اخبار داغ

گزارشی از نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران؛

جریان مقاومت عمق استراتژیک خود را در فرامرزها جستجو می‌کند/ آمریکا گرفتار حربه‌های پوسیده در باتلاق عراق

جریان مقاومت عمق استراتژیک خود را در فرامرزها جستجو می‌کند/ آمریکا گرفتار حربه‌های پوسیده در باتلاق عراق
باید گفت که نگاهی به نوع عملکرد دشمنان در مقابل نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی نشان از جاماندگی آنها از راهبرد جمهوری اسلامی دارد. به عبارتی امروز دشمنان همچنان در اندیشه تفرقه افکنی ها و شورش ها و شعارهای ریز و درشت هستند؛ غافل از اینکه دکترین استراژیک جمهوری اسلامی برای عمل در فراتر از مرزهای منطقه غرب و جنوب غرب آسیا شروع به کار کرده یا که این مهم از قبل اتفاق افتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ بسیاری بر این باورند که تعریف راهبرد عمق استراتژیک بر اساس بعد و زمینه بررسی آن متفاوت است. به عبارتی تعریفی که از عمق استراتژیک نظامی ارائه می شود متفاوت از تعریفی است که در عمق استراتژیک اقتصادی می توان به آن پرداخت. البته علی رغم تعاریف متفاوت که بر اساس زمینه های مختلف ارائه می شود باید گفت که کلیت مفهومی راهبرد عمق استراتژیک یکسان است و به شکلی می توان از این کلیت به یک قدرت بازدارنده و ایجاد نقاط قوت برای خود در حالی که این نقاط قوت به نقطه تهدید دشمن تبدیل می شود، نام برد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

می توان در حوزه عمق استراتژیک به ابعادی چون بعد جغرافیایی و ژئو استراتژیک، سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ... اشاره کرد که همه اینها در کنار یکدیگر یکی از اصلی ترین مولفه های قدرت و اقتدار را برای یک کشور محقق خواهد کرد.

,

اگر بخواهیم از عمق استراتژیک در بعد جغرافیایی و ژئو استراتژیک تعریفی ارائه دهیم، عبارتست از: «برخوردار بودن از پهنای مناسب جغرافیایی در داخل و قدرت تأثیرگذاری در محیط پیرامون.» به عبارتی هر کشوری در دنیای امروز برای تثبیت حرکت خود به سمت اهداف چند وجهی اش، نیازمند ایفای نقشی فعال در محیط پیرامونی بر مبنای اصول خود و قواعد کلی منطقه و فضای بین الملل دارد که تحقق این مهم در گرو افزایش عمق استراتژیک در همه ابعاد است.

,

, ,

اقدامات جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای آغاز حرکتِ خود، نشان از راهبردی تعریف شده در این حوزه دارد و افزایش عمق استراتژیک یکی از اصلی ترین و به عبارتی دیگر واجب ترین اولویت های جمهوری اسلامی بوده است. حضور میدانی و نفوذ فکری و اقتصادی در کشور های مختلف دنیا از منطقه جنوب غرب آسیا به عنوان محدوده امنیتی ایران تا شمال آفریقا و حتی منطقه آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده، گستره ای است که عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را پوشش می دهد.

,

طی یک دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر چنین بندی در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و از طرفی با توجه به افزایش اقدامات استکبار جهانی در منطقه امنیتی ایران، راهبرد استراتژیک اش عیان تر شد و به طور جدی مورد توجه همگان قرار گرفت.

,

نکته مهم و اساسی این جاست که پیشروی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه تا جایی پیش رفت که در حال حاضر هیچ معادله سیاسی، امنیتی، نظامی و حتی اقتصادی را نمی توان بدون حضور جمهوری اسلامی به نتیجه رساند و به عبارتی در تمام فعل و انفعالات منطقه ای این جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان تاثیرگذار ترین عضو، نقش ایفا می کند.

,

مطمئنا افزایش این عمق استراتژیک منطقه ای بسیاری از دشمنان، بالاخص جریان عبری-غربی- عربی را با نگرانی و چالش های متفاوتی روبه رو و آنها را مجبور به اقداماتی مقابله ای در عرصه منطقه ای و حتی داخلی جمهوری اسلامی  ساخت که این دست اقدامات نه تنها نتوانست نتیجه ای برای این جریان داشته باشد بلکه زمینه ای شد برای استحکام نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا.

,

, ,

بحث عمق استراتژیک جمهوری اسلامی بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریبا به روز شد. به عبارتی می توان گفت که معظم له در این دیدار راهبردی فرامنطقه ای از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی و حتی محور مقاومت ارائه دادند و تاکید کردند که این مهم نباید در چارچوب منطقه حفظ شود.

,

رهبر معظم انقلاب در این دیدار ابتدا دستاورد منطقه ای سپاه پاسداران را بیان می کنند و بعد از آن به نگاهی فرامرزی اشاره دارند.

,

«یک عرصه‌ی دیگر که بسیار مهم است، نگاه گسترده به جغرافیای مقاومت در منطقه است؛ مجموعه‌ی مقاومت در این منطقه توانایی خودش را در مواجهه‌ی با استکبار، در مواجهه‌ی با آمریکا، در مواجهه‌ی با جبهه‌ی متّحد کفر و ظلم نشان داده؛ شما نقش سپاه را حالا در این مجموعه‌ی عظیم مشاهده کنید: از مسائل فلسطین بگیرید تا مسائل دیگر غرب آسیا و بخشهای مختلف که دیگر حالا ورود در آنها هم کار ما و شأن جلسه‌ی کنونی ما نیست. حضور سپاه در این گستره‌ی مقاومت، در این جغرافیای مقاومت، به قدری برجسته است که دشمنی‌ها را هم علیه سپاه برانگیخته؛ دشمنی آدمهای بد را، جبهه‌ی بدها را که این خودش یک افتخار بزرگی است؛ [اگر] بدترین‌های عالَم با کسی بد باشند، این خودش خیلی افتخار است.

,

این نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ی خودمان: ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقرِ دارِهِم اِلّا ذَلّوا؛(۶) این حدیث از معصوم (علیه السّلام) است که آن کسانی که در خانه نشستند تا به آنها حمله بشود دچار ذلّت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجّه قرار بگیرد...

, این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد.,

البته باید به این مهم توجه داشت که همانطور که ذکر شد عمق استراتژیک جمهوری اسلامی هیچ گاه محدود مرز خاصی نبوده است اما این تلنگر رهبر معظم انقلاب نشان از آن دارد که مرحله فتح، رقم خورده است و باید تمرکز را بر حفظ منطقه گذاشت و دوما افزایش عمق استراتژیک در خارج از مرزهای منطقه ای را دنبال کرد که این مسئله منطبق بر تعریف کلیت عمق استراتژیک، نه تنها نقاط قوت بسیاری برای جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد بلکه همین نقاط قوت به نقاط ضعف بسیار پیچیده ای برای دشمنان تبدیل خواهد شد.

,

جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر سعی داشته است که با استراتژی فعال و اثر گذار نقش مفیدی را در منطقه ایفا کند. امروز جمهوری اسلامی نه تنها در راستای ثبات داخلی و منطقه ای خود عمق استراتژیکش را گسترش داده است بلکه برای منافع بسیاری از زورگویان عالم نیز ایجاد مانع کرده و آنها را در زمان و مکان ثابتی محصور ساخته است. به عبارتی باید گفت این افزایش عمق استراتژیک منجر به عدم تکاپوی رژیم صهیونیستی و ترمزی بزرگ برای تحقق اهداف آن رژیم و آمریکای حامی اوست.

,

اما نکته اساسی در این خصوص نگاه به عمق استراتژیک جمهوری اسلامی است که شاید بتوان آن را از چهار زاویه بررسی کرد. یک زاویه دیدی است که دشمنان نسبت به این مسئله دارند و یکی دیگر هم زاویه دیدی است که موافقان و دوستان نسبت به چنین اقدامی دارند و در امتداد آن نقشی است که برای آنها در این مسیر تعریف می شود. همچنین مخالفین داخلی را نیز می توان به عنوان دو زاویه نگاه معرفی کرد که عده ای نسبت به راهبرد و دستاوردهایش مطلعند و عده ای دیگر مطلع نیستند و موضع مخالفت می گیرند.

,

, ,

باید گفت که نگاهی به نوع عملکرد دشمنان در مقابل این دست اقدامات نشان از جاماندگی آنها در راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی دارد. به عبارتی امروز دشمنان همچنان در اندیشه تفرقه افکنی ها و شورش ها و شعارهای ریز و درشت هستند؛ غافل از اینکه دکترین استراژیک جمهوری اسلامی برای عمل در فراتر از مرزهای منطقه غرب و جنوب غرب آسیا شروع به کار کرده و یا که این مهم از قبل اتفاق افتاده است.

,

آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در صددند تا با تحرکات کهنه و رنگ باخته که نمونه اش در طی روزهای اخیر در عراق قابل رویت بود، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند؛ در حالی که از ریشه ایمانی دوانده شده دراین جریان بی خبرند و نمی دانند که رابطه ی شکل گرفته در این میان نه یک رابطه رئیس و مرئوسی بلکه رابطه امام  و امتی است که به این سادگی ها قابل نفوذ نخواهد بود.

,

امروز جریان مقاومت آینده خود را در خارج از مرز های منطقه جستجو می کند و عمق استراتژیک خود را افزایش می دهد اما در مقابل فضای عمل برای جریان استکبار لحظه به لحظه تنگ تر و تنگ تر می شود و آنها را به اقداماتی خوار کننده وا می دارد. باید گفت اقدامات روزهای گذشته عراق یا شبهاتی همچون چرایی کمک حشد الشعبی به سیل زدگان ایرانی و یا ماجرای فساد زائران عراقی در ایران و یا شعار هایی از قبیل نه غزه و نه لبنان از جمله این اقدامات است که درصددند به رابطه مستحکم بین دو ملت آسیب بزنند. این اقدامات نه یک حربه برنامه ریزی شده و مخوف بلکه به عنوان یک طناب پوسیده از اندیشه های آمریکایی برای متحدین عرب آنها در منطقه بوده است.

,

, ,

در کنار نوع نگاه دشمنان به عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی داخلی های بسیاری هستند که یا از این نوع نگرش مطلعند و یا که بی اطلاعند. آنان که متوجه نیستند به سادگی در چارچوب جریان سازی های رسانه ای عده ای گرفتار شده و فقط شعار هایی را که آموزش دیده اند بر زبان می آورند. ولی آنان که مطعلند سعی دارند همراه با دشمنان در برهه ای فریاد و در برهه ای تحلیل و در برهه ای دیگر نیش های سیاسی خود را به این تفکر وارد سازند و شعار های به ظاهر زیبایی چون نه غزه و نه لبنان را به عنوان سدی در مقابل حرکت پر قدرت کشور در مرز های فرا جغرافیایی داشته باشند.

,

چرا که این جریانات داخلی سیاسی که از دشمنان بدتر بوده و نقش منافق به خود می گیرند با افزایش عمق استراتژیک، حیات سیاسی و فکری خود را در خطر می بینند؛ چرا که بعد از این دستاوردهای استراتژیک دیگر دیپلماسی منفعلانه آنها رنگ باخته و جای خود را به تفکر انقلابی تاثیر گذار می دهد و به عبارتی مرگ سیاسی آنها رقم می خورد.

,

اما دوستان ...

,

امروز جریان مقاومت معادله ای جدید را در منطقه رقم زده است معادله ای که در آن حزب الله برای رژیم صهیونیستی خط و نشان می کشد و یمن عربستان سعودی را با چالش مواجه کرده است. عراق محور اصلی ترین فعل و انفعالات شیعه شده است و بار سنگین اربعین را به دوش می کشد و سوریه نیز دوران پسا داعش را پشت سر می گذارد و به عبارتی دنیا تماما تمرکزش بر نوع عملکرد محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

,

, ,

این روزها محور مقاومت علاقه ای به کشیدن مرز دور خود ندارد و در تکاپوست که برای خود برنامه ای فرا مرزی تعریف کند و عمق استراتژیک خود را در فرا مرز ها جستجو می کند.

,

مطمئنا معنویت، آمادگی همه جانبه، توجه به جوانان، دوری از محافظه کار شدن، توجه به نو آوری ها از مجموعه عواملی است که باید خودی ها به کار گرفته تا عمق استراتژیک جریان اسلامی را آن چنان که باید به نتیجه برسانند و زمینه سازان ظهور حضرتش باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه