اخبار داغ

ابهام در اثرگذاری داخلی‌سازی قطعات/وزیر صنعت: کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد یافت

ابهام در اثرگذاری داخلی‌سازی قطعات/وزیر صنعت: کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد یافت
وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون اینکه زمان مشخصی برای کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام کند، گفت: با داخلی‌سازی قطعات خودرو، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شرایطی که کاهش قیمت خودرو یکی از انتظارات مهم مردم در سال رونق تولید و تقویت داخلی‌سازی قطعات خودرو است، رضا رحمانی در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سئوال که برگزاری میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و داخلی‌سازی قطعات چه اثر ملموسی برای مردم از نظر قیمت خودرو به همراه خواهد داشت؟ بدون اعلام برنامه زمان‌بندی برای کاهش قیمت خودرو، اظهار داشت: یکی از آثار این مسئله، کاهش قیمت خودرو است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: هر چقدر ساخت داخل بیشتر شود، اثر آن در قیمت خودرو بیشتر خواهد شد. 
,
 
,
رحمانی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ گفت: به مرور زمان. قراردادهای داخلی‌سازی قطعات دارای زمان‌بندی هستند، یک ماهه، دو ماهه یا سه ماهه.
,
 
,
خبرنگار فارس پرسید با برگزاری میز تعمیق ساخت داخلی در صنعت خودرو، 12 قطعه داخلی‌سازی شده‌اند، این اتفاق چه تأثیری در قیمت خودرو داشته است؟ رحمانی پاسخ داد: داخلی‌سازی این 12 قطعه باعث شد 20 هزار دستگاه خودروی ناقص از کف پارکینگ خودروسازان خارج و تجاری شوند. 
,
 
,
وزیر صنعت در واکنش به این موضوع که این اتفاق باعث کاهش قیمت خودرو در کارخانه نشده است، نیز گفت: روند قیمت‌ها کاهشی است و این موضوع ادامه خواهد داشت. 
,
 
,
* نبود برنامه‌ زمان‌بندی برای کاهش قیمت خودرو
,
 
,
به گزارش فارس، وزارت صنعت طی ماه‌های اخیر نسبت به برگزاری دو میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو اقدام کرده و طبق اعلام مسئولان این وزارتخانه برگزاری این میزهای تخصصی باعث داخلی سازی 12 قطعه خودروهای پرتیراژ شده است. به گفته کارشناسان، داخلی سازی قطعات نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده خودروها دارد و به همین دلیل کاهش قیمت خودرو در پی داخلی سازی این 12 قطعه خودرو یکی از مطالبات مردم و مشتریان بازار خودرو است.
,
 
,
با این حال هیچ برنامه مشخص و زمان‌بندی‌شده‌ای از سوی وزارت صنعت و خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو اعلام نشده و صرفاً به ارائه بحث‌های کلی در این مورد بسنده شده است.
,
 
,
مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سؤال که برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و امضای تفاهم‌نامه‌های داخلی‌سازی قطعات، چه آثار ملموسی برای مردم دارد و آیا باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ اظهار داشت: نتیجه این اتفاقات، افزایش اشتغال برای مردم است علاوه بر این، کاهش وابستگی به واردات و افزایش عمق ساخت داخل نیز ایجاد خواهد شد.
,
 
,
 
,
 
,
به گفته وی، وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود و در نتیجه هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد. این مسأله باعث پایین آمدن قیمت خودرو خواهد شد.
,
 
,
صادقی نیارکی در پاسخ به این سؤال که طبق اعلام وزارت صنعت امسال تعدادی از قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی‌سازی می‌شوند، آیا این موضوع باعث کاهش قیمت خودرو طی سال جاری خواهد شد؟ گفت: مهمترین اتفاقی که می‌افتد این است که تأمین قطعات به صورت حداکثری صورت خواهد گرفت و افزایش تیراژ تولید نیز محقق می‌شود.
,
 
,
* با وجود کاهش ارزبری خودروها، خبری از کاهش قیمت نیست 
,
 
,
به گفته مدیران خودرویی، داخلی سازی قطعات خودرو باعث کاهش ارزبری خودروهای تولید داخل می‌شود اما با این وجود، خبری از کاهش قیمت خودرو نیست.
,
 
,
جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در این مورد با بیان اینکه پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، 20 قطعه را داخلی‌سازی کردیم، می‌گوید: در میز دوم نیز داخلی‌سازی 3 یا 4 قطعه آغاز شده که این اتفاق میزان ارزبری تولید خودرو را در کشور کاهش خواهد داد. 
,
 
,
به گفته وی، داخلی‌سازی قطعات خودرو پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، باعث کاهش 131 یورویی ارزبری قطعات خودروهای سایپا شد و میز دوم نیز کاهش 260 یورویی ارزبری خودروها را به همراه دارد. 
,
 
,
وی می گوید: طی شش ماه گذشته ارزبری محصولات سایپا از 1770 دلار به 1400 دلار کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ارزبری پراید به کمتر از هزار دلار برسد.
,
 
,
در عین حال، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز از داخلی سازی 42 قطعه با همکاری 23 سازنده داخلی و با کاهش ارزبری ۱۷.۴۱ میلیون یورو در تیراژ یک ساله تولید خبر داده است.
,
 
,
به گزارش فارس، در حال حاضر که قیمت خودروهای داخلی بالاتر از حد توان خرید مردم است، متقاضیان خرید خودرو انتظار دارند دولت و مدیران خودروساز با داخلی سازی قطعات، در جهت کاهش قیمت تمام شده و نرخ فروش خودرو اقدام کنند. قطعاً این موضوع می‌تواند به نتیجه‌بخش شدن میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو کمک کند. میزهایی که با هدف داخلی سازی قطعات خودرو تا کنون در 2 نوبت برگزار شده و قرار است تعداد آنها تا پایان سال به 5 مورد برسد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه