و واکاوی مضامین نمادین آن نه تنها برای مخاطب خاص بلکه برای مخاطب عادی این کتاب نیز دلنشین و راهگشا کرده است.

, همچنین پرداختن و واکاوی مضامین نمادین آن نه تنها برای مخاطب خاص بلکه برای مخاطب عادی این کتاب نیز دلنشین و راهگشا کرده است, .,

در واقع نیما آغازگر سمبلیسم اجتماعی در شعر نو فارسی بوده و اخوان به عنوان شاگرد شایسته حق آن را به درستی ادا کرده است. مثلا نماد "شب" که به سادگی در شعر نیما بصورت سمبل متولد شده در شعر اخوان حالتی پویا پیدا کرده است و بصورت رمزی ثابت و ایستا نقش آفرین مفاهیمی چون یاس، تاریکی، نا امیدی، خفقان و... شده است و واژه های نمادین در شعر اخوان به پختگی خود می رسند. از آن ابهام که در شعر نیما است خبری نیست و از آن رنجی که نیما از آن به عنوان دستمایه ی شعرش یاد می کند در زندگی و آثار اخوان به نمادهای ریشه دار بدل شده که با تبیین و رمزگشایی هنرمندانه آن را از حالتی تکراری و مبتذل بیرون آورده و به آن عمق بخشیده است نویسنده با توضیحات در پیرامون هنجار شکنی و سنت شکنی های زیبای شاعر مثل واژه گرگ که در اذهان عمومی معنای منفی دارد ذهن خواننده را با نمادهای شعری و البته توانمندی شاعر در خلق مضمون های جدید آشنا می کند.

, در واقع نیما آغازگر سمبلیسم اجتماعی در شعر نو فارسی بوده و اخوان به عنوان شاگرد شایسته حق آن را به درستی ادا کرده است. مثلا نماد "شب" که به سادگی در شعر نیما بصورت سمبل متولد شده در شعر اخوان حالتی پویا پیدا کرده است و بصورت رمزی ثابت و ایستا نقش آفرین مفاهیمی چون یاس، تاریکی، نا امیدی، خفقان و... شده است و واژه های نمادین در شعر اخوان به پختگی خود می رسند. از آن ابهام که در شعر نیما است خبری نیست و از آن رنجی که نیما از آن به عنوان دستمایه ی شعرش یاد می کند در زندگی و آثار اخوان به نمادهای ریشه دار بدل شده که با تبیین و رمزگشایی هنرمندانه آن را از حالتی تکراری و مبتذل بیرون آورده و به آن عمق بخشیده است نویسنده با توضیحات در پیرامون هنجار شکنی و سنت شکنی های زیبای شاعر مثل واژه گرگ که در اذهان عمومی معنای منفی دارد ذهن خواننده را با نمادهای شعری و البته توانمندی شاعر در خلق مضمون های جدید آشنا می کند, .,

سخن آخر اینکه همگان اخوان را در عرصه شعر و شاعری به ویژه با تخلص امید شاعر شکست می شناسند اما کتاب حاضر خط سیری را پیش روی خواننده می گشاید که انتخاب این تخلص برای شاعری که پر بسامدترین بن مایه یاس، نا امیدی را در شعرش می پروراند تاکیدی پرتامل برای ارائه تصویری از دوران سیاه استبداد حاکم بر فضای فکری مردم روزگار شاعر است البته خود شاعر این یاس و ناامیدی را هوشمندانه در شعر کَرَک حزن انگیز می سراید.

, سخن آخر اینکه همگان اخوان را در عرصه شعر و شاعری به ویژه با تخلص امید شاعر شکست می شناسند اما کتاب حاضر خط سیری را پیش روی خواننده می گشاید که انتخاب این تخلص برای شاعری که پر بسامدترین بن مایه یاس، نا امیدی را در شعرش می پروراند تاکیدی پرتامل برای ارائه تصویری از دوران سیاه استبداد حاکم بر فضای فکری مردم روزگار شاعر است البته خود شاعر این یاس و ناامیدی را هوشمندانه در شعر کَرَک حزن انگیز می سراید, .,

کرک مرغی است که آوازی شبیه بدبده دارد از آن رو است که او را بدبده می نامند. که معرفی هنرمندانه ی خود شاعر است این پرنده در شعر اخوان نماد انسان های دلزده ای است که در عین داشتن بصیرت سرشار، ناامیدند و هیچ روزنه ای بر افق روشن و پیروزی نسبت به استبداد نمی بینند. به نظر می رسد در این اوضاع و احوالی که سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت:

, کرک مرغی است که آوازی شبیه بدبده دارد از آن رو است که او را بدبده می نامند. که معرفی هنرمندانه ی خود شاعر است این پرنده در شعر اخوان نماد انسان های دلزده ای است که در عین داشتن بصیرت سرشار، ناامیدند و هیچ روزنه ای بر افق روشن و پیروزی نسبت به استبداد نمی بینند. به نظر می رسد در این اوضاع و احوالی که , سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت, :,

سرها در گریبان است
وگر دست محبت سوی کسی یازی
به اکراه آورد دست از بغل بیرون
که سرما سخت و سوزان است‌‌

, سرها در گریبان است ,
, وگر دست محبت سوی کسی یازی ,
, به اکراه آورد دست از بغل بیرون,
, که سرما سخت و سوزان است‌‌,

در یک کلام این زمستان سرد و استخوان سوز شاعر تنها امید یعنی خود شاعر است که با بصیرتی سرشار که در لایه لایه های وجودش یعنی همان شعرش انسان های جامعه ی خود را پیامبرگونه به آزادی، بیدادی و آگاهی دعوت می کند.

, در یک کلام این زمستان سرد و استخوان سوز شاعر تنها امید یعنی خود شاعر است که با بصیرتی سرشار که در لایه لایه های وجودش یعنی همان شعرش انسان های جامعه ی خود را پیامبرگونه به آزادی، بیدادی و آگاهی دعوت می کند, .,

از ویژگی های منحصر بفرد نویسنده کتاب مرغ آمین شاگردی در محضر اساتید شاخص ادبیات معاصر همچون استاد قیصر امین پور، شفیعی کدکنی و حشر و نشر با اساتیدی چون سهیل محمودی، میلاد عظیمی و‌... است که به زیبایی و پربار بودنِ قلم این نویسنده کمک شایانی کرده است.

, از ویژگی های منحصر بفرد نویسنده کتاب مرغ آمین شاگردی در محضر اساتید شاخص ادبیات معاصر همچون استاد قیصر امین پور، شفیعی کدکنی و حشر و نشر با اساتیدی چون سهیل محمودی، میلاد عظیمی و‌... است که به زیبایی و پربار بودنِ قلم این نویسنده کمک شایانی کرده است, .,

با توجه به محتوای ارزشمند کتاب و زیبایی و جذابیت در ظاهر کتاب از طراحی جلد تا دیگر موارد پیش بینی می شود در صورت معرفی این کتاب از رسانه های معتبر در مدتی نه چندان دور به چاپ های متعدد برسد‌.

, با توجه به محتوای ارزشمند کتاب و زیبایی و جذابیت در ظاهر کتاب از طراحی جلد تا دیگر موارد پیش بینی می شود در صورت معرفی این کتاب از رسانه های معتبر در مدتی نه چندان دور به چاپ های متعدد برسد‌, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه