اخبار داغ

بررسی وضعیت اجرای یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه؛

راه‌اندازی یک دانشکده صوری مطالبه هنرمندان کرمانشاهی را پاسخ نمی‌دهد/ دانشکده هنر پاسوز رفع تکلیف‌ها/ گرهی که به دست فرهیختگان باز می‌شود

راه‌اندازی یک دانشکده صوری مطالبه هنرمندان کرمانشاهی را پاسخ نمی‌دهد/ دانشکده هنر پاسوز رفع تکلیف‌ها/ گرهی که به دست فرهیختگان باز می‌شود
کم‌لطفی مسئولان دانشگاه رازی به راه اندازی دانشکده هنر که از مصوبات سفر ‍رخیر و برکت مقام معظم رهبری به این استان است ادامه دارد و آنها با راه‌اندازی تنها یک رشته در این دانشکده رفع تکلیف کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز استان کرمانشاه از دیرباز مهد هنر و فرهنگ بوده و هنرمندان برجسته ای چون آیت الله نجومی، استاد بهزاد، میرزارضا کلهر و... در این دیار پرورش یافته اند که از مفاخر ایران و حتی جهان محسوب می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

در حال حاضر نیز هنرمندان بسیاری در عرصه های مختلف از شعر و موسیقی گرفته تا خط و نقاشی و تئاتر و سینما در این استان فعالیت دارند و موفقیت های زیادی را در صحنه های ملی و بین المللی به دست آورده اند.

,

با توجه به این سطح از هنر و فرهنگ در استان متمدن کرمانشاه، این استان از وجود یک دانشکده هنر بی نصیب است و بسیاری از هنرمندان و علاقه مندان به حوزه هنر برای ادامه تحصیلات خود ناچار به تحمل رنج غربت شده و تحصیلاتشان را در دانشکده های هنر استان های دیگر طی می کردند.

,

البته چندسالی مرکز فرهنگ و هنر علمی کاربردی، جور نبود این دانشکده را می کشید و دانشجویان زیادی در این مرکز و در رشته های فرهنگی و هنری تحصیل می کردند، اما چندی پیش طبق مصوبه شورای عالی اداری کشور، این دانشکده نیز در زمره دانشکده هایی قرار گرفت که باید یا تعطیل شده و یا به بخش خصوصی واگذار می شد که نهایتا به دلیل اینکه روند خصوصی سازی نیز برای آن اتفاق نیفتاد، تعطیل شد و مردم کرمانشاه بار دیگر از وجود یک دانشکده هنر محروم شدند.

,

را‌ه‌اندازی دانشکده هنر؛ مصوبه سفر رهبری به کرمانشاه

, را‌ه‌اندازی دانشکده هنر؛ مصوبه سفر رهبری به کرمانشاه,

راه اندازی دانشکده هنر در دانشگاه رازی کرمانشاه همواره یکی از مطالبات هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی بوده و سالهای سال است که در انتظار تاسیس آن به سر می برند اما این انتظار پس از تعطیلی مرکز فرهنگ و هنر قدری پررنگتر شده است.

,

طرح احداث دانشکده هنر در دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاه مادر غرب به دنبال این مطالبه جامعه هنری، مبحثی بود که در دولت های دهم و یازدهم مطرح شد و لزوم ایجاد آن تا جایی پیش رفت که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری قرار گرفت اما هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

,

با روی کار آمدن دولت یازدهم راه اندازی دانشکده هنر بار دیگر از سوی رضایی بابادی استاندار وقت مطرح شد و چندین بار در مراسم و همایش های مختلف آن را تکرار کرد و قول راه اندازی آن را داد.

,

با گذشت چندین سال از این موضوع بازهم خبری از راه اندازی نشد تا اینکه پس از انتصاب ابراهیم اعلمی آل آقا در سال های 92 و 93، وی قول راه اندازی دانشکده هنر و معماری را به هنر دوستان و فرهیختگان کرمانشاهی داد و نهایتا پس از 2 تا 3 سال در تاریخ 27 تیرماه 95 فاز اول این دانشکده که مربوط به بخش معماری است، افتتاح شد و از آن زمان تاکنون خبری از راه اندازی بخش هنر این دانشکده نشده است.

,

دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر پیگیر ایجاد دانشکده هنر در ذیل دانشگاه رازی باشند

, دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر پیگیر ایجاد دانشکده هنر در ذیل دانشگاه رازی باشند,

بهرام فاضلی زاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد بر ضرورت ایجاد دانشکده هنر در ذیل دانشگاه رازی به عنوان یک دانشگاه مادر تاکید کرد و گفت: اصلح این است که دلسوزان فرهنگ و هنر استان به جای اینکه به  فکر ایجاد ظرفیت های جایگزینی چون مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنربرای این موضوع باشند، مانند استان های دیگر چون اصفهان، کردستان و... پیگیر این موضوع باشند که دانشکده هنر در ذیل دانشگاه مادری چون دانشگاه رازی ایجاد شود.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: قطعا مدارک دانشگاه رازی که مربوط به وزارت علوم است، از تشخص و شانیت دیگری برخوردار است.

,

وی تصریح کرد: هم اکنون دانشکده هنر و معماری راه اندازی شده است اما تنها حوزه معماری آن فعال بوده و حوزه هنر آن فعال نیست.

,

فاضلی زاد خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد، استانهای دیگر چون کردستان و اصفهان این ظرفیت را ایجاد کرده اند و در حال حاضر دانشگاه سنندج، دانشکده هنر دارد.

,

این مسئول تاکید کرد: مادامی که نهاد رسمی و قانونمندی چون وزارت علوم و دانشگاه هایی چون دانشگاه رازی وجود دارد، ترجیح کسانی که می خواهند در این رشته ها تحصیل کنند، دانشکده دولتی خواهد بود.

,

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه استان کرمانشاه دانشکده هنر ندارد، مدتی مرکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر جور این موضوع را می کشید.

,

لزوم اجماع فرهیختگان استان برای پیگیری مطالبه 5 دهه ای دانشکده هنر

, لزوم اجماع فرهیختگان استان برای پیگیری مطالبه 5 دهه ای دانشکده هنر,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: بهترین راهکار برای داشتن یک دانشکده در حوزه هنر، این است که اجماع فرهیختگان، اساتید، تحصیل‌کردگان و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر این باشد که این مطالبه را پیگیری کنند.

,

وی با بیان اینکه ایجاد دانشکده فرهنگ و هنر از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است، گفت: این مطالبه از حدود 4 تا 5 دهه پیش نیز بوده و از زمانی که دانشگاه رازی به وجود آمده است باید دانشکده هنر و معماری آن نیز فعال می شد که اکنون تنها بخش معماری آن فعال است.

,

فاضلی زاد تاکید و خاطرنشان کرد: باید فرهیختگان و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر استان این مطالبه 4 تا 5 دهه ای را از دانشگاه رازی پیگیری کنند.

,

وی گفت: پس از پیگیری این موضوع باید رشته های هنری این دانشکده در کنکور اعلام شود تا علاقه مندان بتوانند در این دانشکده تحصیل کنند.

,

ایجاد مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری با راه اندازی دانشکده هنر

, ایجاد مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری با راه اندازی دانشکده هنر,

این مسئول با بیان اینکه دانشجویان در مرکز فرهنگ و هنر تنها می توانستند تا مقطع کارشناسی تحصیل کنند، گفت: دانشجویان این دانشکده برای ادامه تحصیل باید به استانهای دیگر سفر می کردند اما با راه اندازی دانشکده هنر دانشگاه رازی می توان مقاطع دیگر را نیز تا دکتری راه اندازی کرد.

,

وی تاکید کرد: دانشگاه رازی بهترین محمل و بهترین مسیر برای وصول مطالبات حوزه هنر و آموزش آکادمیک رشته های هنری است.

,

ا

, ا,

اغلب استانها دانشکده هنر دارند

, اغلب استانها دانشکده هنر دارند,

 بشیر نظری، از اساتید هنرهای تجسمی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: هم اکنون تقریبا در در تمام استانها یک دانشکده هنر داریم و کرمانشاه علی رغم اینکه یک کلانشهر است، جزو آن معدود شهرها و کلانشهرهایی است که از این موضوع محروم است.

,

وی افزود: بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در حوزه هنر از بین آقایان و خانم ها به ویژه بانوانی که امکان رفتن به سایر شهرها برای آنها به دلایلی چون خانواده و اشتغال وجود نداشت در مرکز فرهنگ و هنر علمی کاربردی تحصیل می کردند اما با تعطیل شدن این مرکز و نبود ظرفیت جایگزین یعنی دانشکده هنر این امکان برای افرادی از این دست وجود ندارد.

,

این استاد هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: به واسطه ظرفیت هنری که در استان کرمانشاه وجود دارد، دانشجویان ما با دانشجویان دانشکده هایی چون دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه هنر و دانشگاه شاهد رقابت می کردند و اینها بعد از پایان تحصیلات کارشناسی برای مقاطع بالاتر به راحتی در دانشگاه های مطرح ملی کشور قبول و پذیرش می شدند.

,

ضرورت وجود دانشکده هنر برای ارتقا سواد بصری جامعه

,

وی بر ضرورت وجود دانشکده هنر در کرمانشاه تاکید کرد و گفت: وجود دانشکده هنر برای ارتقا سطح، فهم و سواد بصری یک شهر فوق العاده مهم است. به این معنا که اگر ما انتظار داشته باشیم در آینده نزدیک یا دور مردم، دانشجویان و فرهیختگان ما به یک سواد بصری برسند، این سواد بصری در دانشگاه اتفاق می افتد.

,

نظری خاطرنشان کرد: سالهای گذشته کرمانشاه شاید چند فارغ التحصیل هنر بیشتر نداشت و حتی موضوعاتی چون برگزاری نمایشگاه، رفتن به نمایشگاه و... نیز مطرح نبود و جزو چالش هایی محسوب می شد که شهر کرمانشاه با آن مواجه بود اما با ایجاد مرکز فرهنگ و هنر نیروهای خوبی در این حوزه ها تربیت شد.

,

وی تصریح کرد: با تربیت این نیروها سواد بصری افراد بالا رفت و روی گرافیک محیطی شهرمان نیز تاثیرگذاشت و حتی روی موضوع برگزاری نمایشگاه ها و رفتن مردم به نمایشگاه ها نیز تاثیر گذاشت.

,

دانشکده هنر از اهم دانشگاه هایی است که شهر باید داشته باشد

, دانشکده هنر از اهم دانشگاه هایی است که شهر باید داشته باشد,

این استاد هنرهای تجسمی تاکید کرد: دانشگاه هنر از اهم دانشگاه هایی است که یک شهر باید داشته باشد و تمام نفع آن به فرهنگ جامعه برمی گردد.

,

وی افزود: این موضوع حتی روی فرهنگ ترافیکی ، فرهنگ محیطی، فرهنگ آداب و معاشرت و... نیز تاثیرگذار است.

,

نظری تصریح کرد: برای مثال یک کارمند بانک که هیچ ربطی به هنر ندارد، صبح که از منزل خارج می شود اگر یک یا چند منظره و تابلوی نقاشی، گرافیک محیطی و تندیس زیبا در شهر ببیند، قطعا حالش خوب می شود و حال خوب او نیز می تواند باعث حال خوب تمام ارباب رجوع هایش شود و در نتیجه می تواند ارائه خدمات خیلی خوبی نیز داشته باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: همه ما به نحوی در جامعه به هم متصل هستیم و نیاز به زیبایی و زیبایی شناسی داریم و نیازمند این هستیم که حالمان خوب باشد که آن را به دیگران منتقل کنیم و در غیراین صورت ناهنجاری هایی که در احوالات افراد وجود دارد به دیگران منتقل می شود.

,

این استاد هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه ایجاد دانشکده هنر از مصوبات سفر رهبری به استان کرمانشاه بود، گفت: تاکنون در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

,

هنوز مسئولین ما به آن سطح از آگاهی و فرهنگ نرسیده‌اند که ضرورت هنر را در جامعه احساس کنند

,

وی در خصوص علت این موضوع افزود: شاید دلیل آن نیز این است که هنوز مسئولین ما به آن سطح از آگاهی و فرهنگ نرسیده اند که ضرورت هنر را در جامعه و شهرشان احساس کنند.

,

نظری تاکید کرد: اگر مسئولین این موضوع را می فهمیدند و ضرورت آن را احساس می کردند، بیش از هر زمان دیگری و قبل تر از هر رشته دیگری به فکر رشته هنرمی بودند و همه اینها ناشی از ناآگاهی مسئولین ما است.

,

ایجاد دانشکده هنر یکی از الزامات فرهنگی و هنری و مطالبات جدی مردم استان کرمانشاه است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و مسئولان مربوطه باید با اهتمامی بیشتر و تلاشی مضاعف در جهت راه اندازی آن تلاش کنند تا در نتیجه آن علاوه بر اینکه ظرفیت های هنری استان از هنرمندان بزرگ حاضر به نسل های بعدی منتقل شود، جوانان و هنردوستان کرمانشاهی برای تحصیل در رشته های هنری مجبور به تحمل رنج غربت و دوری از خانواده نشوند.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه