اخبار داغ

در گفت‌وگو با تهیه کننده تئاتر فرات بر صراط مطرح شد:

فرات بر صراط تلنگری بر راه گم کردگان/ ماجرای رویارویی یک پیرمرد با عمرسعد و شمر

فرات بر صراط تلنگری بر راه گم کردگان/ ماجرای رویارویی یک پیرمرد با عمرسعد و شمر
در آستانه راهپیمایی عظیم عاشقان حسینی، تئاتر فرات بر صراط در تهران به روی صحنه رفت.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش‌های آیینی که عمدتا در دو قالب تئاتر و تعزیه برگزار می‌شوند یکی از محل‌های تجلی ارادت و عشق مردم سرزمین ایران به خاندان عصمت و نبوت علیهم السلام و از شیوه‌های سنتی عزاداری بر مصیبت‌های حضرت سیدالشهدا علیه اسلام است. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با سید علی‌رضا مرتضوی کارگردان این اثر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

ایده اصلی تئاتر فرات بر صراط از کجا آمده است؟

, ایده اصلی تئاتر فرات بر صراط از کجا آمده است؟,

تئاتر فرات بر صراط از سال 1385 درطی ۱۳ سال متوالی در سالن‌های مختلف در سطح شهر تهران اجرا شده است و امسال هم به لطف خدای متعال و حضرت حسین علیه‌السلام در سالن آمفی تئاتر مسجد حضرت امیر(علیه السلام) شهرک شهید محلاتی اجرا خواهد شد. ایده اصلی کار از یک واژه کلیدی نشات گرفته و آن کلمه "انتخاب" است. انتخاب‌هایی که در زندگی هر انسانی تاثیرات شگرف و بزرگی دارد. انتخاب در لحظات حساس عاشورا که باید انتخاب کنی یا در سپاه کفر باشی یا در صف حقیقت. همین انتخاب است که پیامدهای متفاوتی را در پی خواهد داشت. فرات بر صراط از همین انتخاب ها می گوید و تلنگری است برای مخاطب که در زمان حال هم باید دغدغه‌ی تشخیص راه درست از نادرست را داشته باشیم.

,

 

,

چرا تئاتر را انتخاب کردید برای انتقال مفاهیم مذهبی؟

, چرا تئاتر را انتخاب کردید برای انتقال مفاهیم مذهبی؟ ,

در دنیای امروز باید از ابزار و وسایل کارآمدتری در جهت انتقال مفاهیم والای انسانی و مذهبی بهره برد. هنر یکی از موثرترین همین ابزارهاست که بالذات مقدس و دارای ارزش است. تئاتر یک هنر چند بعدی است که همه سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. ترکیبی از داستان، فرم، نور و صدا است که مخاطب را درگیر خود کرده و ذات همزادپنداری با شخصیت‌های روایت را ایجاد می‌کند. از همین جهت ارتباط در فضای تئاتر عمیق‌تر و موثرتر خواهد بود.

,

 

,

از درونمایه داستانی تئاتر فرات بر صراط بگویید

, از درونمایه داستانی تئاتر فرات بر صراط بگویید,

در این کار یک شخصیت پیرمردی حضور دارد که نقش کلیدی داستان را ایفا می‌کند. او از کسانی‌ست که در واقعه عاشورا حضور داشت اما در لحظه حساس به جای یاری امام حسین علیه‌السلام انتخاب دیگری می‌کند. این انتخاب او را درگیر خواب‌های آشفته و پریشان می‌کند. در همین فضای سردرگمی و پشیمانی پیرمرد، او با دو نفر از شخصیت‌های اصلی در لشکر کفر یعنی عمرسعد و شمر در یک فضای بسته و زندان گونه گرفتار می‌شود که کنش و واکنش بین این شخصیت‌ها داستان را جلو می‌برد.

,

 

,

در پایان عوامل این تئاتر را معرفی کنید

, در پایان عوامل این تئاتر را معرفی کنید,

 نویسندگی  این کار بر عهده سهیل سازگار بوده است، مجری طرح سعیده صفار هرندی، اپراتور افکت و صدا آنسه قره گوزلو، اپراتور نور فاطمه تهرانی، طراح و عکاس زهرا مسیب زاده، طراح گریم هادی فکری و بازیگران عبارتند از: حسین نصری، حمید فضل الله و سیدعلیرضا مرتضوی.

,

 

,

گفتنی‌ست تئاتر فرات بر صراط از تاریخ 6 الی 12 مهرماه هر روز ساعت 19 در سالن آمفی تئاتر مسجد حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) واقع در شهرک محلاتی به روی صحنه می‌رود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه