اخبار داغ

پژوهشگر طب سنتی:

ارز آوری از طریق توسعه طب سنتی و اسلامی موضوعی مورد غفلت واقع شده است

ارز آوری از طریق توسعه طب سنتی و اسلامی موضوعی مورد غفلت واقع شده است
وجود داروهای گیاهی و تنوع آن در ایران ثروتی فوق العاده به شمار می رود که بی توجهی و عدم استفاده از این همه ظرفیت نابخشودنی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاظم فلاح طبیب و حکیم ایرانی دکترای طب سنتی و سوزنی از پاکستان و چین درخصوص اهمیت تنوع گیاهی در ایران و ارز آوری داروهای گیاهی گفت: واقع شدن  ایران اسلامی در منطقه ای جغرافیایی با داشتن چهار فص ؛ چهار فصلی که رویش گیاهان در آن معجزه و ظرفیت بزرگی از طبیعت را به روی ما گشوده است بالاترین ثروت برای مردم محسوب می شود. بی تردید وجود داروهای گیاهی و تنوع آن در ایران ثروتی فوق العاده به شمار می رود که بی توجهی و عدم استفاده از این همه ظرفیت نابخشودنی است. ایران در تمام دنیا در همه بخش های مورد نیاز مردم یک جامعه کشوری برخوردار است؛ اما دست پایین گرفتن خود و کم انگاشتن این همه ظرفیت منجر به  عدم استفاده از ثروت­های خدادادی شده است. بسیاری از محصولات گیاهی و میوه هایی که درایران وجود دارد با هزینه های بسیار کم و بسیار ناچیز به صورت وفور در دسترس مردم قرار دارد در حالی که در بی توجهی و سهل انگاری مسوولان دارویا محصولات گیاهی سایر کشورهای دنیا به اسم محصول خارجی وارد می شود و با قیمت های گزاف به مردم فروخته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در این باره افزود: نمکی که از اسپانیا با قیمت های گران وارد می شود در برابر نمک طبیعی کشورمان قابل مقایسه نیست. ارز آوری و اقتصاد از طریق توسعه طب سنتی و اسلامی موضوعی مغفولی است که مسوولان در داروهای گیاهی بی توجه از کنار آن گذاشته اند ودست نیاز به سمت غرب در خرید نفت دراز می کنند؛ در حالی که ایران گنجینه داروهای گیاهی و ظرفیت بالقوه ای برای راه اندازی خط صادراتی داروهای گیاهی و توریسم درمانی از طریق طب اسلامی – ایرانی است. پیشرفت در بحث درمان و سرمایه گذاری درجذب توریست خارجی یکی از ظرفیتهای مهمی است که باید جدی گرفته شود؛ ظرفیتی که می تواند چند برابر درآمدهای نفتی ارز آوری به دنبال داشته باشد.

,

پژوهشگر طب اسلامی – ایرانی اظهار داشت: اگر دولت و مسوولان در کنار همت اطبای طب سنتی ایرانی به موضوع توسعه طب سنتی بها دهند قطعا مردم نیز مشتاقانه از این طب حمایت می کنند. مشروط بر آنکه کار به صورت علمی و پژوهش شده و با بیمه و بسترهای خاص درمانی لازم فراهم شود. با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین پایه های درمانی یا پیشگیری توجه به موضوع تغذیه سالم و چگونگی تغذیه است آگاهی رسانی به مردم در توجه هر چه بیشتر به آنچه میل می کنند و الزام دولتمردان در دوری از تولید یا واردات محصولات تراریخته بسیار ضروری است. متاسفانه در بخش غذا سلامت چندانی دیده نمی شود و خوردن غذاهای تراریخته و غذاهای بسته بندی با ماندگاری بالا و افزودنی های غیر ضروری و غیر سالم همه و همه عامل ایجاد بسیاری از بیماریها شده است. مثلا در بحث خوراکی بنده و یکی دو تن دیگر از اطبای طب اسلامی – ایرانی سالهای بسیار دور به جای مصرف لبنیاتی که افزودنی های ناسالم دارد خوردن شیر بادام درختی را توصیه کردیم. شیر بادام به عنوان یک غذای سال و تغذیه ای خون ساز که برطرف کننده مشکلا معد و بسبار انرژی اس و به تقویت بینایی نیز کمک می کند غذای سالم وخوبی است که با انرژی بسیاری که تولید می کند به عنوان صبحانه تا بعد اظهر می تواند انسان را سیر و سالم نگاه دارد. متاسفانه مردم از طب سنتی به دلیل اینکه به آنها گفته می شود میوه ها؛ مغزها یا داروهای گیاهی را بخورید واهمه دارند و گمان می کنند هزینه ای سرسام آور بر آنها تحمیل می شود در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست. همین شیر بادام روزی بیست تا سی عدد بادام می تواند یک غذای سالم باشد که روزانه کمتراز ده هزار تومان هزینه بردار است.

,

حکیم فلاح در خصوص اهمیت تغذیه در طب سنتی گفت: بی شک توجیه اقتصادی و سلامت مردم موضوعی است که باید در دستور کار مسوولان و دلسوزان سلامت جامعه قرار بگیرد؛ ضمن اینکه با احیای طب سنتی و توجه به ساخت داروهای گیاهی و صادرات آن ضمن اشتغالزایی درآمد مردم افزیش می یابد و آشنایی با فعالیت هایی از این دست منجر به علاقمندی هر چه بیشتر مردم و تحقیق مضاعف در تغییر سبک زندگی و روی آوردن به تغذیه سالم است. قطعا اطبا و دلسوزان طب اسلامی ایرانی بر این نکته باید مانور دهند که مصرف غذای سالم به معنای عدم هزینه برای درمان و داروست؛ لذا سلامت بدن تضمین می شود؛ افراد چاق نمی شوند و اقتصاد کشور نیز در ریل توسعه و حرکت به سمت مطلوب قرار می گیرد. اینکه در طب اسلامی – ایرانی وعده نهار حذف شده به دلیل اهمیت تغذیه مطلوب در صبحانه است در حالی که طب مدرن شام را حذف کرده که بسیار غلط است. صبحانه باید آنقدر قوی و گرم باشد و از سردیجات در صبحانه پرهیز شود تا افراد با قوت لازم تا بعد اظهر به کار و فعالیت بپردازند و قبل از غروب آفتاب غذای سالمی را در جم کم میل نموده و شب را به صبح برسانند؛ تغذیه سالم و مقوی بهترین راه سلامت بدن است در حالی که مردم صبح را با خوردن نان وپنیر و خیار و گوجه که ترکیبی سرد و خسته کننده است آغاز می کنند و کمتر از چند ساعت گرسنه و بی رمق به دنبال سیر کردن خود با غذاهای سنگین و چرب یا فست فودها هستند.

,

وی تصریح نمود: بسیاری از محصولات غذایی که به اشتباه گران خوانده می شود و در نگاه اول مردم از آن گریزان می شوند در طب اسلامی – ایرانی میزان مصرف محدودی دارند؛ به این معنا که به لحاظ اقتصادی مصرف آن گران تمام نمی شود؛ ژل رویال عسل یکی از این محصولات است که در دنیا به عنوان داروی ضد سرطان شناخته می شود. این ژل بسیارمقوی در ایران بین  کیلویی هشت  تا ده ملیون تومان به فروش می رسد؛ اما میزان مصرف آن برای یک بیمار سرطانی ده گرم برای بیست روز است. هر چند میزان مصرف جهانی دو دهم گرم در روز است یعنی یک گرم برای پنج روز. لذا می توان گفت مصرف این محصول در روز کمتر از ده هزار تومان است در حالی که با خرید یک بسته چیپس و پفک همین میزان پول پرداخت می شود اما ورم استخوان و خرابی دندان و از بین رفتن حافظه و افزودن چربی و مواد افزودنی بدن در معرض بیماری های مختلفی قرار می گیرد.

,

وی افزود: آگاهی رسانی اطبا، نخبگان و بزرگان طب اسلامی ایرانی در زمینه تغذیه بسیار ضروری است چرا که بسیاری از مردم به این مهم واقف نیستند و ارزش غذایی و درمانی بین بسیاری از مواد غذایی را نمی دانند. روغن زیتون یکی از محصولاتی است که بر مصرف آن بسیار تاکید شده و قیمت مناسب لیتری چهل هزار تومانی دارد در حالی که روغن هسته انگور که در کتب طب سنتی درباره مصرف خوراکی آن چیزی ذکر نشده به صورت خارجی با قیمت بالایی وارد می شود و مصرف می شود؛ از این رو اطلاع رسانی درباره خرید کدام محصولات و بیان چرایی ضرورت مصرف آن بنا بر خواص آن محصول بسیار ضروری است. اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به جامعه نیز نیازمند بستر سازی و مجوزهای قانونی است.

,

حکیم کاظم فاح در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت و مسوولان بهداشتی کشور نه تنها دراین حوزه یاری رسان خوبی نیستند؛ بلکه به تازگی حتی به عطاری ها اجازه نوشتن خواص داروهای گیاهی بر روی آنها را نمی دهند؛ در حالی که در دوران تدریس در چین شاهد بودم تنها در یک منطقه این کشور بیست بیمارستان مخصوص  طب سنتی و سوزنی بود ککه داروهای گیاهی را به صورت بسته بندی با تاریخ مصرف و انقضاء به بیمار می داد، در حالی که متاسفانه مسوولان سلامت کشور حتی اجازه زدن برچسب بر روی مواد را به عطاری ها نمی دهند و بدتر از آن به عرقیاتی که نشان سیب سلامت دارد هم اجاز نوشتن خواص داده نمی شود؛ در صورتی که این مساله در سالهای گذشته یک روال عادی بود! به نظر می رسد مسوولان سلامت کشور که نباید آنها را مسوول سلامت خواند! در یک اقدام هماهنگ و برنامه ریزی شده به دنبال آن هستند که فروش داروهای گیاهی از عطاری ها را جمع کنند؛ این مساله ناشی از آن است که نظام سلامت ما بیمار را نه به عنوان یک انسان دردمند که محتاج مراقبت و شفاست؛ بلکه به عنوان یک کالای پولساز می بینند، از این جهت است که اجازه فعالیت به اطبای طب سنتی داده نمی شود، قطعا اگر تفاوت قیمت درمان بیماریها در طب مدرن با طب سنتی تشریح شود مردم از اینکه پنجاه هزار تومان خرج حجامت کنند نمی ترسند چرا که به این مهم می رسند که با این مبلغ ناچیز درمان های بسیاری را بر خود لحاظ کرده و مانع ایجاد امراضی شده اند که در طب مدرن باید ده ها یا صدها برابر برای آن هزینه می کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه