اخبار داغ

براساس اسناد وزارت داخله روسیه

گزارش‌ سرکنسولگری روسیه در بغداد از رونق زیارت اربعین شیعیان در ابتدای قرن بیستم/ شیعیان قفقازی چگونه به زیارت اربعین می‌رفتند

گزارش‌ سرکنسولگری روسیه در بغداد از رونق زیارت اربعین شیعیان در ابتدای قرن بیستم/ شیعیان قفقازی چگونه به زیارت اربعین می‌رفتند
در ابتدای قرن بیسم میلادی، کنسولهای روسیه در بغداد به نام های پانافیدین و ماشکوف بنا به خواسته وزارت داخله روسیه تزاری گزارش‌هایی در خصوص آمار سفر اتباع روسیه به عتبات عالیات تهیه کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه، در ابتدای قرن بیسم میلادی، کنسولهای روسیه در بغداد به نام های پانافیدین و ماشکوف بنا به خواسته وزارت داخله روسیه تزاری گزارش هایی در خصوص آمار سفر اتباع روسیه به عتبات عالیات تهیه کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه,

در گزارش پانافیدین آمده است: بزرگترین جمعیت زائرین شیعی به ترتیب متعلق به هندوستان، ایران و قفقاز است. اتباع روسی زائر عراق تقریبا همگی از قفقاز هستند و کسی از ترکستان میان آنها دیده نمیشود. در سال جمعیتی بین ۱۲ الی ۱۵ هزار نفر از اتباع دولت روسیه عازم زیارت مکان های مقدس عراق میشوند.

,

اصلی ترین موج های زیارت در ایام زیارت عاشورا و اربعین است. البته با توجه به این که این ایام در کدام فصل سال قرار گیرند میزان جمعیت زائران تغییر میکند. اگر در فصل پاییز و زمستان باشد جمعیت زیاد و اگر در فصل گرما و بهار بشاد به دلیل کار کشاورزی اهالی قفقاز جمعیت زائران کاهش می یابد.

,

در ادامه این گزارش ها معلوم است که مسیرهای زیارتی زائران قفقاز مشخص بوده و آنها در قالب کاروانهایی ۷۰، ۴۰ و گاهی حتی ۲۵ نفری که تحت مدیریت چاووش قرار داشت عازم عراق می‌شدند. این افراد در گذشتن از مرز ایران مشکلی نداشته و بدون داشتن هرگونه سندی به مقصد عتبات وارد ایران میشدند و البته ماموران ایرانی نیز هیچ ممانعت و مانع تراشی در قبال این کاروان های زیارتی نداشته اند.

,

مسیرهای حرکتی این کاروانها به ترتیب زیر بوده است:

,

۱) تبریز: شیعیان ایروان، گنجه، شوشا و جبرائیل با گذشتن از مسیر کاروانی مرند – صوفیان وارد تبریز میشدند.

,

۲) اردبیل: شیعیان مناطق جنوبی ایالت باکو همچون سالیان، گوک تپه، آستارا و لنکران با گذشتن از مرز در اردبیل اتراق میکردند.

,

۳) خوی: شیعیان ساکن در شهرها و روستاهای غربی ایالت ایروان و نیز شیعیان قارص پس از ورود به ایران اولین منزلشان خوی بود.

,

۴) انزلی: شیعیان شهر باکو، و نیز مناطق شمالی آذربایجان که به واسطه کشتی راهی ایران میشدند به انزلی ورود میکردند.

,

۵) بارفروش (بابل): شیعیان داغستان که اکثرا از شهرهای دربند و پطروسک عازم میشدند وارد بابل میشدند.

,

شیعیان قفقازی پس از ورود به این شهرها که اگر اهالی کاروان متمکن بودند با چارپا و سلاح و اگر از ناداران بودند با پای پیاده می آمدند چند روزی استراحت کرده و از طریق مسیرهای زیر راهی عتبات میشدند:

,

۱) تبریز – بناب، صائین قلعه، کرمانشاه

,

۲) اردبیل، زنجان، همدان، کرمانشاه

,

۳) خوی، تبریز، بناب، صائین قلعه، کرمانشاه

,

۴) بارفروش، تهران، قم، کرمانشاه

,

۵) انزلی – تهران…

,

این کاروانها در کرمانشاه نیز از مسیر سرپل ذهاب، قصر شیرین و خانقین وارد خاک عراق میشدند.

,

کنسولهای روس از اذیت این کاروانها به هنگام ورود به عراق از سوی ماموران مرزبانی عثمانی خبر میدهد.

,

منبع: آلفینا صبغتوللینا؛ مسلمانان روسیه بین دو امپراتوری؛ فصل اول. صص ۳۵ – ۳۷

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه