اخبار داغ

آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌های ایرانی

آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌های ایرانی
رئیس پژوهشگاه فضایی آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی در نشست خبری که صبح امروز در محل پژوهشگاه برگزار شد، گفت: در پژوهشگاه فضایی به مناسبت هفته جهانی فضا رویداد پارک های گردشگری فضا پایه را برگزار می کنیم که تمرکز بر اقتصاد فضا دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی ادامه داد: توسعه کارآفرینی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد است و ۱۸۰ ایده پرداز، ایده های خود را در این رویداد مطرح می کنند و سه ایده پرداز برتر نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند.
,
صمیمی تصریح کرد: وجود ریشه های قوی این حوزه در دانشگاهها موجب می‌شود تا از ظرفیت دانشگاهها نیز استفاده کنیم.
,
وی ادامه داد: ۲۰ قرارداد دانشگاهی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان و با بخش خصوصی هم همکاری داشتیم سهم بهش خصوصی در فعالیت های این پژوهشگاه ۳۵ درصد است و پژوهشگاه نیمی از پروژه های خود را برون سپاری کرده است.
,
رئیس پژوهشگاه فضایی گفت: علاوه بر این، نیازهای دانشی خودمان را به دانشگاه ها ارجاع می دهیم و الزامات خودمان را در قالب درخت علم و فناوری فضایی به دانشگاهها ابلاغ کردیم و تاکنون با ۱۲ دانشگاه معتبر قرارداد داریم و بیش از ۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم با ما همکاری دارند.
,
وی ادامه داد: زیرساخت های ازمایشگاهی قوی برای ماهواره ها اهمیت ویژه دارد و در هفته گذشته آزمایشگاهی را در شیراز افتتاح کردیم و همین آزمایشگاه تاکنون به ۳۸ درخواست از نهادها به بهترین نحو پاسخ داده است.
,
صمیمی گفت: در حال حاضر تست های مورد نیاز ماهواره ظفر نیز توسط آزمایشگاهها انجام شده است.
,
وی گفت:پرداخت خسارت به مزارع کشاورزی در حادثه سیل اخیر را با پایش ماهواره ای انجام گرفت و با مستندات گزارشی را از استان گلستان به صورت پایلوت ارائه کردیم و پس از پذیرش این روش، با بازدید میدانی نتایج مستندات صحت ازمایی شد 
,
رئیس پژوهشگاه فضایی در ادامه گفت: استفاده از فناوری فضایی به همراه راه اندازی سامانه ای توسط وزارت کشور، موجب صرفه جویی در بودجه دیده شده در سیل اخیر شد
,
وی گفت:همچنین با سازمان برنامه و بودجه در حوزه خرید تضمینی گندم نیز همکاری داریم. به زودی فراخوانی برای شماسایی شرکت های فعال در این حوزه منتشر می کنیم .
,
صمیمی گفت: در توسعه ماهواره های مخابراتی ما از ناهید ۱ شروع کردیم و به ماهواره ژئو ختم می شود، ماهواره سنجشی پارس یک شروع کردیم ولی ارتقا پیدا می کند
,
وی گفت: ماهواره ناهید ۲ یک ماهواره عملیاتی است و‌ در سال اینده این ماهواره را تحویل می دهیم، همچنین ماهواره پارس یک را تا پایان سال تحویل سازمان فضایی می دهیم.
,
رئیس پژوهشگاه فضایی گفت:کمیته تجاری سازی را تشکیل دادیم و در حال مذاکره هستیم تا مسیر جدیدی را در ایجاد اشتغال و کارافرینی باز کنیم.
,
وی اضافه کرد: ۱۳ ثبت اختراع در سال گذشته داشتیم و در ۶ ماه اول سال نیز ۶ ثبت اختراع داشتیم.
,
صمیمی گفت: همچنین رونمایی از محصولات پژوهشگاه در حوزه پیشرانش داریم چرا که به دلیل تحریم، این محصولات به دست ما نمی رسید که ما توانستیم این محصولات را تولید کنیم.
,
وی ادامه داد: رادیو سوند محصولی است که تولید شده و سالی ۱۰ هزار عدد مورد استفاده سازمان هواشناسی است، با وجود مکاتبات چندباره با این سازمان  هنوز این سازمان برای استفاده از این محصول اقدام نکرده است و ما همچنان منتظریم تا این سازمان با ما همکاری کند.
,
صمیمی گفت: رادیو سوند ابزاری برای پایش جو است و برای پیش بینی اب و‌هوایی نیز کاربرد دارد، موضوع طراحی و ساخت ماهواره و در مدار قرار گرفتن آن متولیان جداگانه دارد. وقتی ماهواره ای طراحی و‌ تست شد تحویل وزارت دفاع می شود تا برای پرتاب در مدار قرار بگیرد.
,
 
,
وی گفت: امسال اپراتورهای مخابراتی ارتباط دهی مناسبی را در مرزها تامین کردند و نیازی به بالن فضایی توسط پژوهشگاه نیست.
,
وی تصریح کرد: حوزه فضایی از ابتدای فعالیت هایش همیشه در تحریم بوده و ما با روش ها و فنونی که تحریم ها را دور بزنیم ، آشنا هستیم اما بهتر است که بازیگران اصلی بخش فضایی کشور باهم همکاری کنند و الگوی مشارکت علمی را تدوین کنند و قدم بعدی برای ساخت ماهواره سنجشی گام برداریم. ساخت ماهواره مشارکتی برای مدیریت اعتبارات را پیشنهاد دادم. این کار موجب کاهش هزینه و تسریع در انجام پروژه ها می شود.
,
رئیس پژوهشگاه فضایی در ادامه بیان کرد: ما با پلیس مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه ای برای ارائه اموزش به پرسنل و راه اندازی مرکز سنجش از دور به امضا رساندیم.
,
وی گفت: ماموریت اعزام فضانورد ماموریت سازمان فضایی است و برنامه خود را در این ایده تنظیم می کند.
,
صمیمی خاطر نشان کرد: ما لشکری از جوانان غیور و‌متخصص داریم که عقب نشینی نمی‌کنیم و نگاه ما به آینده روشن است و این تحریم ها در یک فشار حداکثری به جامعه اعمال می شود ولی یک فرصت برای عزم و اراده جوانان است و ما می توانیم.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه