اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد؛

تهدید به عزل تا ارتباط معدوم سازی با آرای انتخاباتی/ مردم گوشت چرخ کرده فلّه‌ای نخرند

تهدید به عزل تا ارتباط معدوم سازی با آرای انتخاباتی/ مردم گوشت چرخ کرده فلّه‌ای نخرند
بهداد گفت: در برخی مواقع بنده را نیز تهدید کردند که حکم عزلت را آماده می کنیم و یا برخی کشتارگاه‌ها تهدید جانی هم انجام داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، امیر حسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن  هفته دامپزشکی اظهار داشت:832 عامل بیماری زا در جهان وجود دارد که بین انسان و حیوان مشترک است، پیشگیری و درمان این مقدار عامل بیماری بر عهده اداره کل دامپزشکی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کشف آنفولانزا از خانه یک پیرزن روستایی

,

وی گفت: از نظر ساختاری و اداری وظایف و مسئولیت‌های سازمان دامپزشکی با امکانات موجود همخوانی ندارد بنابراین این سازمان با کم‌ترین بودجه به مقابله با بزرگترین تهدیدهای سلامتی در جامعه بر می‌خیزد. برخی بیماری ها مانند آنفولانزا، مشترک بین انسان و حیوان هستند و همیشه برای سلامت جوامع بشری تهدید محسوب می‌شدند. بیماری آنفولانزا را در روستایی در ارزیل ورزقان از خانه یک پیرزن کشف کردیم که یکی از مرغ‌هایش مبتلا به این بیماری بود.

,

بهداد افزود: اداره کل دامپزشکی استان در زمینه کشف، ظبط و معدوم سازی مواد دامی فاسد افزایش 86 درصدی را شاهد بود. برخی با استفاده از خاک و هسته آلبالو فعالیت های غیرقانونی انجام داده و به عنوان نهاده‌های دامی در اختیار کشاورزان قرار می‌دادند. 91 درصد شیرهای خام فاسد کشف و معدوم سازی شده فقط در سال 97 بیش از 280 تن شیرخام فاسد معدوم سازی شد.

,

دامپزشکی دخالتی در قیمت گوشت ندارد

,

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی به هیچ وجه در قیمت‌گذاری گوشت و یا سایر محصولات کشاورزی و لبنی، دخالتی ندارد وظیفه اصلی ما حفظ سلامت مردم در قبال بیماری ها و اقدامات غیرقانونی در امور دامی است. تقلبات در برخی کشتارگاه‌های استان وجود دارد افرادی هستند که حیوان را به صورت غیرقانونی ذبح کرده و به صورت گوشت چرخ کرده در اختیار مردم قرار می‌دهند. خواهش ما از تمامی شهروندان این است که به هیچ وجه گوشت چرخ کرده فله‌ای خریداری نکنند حتی اگر با نازل ترین قیمت به فروش برسد. گوشت چرخ کرده را یا به صورت بسته بندی با نشان مشخص تهیه کنند و یا در حضور خود مشتری گوشت چرخ شود چراکه عده‌ای سودجو گوشت فاسد و یا غیر قابل مصرف را هنگام چرخ کردن مخلوط کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند.

,

ذبح  اسب و الاغ برای فروش در بازار

,

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در برخورد با  مسائل غیرقانونی کوتاه نیامدیم در سال گذشته 323تن مواد و فراورده‌های آلوده با مجوز مراجع قضایی کشف و معدوم سازی شد. این مقدار نسبت به سال 96، بیش از 100تن کاهش داشت و این امر نشان دهنده تلاش بیشضتر همکاران در اداره کل دامپزشکی استان می‌باشد. گوشت الاغ و اسب را  به اسم گوشت سالم در بازار توزیع می‌کردند اگر برخوردی انجام نمی‌شد، متقلبان جری تر شده و سلامت مردم را تهدید می کردند، برخی کشفیات را رسانه‌ای می کنیم تا مردم نیز متوجه شوند به طور مثال در 2 شهر استان 9 راس اسب و الاغ را ذبح کرده گوشت آن را آماده توزیع در بازار کرده بودند  ولی همکاران ما موفق شدند آن‌ها را شناسایی کرده  و روانه مراجع قضایی کنند نکته جالب اینکه این حیواناتی که ذبح شده بودند خود مریض و حاوی ویروس بودند.

,

بیماری تب کریمه در استان نداریم

,

وی ادامه داد: در منطقه ایده‌لو و عینالی تبریز گوشت زنده را به صورت غیرقانونی عرضه می‌کردند هنگامی که ماموران ما در محل حضور یافتند مورد ضرب و شتم عده‌ای دیگر قرار گرفتند. بیش از 10 هزار مرکز عرضه وجود دارد که خوشبختانه آگاهی مردم در این زمینه افزایش یافته و در نتیجه اقدامات غیر قانونی کاهش یافته است. برای اینکه متوجه شویم گوشت عرضه شده به صورت قانونی  است در 4 نقطه از بدن حیوان تگ دامپزشکی زده شده است. بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و حیوان است در چند شهر کشور وجود دارد ولی خوشبختانه موردی در استان مشاهده و گزارش نشده است.

,

گوشت خریداری شده را در دمای صفر تا 4 درجه منجمد کنید

,

وی اضافه کرد:  کنترل این بیماری بسیار ساده است گوشت را پس از خریداری و کشتار در دمای صفر تا 4 درجه منجمد کنید تا اثر این ویروس از بین برود. در سطح استان 14 کشتارگاه وجود دارد که تمامی این کشتارگاه‌ها مجهز به سیستم پیش سردی هستند باید اعلام کنیم در کشور اولین استانی هستیم که تمامی کشتارگاه‌های آن مجهز به سیستم پیش سردی شده‌اند. در اثر تفویض اختیار 

,

بهداد بیان داشت: هزینه معدوم سازی ها را به صورت نقدی به مالکان حیوانات پرداخت می کنیم چراکه گاها کل سرمایه یک خانواده دچار بیماری شده است. تمامی اقدامات دامپزشکی بر اساس آخرین تحقیقات علمی است که در قالب بخشنامه‌ها ابلاغ می‌شود. هماهنگی فوق‌العاده‌ای بین دانشگاه و سازمان دامپزشکی استان وجود دارد.

,

سگ‌های ولگرد مبداء بیماری های خاص

,

وی با اشاره به لزوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: با توجه به احتمال آلودگی سگ‌های ولگرد به بیماری های مختلف  از نهادهای مربوطه درخواست می کنیم نسبت به جمع‌آورثی این حیوانات اقدام کنند اداره کل دامپزشکی استان نیز در این خصوص آماده همکاری و مساعدت است.

,

مورد تهدید هم قرار گرفته‌ام

,

بهداد یادآور شد: فشارهای سیاسی در همه حوزه ها وجود دارد تا انسان زنده است شیطان نیز حضور دارد، زمانیکه 200تن خوراک دام را معدم سازی کردیم، عده‌ای برخی افراد را واسطه قرار دادند تا از این کار جلوگیری کنند ولی نتوانستند کاری انجام دهند. حتی در برخی حوزه‌های انتخاباتی معدوم سالزی با آرای انتخاباتی نیز در ارتباط است،  در برخی مواقع بنده را نیز تهدید کردند که حکم عزلت را آماده می کنیم و یا برخی کشتارگاه‌ها تهدید جانی هم انجام داده‌اند در مقابل انگیزه ما برای ادامه تلاش بیشتر شد هیچ‌گونه فشار سیاسی بر اقدامات دامپزشکی تاثیر گذار نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه