اخبار داغ

دولتی‌ها به خودکفایی علاقه‌ای ندارند!

قیمت خرید تضمینی گندم صدقه به کشاورزان است/ دولت در حمایت از کشاورز فقط شعار می‌دهد

قیمت خرید تضمینی گندم صدقه به کشاورزان است/ دولت در حمایت از کشاورز فقط شعار می‌دهد
با توجه به افزایش بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی و رسیدن به مرز خودکفایی مسئولان دولتی تمایلی به حمایت تمام‌قد در این حوزه ندارند، علامت سوالی است که پاسخ آن بر هیچ کس روشن نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، گندم یکی از محصولات پر اهمیت در سبد مصرفی خانوار است که حدود ۴۳ درصد از کالری و ۳۸ درصد از پروتئین مصرفی خانوارها را از طریق نان تامین می کند. با توجه به اهمیت غذایی این محصول و تاثیرگذاری مستقیم قیمت بر تولید گندم، هر ساله این موضوع باعث ایجاد چالش های فراوانی میان دولت، تولید کنندگان و نمایندگان مجلس می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

این در حالی است که سخنگوی دولت طی روزهای گذشته، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده است؛ اما در عین حال، عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش‌تر گفته بود قیمت باید بالاتر از ۲۵۵۰ تومان باشد و کارشناسان نیز معتقد بودند قیمت با توجه به نرخ تورم و هزینه های تولید، باید بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان باشد و کمتر از ۲۵۰۰ تومان نباشد.

,

, ,

یکی از کشاورزان کُردستانی است که به شدت به این نرخ تضمینی دولت برای خرید گندم به قیمت 2200 تومان در سال آینده اعتراض کرد و در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت 2200 تومان که به صورت غیر رسمی اعلام شد صدقه به کشاورزان است.

, کردتودی,

وی گفت: گندم‌کاران از این قیمت راضی نیستندو اگر قرار باشد قیمت 2200 تومانی برای گندم تصویب و ابلاغ شود گندم‌کاران این نرخ را نمی‌پذیرند و آن را صدقه‌ای غیر قابل قبول می‌دانند، چرا که حداقل باید نرخ تورم و هزینه های تمام شده کشاورزان دیده شود.وی در اعتراض به اعلام قیمت 2200 تومان برای خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: بر اساس برآورد انجام شده قیمت خرید تضمیمی هر کیلوگرم گندم با در نظر گرفتن سود کشاورز منطقه کردستان به احتساب هزینه های اجاره زمین نباید کمتر از 2800 تومان باشد.

,

این کشاورز کُردستانی افزود: علاوه بر هزینه اجاره زمین ماشین آلات بخش کشاورزی نیز افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده است به نحوی که یک تراکتور از قیمت ١٧٥ میلیون تومان به ٧٠٠ تا ٨٥٩ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است لذا کرایه نیز افزایش پیدا کرده و این نرخ برای کشاورز سودی نخواهد داشت.

,

, ,

نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت عادلانه نیست

, نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت عادلانه نیست, نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت عادلانه نیست,

علی محمد مرادی در گفتگو با کردتودی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت عادلانه نیست اظهار داشت: هم اکنون کشاورزان با احتساب هزینه های ماشین آلات کشاورزی و هزینه های جاری خود در زمینه تولید گندم برای هر کیلو گندم در حدود 3 هزار تومان هزینه می کنند و این عادلانه نیست که نرخ خرید گندم 2 هزار و 200 تومان باشد .

, کردتودی,  ,

مرادی استان کردستان را یکی از پنج استان برتر در تولید گندم و نرخ پیشنهادی را هم کم دانسته و نسبت به عواقب تعیین نرخ پایین هشدار می‌دهد.

,

وی با بیان اینکه دولت باید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی داشته باشد افزود: کشاورز تولید کننده است و تلاش می کند تا استقلال و خودکفایی را به ارمغان آورد و دولت باید از کشاورزان حمایت کند.

,

قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست

, قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست, قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست,

به گفته مرادی؛ در چنین فضایی سال آینده کشاورزان گندم نمی‌کارند، مگر آنها که مجبور باشند و چاره‌ای جز این کار نداشته باشند چرا که قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست و هر نرخی که کمتر از این باشد کشاورزان را متضرر و آنها را از کاشت مجدد گندم دلسرد می‌کند.

,

وی با بیان اینکه مسئولان مدام شعارخودکفایی گندم را می‌دهند و بر هیچ کس پوشیده نیست که در این زمینه نیاز به خودکفایی داریم، عنوان می‌کند: خودکفایی در تولید گندم با تلاش کشاورزان محقق شده است، اما در نتیجه اتخاذ سیاست‌های غلط این موفقیت از دست می‌رود،

,

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان با تاکید بر اینکه باید حداقل قیمت خرید گندم 2 هزار و 800 تومان تا 3 هزار تومان باشد خاطر نشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بتوانند با استفاده از تسهیلات و امکانات به تولید گندم رونق دهند و ما شاهد رشد روز افزون تولید باشیم .

,

مرادی حمایت از کشاورزان را ضروری دانست و افزود: دولت باید برنامه مشخصی برای حمایت از کشاورزان داشته باشد و با حرکت کارشناسی شده به دنبال رفع نیاز کشاورز و خشنود ساختن آنها باشد.

,


,
, ,

دولت در حمایت از کشاورزان فقط شعار می‌دهد

, دولت در حمایت از کشاورزان فقط شعار می‌دهد, دولت در حمایت از کشاورزان فقط شعار می‌دهد,

سید حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه قیمت تضمینی 2200 تومان برای خرید گندم در سال آینده عادلانه نیست ، اظهار داشت: بر اساس برآورد هزینه ها نرخ مورد نظر نظام صنفی کشاورزی کشور برای خرید هر کیلو گندم 2868 تومان است.

, کُردتودی,

وی از افزایش 100 تا 200 درصدی ادوارت کشاورزی نسبت به سال قبل خبر داد و بیان داشت: خرید تضمینی گندم به دلیل قیمت گذاری نادرست و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران، یکی از مناقشه های مهم میان تولیدکنندگان و دولت است.

,

عضو بنیاد گندمکاران کشور گفت: افزایش 250 درصدی هزینه کمپاین و تراکتور ، افزایش 250 درصدی قیمت قطعات ادوات کشاورزی ، افزایش 300 درصدی ادوات دنباله رو کشاورزی موجب می شود گندمکاران تمایلی بیشتری برای تولید نداشته باشند.

,

رحیمی با تاکید بر اینکه دولت در حمایت از کشاورزان فقط شعار می دهد ، بیان داشت: قیمت تضمینی گندم برای سال آینده با توجه به تورم جامعه بسیار ناچیز است و این قیمت باید اصلاح شود.

,

کشاورز نمونه استان کردستان ادامه داد: قیمت تضمینی در نظر گرفته شده باید برای سال زراعی 97 و 98 اعلام می شد، نه سال آینده که شاهد افزایش 200 درصدی هزینه های جانبی گندم کاری هستیم.

,

به گفته نماینده صنف کشاورزان استان کردستان: کم کاری وزیر جهاد کشاورزی کاملا مشهود است و با این اوصاف باید بگوییم آقای وزیر نماینده کارمندان جهاد است نه کشاورزان ، زیرا تا کنون حمایت آنچنانی از او ندیده ایم.

,

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نسبت به قیمت اعلام شده معترض هستند، افزود: بعنوان نماینده صنف کشاورزان از هر مرجعی پیگیر حق کشاورزان هستیم و امیدواریم دولت نیز در این خصوص تجدید نظر کند.

,

رحیمی با بیان اینکه قیمت تضمینی اعلام شده بر اساس هزینه ها قیمت واقعی نیست ، گفت: متاسفانه در سال زراعی گذشته با توجه به قیمت اعلام شده شاهد کاهش 30 درصدی تولید گندم در شهرستان بیجار بعنوان انبار غله کشور بودیم و اگر امسال هم به همین منوال باشد شاهد ضرر و زیان کشاورزان خواهیم بود.

,

نماینده صنف کشاورزان تاکید کرد: بر اساس تبصره ۶ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است قیمت گندم را به نحوی تعیین کند که حداقل به اندازه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش داشته باشد.

,


 

, ,
,  ,  ,

اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومانی خرید گندم در سال زراعی جدید

, اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومانی خرید گندم در سال زراعی جدید, اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومانی خرید گندم در سال زراعی جدید,

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، در اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومان برای گندم در سال زراعی جدید عنوان کرد: طی سالهای اخیر نه تنها قیمت‌خرید تضمینی گندم از سوی دولت به موقع اعلام نشده؛ بلکه نرخ فعلی با تورم نیز تناسب ندارد.

, کُردتودی،,

وی با اشاره به ناعادلانه بودن نرخ فعلی خرید تضمینی گندم اظهار داشت: محصولات کشاورزی و بخصوص گندم یک محصول راهبردی هستند و با توجه به شرایط کم آبی و فرسایش زمین، کشورهای مختلف در آینده با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه خواهند بود.

,

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های به عمل آمده در آینده تعداد افراد فقیر در دنیا به دلیل کاهش محصولات کشاورزی افزایش خواهند یافت، افزود: متاسفانه دولت توجهی به بخش کشاورزی ندارد و چنین می اندیشد که گندم همیشه وجود دارد و حتی اگر واردکننده گندم باشد بهتر از آن است که گندم را خریداری کند ؛ در حالی که دولت باید حامی و پشتیبان گندم‌کاران باشد.

,

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران خاطر نشان کرد: قیمتی که برای خرید تضمینی گندم ارائه می شود، هزینه های ابتدایی کشاورزان را نیز تأمین نمی کند و این نشان می دهد که دولت دارای برنامه ای مشخص در بخش کشاورزی نیست.
 
وی با بیان اینکه دولتمردان  سند جامع کشاورزی ندارند تا هر ساله بر اساس فرمول های مناسب فائو پیش بروند، افزود: اخیرا دولتمردان مقداری قیمت گندم را بالا برده اند و نرخ ان را حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده اند در حالی که همین میزان نیز کم است و کشاورز را با مشکل مواجه می کند.

,
,
,

علوی ادامه داد: هم اکنون تسهیلات بانکی به راحتی در اختیار کشاورز قرار نمی گیرد، در حالی که دولت باید در این زمینه ها قوی عمل کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه