اخبار داغ

در برنامه تلویزیونی نسل امروز مطرح شد:

سروری: مبارزه با فساد، جناحی و سیاسی شده است/ساعدی: ملزم به رعایت انصاف ایم/حجت الاسلام تقوی: اشرافی گری به نظام لطمه وارد می‌کند

سروری: مبارزه با فساد، جناحی و سیاسی شده است/ساعدی: ملزم به رعایت انصاف ایم/حجت الاسلام تقوی: اشرافی گری به نظام لطمه وارد می‌کند
سروری با بیان اینکه یکی از مخاطرات موجود در کشور ما این است که مبارزه با فساد جناحی و سیاسی شده است و واقعا خطر بزرگی است گفت: حداقل در این مورد اتفاق نظر داشته باشیم و با هرکه فاسد است برخورد شود و نگوییم چون فرد فاسدی در جناح ماست لاپوشانی کنیم و چون در جناح مقابل است، بزرگ نمایی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل امروز، آخرین قسمت از برنامه  نسل امروز که (جمعه نوزدهم مهرماه) با موضوع "اشرافی گری" با حضور سردار پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر تهران و نماینده ادوار مجلس، کیوان ساعدی، فعال فضای مجازی و حجت الاسلام سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه ۵ رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
سردار پرویز سروری با بیان اینکه اشرافی گری بحث خوبی است و موضوع امروز جامعه ما نیز هست گفت: انسان به ما هو انسان از بدو وجود با موضوعی به نام برتری جویی و برتری طلبی مواجه بوده و باعث شده نیازهای وی به دو بخش نیازهای واقعی و کاذب تقسیم شود.
,
 
,
وی افزود: اشرافیت در بخش دوم قرار میگیرد، یعنی جایی که به اموال، حقوق و امکانات دیگران دست اندازی می کنیم تا منفعتی را برای خودمان ایجاد کنیم.
,
 
,
وی با بیان اینکه برتری جویی و زیاده خواهی جزو مختصات اصلی اشرافی گری است اظهار کرد: اشرافی گری بزرگترین درد تاریخ بشریت بوده است. اینکه امثال فرعون ها انسان ها را برده خود میکنند تا بهتر زندگی کنند از همین برتری جویی نشات می‌گیرد. تا امروز که شاهد فاصله های طبقاتی وحشتناکی هستیم و عده ای امکانات و حقوق دیگران را سرقت میکنند.
,
 
,
سروری ادامه داد: باید بحث را به سمت فضای کنونی جامعه ببریم. وقتی حضرت امام بحث کاخ نشینی را مطرح می کند می‌فرماید آنچه مضر است کوی کاخ نشینی است و ظرف و مظروف با هم ارتباط دارند. کاخ نشینی خوی کاخ نشینی را با خود می آورد و می‌تواند منجر به فاصله های طبقاتی و تضییع حقوق جامعه شود.
,
 
,
وی در پاسخ به اینکه آیا همه باید یکجور زندگی کنند و تکلیف کسی که زحمت کشیده و با تلاش به جایی رسیده است چه می شود؟ آیا می‌توان گفت کسی که بیشتر تلاش میکند و دستاورد بیشتری دارد اشرافی شده است؟ گفت: عین بی عدالتی است که بخواهیم همه را یکسان ببینیم. این نظام، نظام کمونیستی و سوسیالیستی که نیست. هر کس باید به اندازه زحماتش بهره مند شود اما بحث اشرافی‌گری جدای از این بحث و ورود به نیازهای کاذب است.
,
 
,
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشرافی گری تمایل به فتح قله نیازهای کاذب دارد و به همین دلیل مرتب تکثیر شده و توسعه می یابد گفت: اگر افراد در جامعه ای متناسب با زحمات خود برداشت کنند، یک جامعه واقعی است. اما اگر از خط خارج شود معنایش آن است که عده ای در حال تضییع حقوق و نادیده گرفتن بخشی از جامعه هستند و با تکبر و تکاثر طلبی خود به جای همدلی، کینه و عداوت را در جامعه نهادینه و زمینه های بروز نارضایتی را فراهم می کنند.
,
 
,
وی افزود: این امر در فرایند برخورداری مردم اخلال ایحاد می‌کند و زمینه های نابرابری را رقم می زند.
,
 
,
وی در پاسخ به اینکه آیا از نگاه حضرت امام و رهبری میان مردم و مسئولین در امر اشرافی گری تفاوت وجود دارد؟ اظهار کرد: حجم وسیعی از تذکرات امام و رهبری در این حیطه به مسئولین است. مردم فرهنگ را از مدیران و مسئولین می گیرند. هم در اسلام و هم در نگاه امام و رهبری، منع از اشرافی گری در مسئولین بیشتر مورد توجه است.
,
 
,
سروری افزود: شفافیت و نظارت حلقه مفقوده نظام ماست. آنهایی که باید این قوانین را وضع و نظارت کنند خودشان در حلقه اشرافی گری گیر کرده اند. وقتی مسئولی دوتابعیتی بودن را برای خودش حق می داند نباید توقع داشته باشید که بتواند در مواجهه با دشمن مقابله کرده و در دام اشرافی گری قرار نگیرد. تنها تامین آن فرزندی که در کشور متخاصم ما حضور دارد نیازمند کسب درآمدهای بسیاری است. این موارد باعث میشود تا چنین مسئولانی در یک دور خطرناک و تهدیدآمیزی قرار بگیرند و منجر به آن شود که وزیر ما با اطمینان خاطر اعلام کند که هزار میلیارد تومان دارایی دارد.
,
 
,
وی در واکنش به اینکه اصلا نباید اجازه دهیم یک مدیر هزار میلیاردی، وزیر بشود گفت: بله، وزرا و مدیران و روسای جمهور باید بین اشرافی گری و خدمت به مردم یکی را انتخاب کنند. سطح زندگی خادم مردم نمی تواند از سطح متوسط جامعه بالاتر باشد. این موکدات دینی ماست و در کلام امام و رهبری به خوبی مشهود و متصور است.
,
 
,
عضو سابق شورای شهر تهران به بیان برخی فرمایشات امام مبنی بر اینکه یک موی کوخ نشینان را با همه کاخ نشینان عوض نمیکنم پرداخت و گفت: امام قصد پیشگیری و منع قرار گرفتن فضای مدیریتی کشور در مرکب اشرافی گری را داشت. زیرا وقتی یک ضدارزش به ارزش تبدیل می‌شود مقابله با آن در فرهنگ عمومی بسیار مشکل می شود.
,
 
,
سروری ادامه داد: رهبری نیز اخیرا فرمودند که اشرافی گری بلای بزرگ کشور ماست و باعث شده شاهد روندگزارش های اعتمادزدایی باشیم که برای نظام جمهوری اسلامی بد است. خوب نیست که فردی پورشه سوار در اصفهان یک جوان را بکشد و بگوید "کشتم که کشتم، دیه اش را می دهم" و نشان می دهد که جان انسان ها برای چنین افرادی اهمیتی ندارد.
,
 
,
وی با اشاره به حقوق های نجومی که مردم را مکدر کرد گفت: معتقدم فرهنگ سازی در این زمینه آسان است اما وقتی مسئولین پیش قراول یک پدیده زشت و پلشت قرار می گیرند مانند لوکومتیوی که قطار اشرافیت را می کشد عمل می کنند. در این صورت. طبقات پایین دائما ضعیف تر و گرفتار خشم و عداوت می شوند. راه حل این است که برای شبکه مدیران و مسئولان چاره اندیشی کنیم. 
,
 
,
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره باز شدن پای اشرافی گری به حوزه فضای مجازی اظهار کرد: ما باید با مفسد و فساد مبارزه کنیم
,
 
,
البتهه سهم مبارزه با فساد بیشتر از سهم مبارزه با مفسد است. هرچند نمیتوان از مبارزه با مفسد غافل شد چون جامعه دارد مفسد را می بیند و وقتی با مفسد برخورد شود احساس آرامش می کند.
,
وی ادامه داد: از یک طرف می گوییم شفافیت، از طرف دیگر معتقدیم نباید اعتماد عمومی نسبت به مسؤلین از بین برود. چگونه باید عمل کرد؟ این امر از یک سو به خود مسئولین و از سوی دیگر به نحوه برخورد سیستم با فساد و مفسد برمی گردد.
,
 
,
سروری با بیان اینکه اگر نسبت ناروایی را در فضای مجازی به فردی بدهیم، دایره اش بسیار وسیعتر از گناهان کبیره ای چون غیبت و تهمت میشود چون افراد بیشماری آن را مشاهده می کنند گفت: اگر چنین تخلفی اثبات نشود، برگرداندن چنین نسبت ناروایی خیلی مشکل می شود. بنده خودم صاحب رسانه بودم و می دانم که مرز بین این دو بسیار حساس است.
,
 
,
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک نگرانی ما این است که گاهی اوقات فضای مجازی توسط دکان دارانی اداره می شود که خودشان غالبا افراد فاسدی هستند اظهار کرد: اینها در فضایی رادیکال تهمت های ناروا و غیر مستند را به افراد می زنند. کار رسانه خطیر است‌؛ باید شفاف سازی کند اما در قالب اصول و چارچوب اخلاقی جدی.
,
 
,
سروری با بیان اینکه یکی از مخاطرات موجود در کشور ما این است که مبارزه با فساد جناحی و سیاسی شده است و واقعا خطر بزرگی است گفت: حداقل در این مورد اتفاق نظر داشته باشیم و با هرکه فاسد است برخورد شود و نگوییم چون فرد فاسدی در جناح ماست لاپوشانی کنیم و چون در جناح مقابل است، بزرگ نمایی کنیم.
,
 
,
وی افزود: مفسدین امروز خودشان را پشت جناح های سیاسی مخفی کرده اند و تلاش می کنند با بزرگ نمایی مسائل سیاسی به نفع منافع خود حرکت و برای خود حاشیه امن ایجاد کنند.
,
سروری تاکید کرد: باید وفاق ملی ایجاد شود که اگر واقعا ضد فساد هستیم با هرکه فاسد است حتی در جناح خودمان، برخورد کنیم.
,
 
,
عضو سابق شورای شهر تهران به برخی قوانین و بسترهای موجود درکشور که امکان اشرافی گری را فراهم می کند اشاره کرد و گفت: مثلا وقتی اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی داده میشود یک ثروت عظیمی را ایجاد میکنید که تولید اشرافیت می کند. فرارهای مالیاتی نیز وجود دارد و افرادی قانون دان قانون شکن در اختیار اشرافی گری قرار می گیرند.
,
وی خطاب به جوانان گفت: با بیانیه گام دوم انقلاب زمینه های بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری نسل جوان فراهم شده و آنها میتوانند پرچک مطالبه رهبری را به دست گرفته و در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار بگیرند که یکی از بسترهای آن انتخابات است.
,
جوانان کنار ننشینند، باید خودشان وارد میدان شوند، هزینه بدهند و خودشان را به جامعه اثبات کنند. قرار نیست چیزی تقدیمشان شود بلکه خودشان باید وارد شوند. 
,
 
,
ساعدی: ملزم به رعایت انصاف ایم/ با مخلوط کردن آمارهای راست و دروغ دنبال چهره سازی نباشیم
,
 
,
کیوان ساعدی، فعال فضای مجازی با بیان اینکه وقتی فرهنگ جامعه به سمت مصرف گرایی می رود، شاهد رواج اشرافی گری و تجمل گرایی می شویم عنوان کرد:در دوران ما از دهه هفتاد و بعد از اتمام جنگ تحمیلی شاهد آن بودیم که علیرغم تذکرهای داده شده برخی مسئولین از اینکه زندگی شان در معرض دید جامعه است و به جامعه الگو می دهد غفلت می کردند.
,
 
,
وی افزود: باید دو بخش را از هم تفکیک کنیم. زمانی اشرافی گری به اثر درآمد نامشروع رخ می دهد و یک زمانی هم بر اساس یک نگاه از بالا به پایین و متفاوت با سطح عموم جامعه است. البته یک نکته دیگر آن است که امروز به خوی اشرافی گری نمی پردازیم و مسئله را محدود به اشخاص کرده و آن را شخصی می کنیم.
,
 
,
 
,
ساعدی درباره چگونگی مبارزه با اشرافی گری در فضای مجازی گفت: از چند نوع عدم شفافیت رنج می بریم که موجب رواج شایعه، عوام فریبی و کارهای پوپولیستی می شود و به یکسری موضوعات دست چندم مصداقی میپردازیم، عوام فریبی می‌شود و یکسری تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی صورت‌ می گیرد که از آفت هاست.
,
 
,
وی ادامه داد: از جمله مطالبه گری هایی که باید داشته باشیم نخست تصویب قوانین خوب و دیگری تلاش برای اجرای خوب و قوی قوانین موجود است. اگر من نوعی فعال رسانه ای موضوعی را به قوه قضائیه اطلاع دادم و پیگیری نشد طبیعتا گام بعدی را برمیدارم. ضمن اینکه باید حواسمان باشد که صلاحیت قضاوت کردن نداریم.
,
 
,
این فعال فضای مجازی با تاکید بر اینکه ملزم به رعایت انصاف در همه موارد هستیم اظهار کرد: ملزم به پیگیری مطالبات با روش صحیح و بدور از اغراض سیاسی هستیم. اشرافی گری زاییده مصرف گرایی است که از آن به عنوان فقر مدرن یاد میشود.
,
وی تصریح کرد که باید حواسمان به این باشد که در این وضعیت اقتصادی کشور، قرار است چه افقی را ترسیم کنیم و پیگیری ها و مطالبات ما معقول باشد. در فضای مجازی خودمان باید به همدیگر تذکر بدهیم، نباید دنبال مصداقی کردن مسائل باشیم بلکه ریشه آن را باید بررسی کنیم. آیا اگر قانون گذاری ها و عملکردها به گونه دیگری بود باز هم شاهد چنین مسائلی بودیم؟ حواسمان باید که به عنوان الگویی برای کشورهای اسلامی دیگر مطرح هستیم.
,
 
,
وی افزود در رسانه ملزم هستیم با مخلوط کردن آمارهای راست و دروغ دنبال چهره سازی نباشیم. ملزم هستیم اخلاق را رعایت کنیم. ضمن نگاه سلبی باید نگاه ایجابی داشته باشیم.
,
 
,
حجت الاسلام تقوی: اشرافی گری مسری است/ اشرافیت یک نوع بیماری روانشناختی محسوب می‌شود/ اشرافی گری به نظام لطمه وارد می‌کند
,
 
,
همچنین حجت الاسلام سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی در آیتم " با نسل دیروزی ها" درباره اشرافی گری گفت: اشرافیت یک نوع نگرش به زندگی و مظاهر دنیایی است. اشرافیت مولفه هایی دارد. 
,
وی افزود: روحیه برتر بینی، خودخواهی، فخر فروشی و اسراف از جمله این مولفه ها هستند. اشرافیت یک نوع بیماری روانشناختی محسوب می‌شود که علاوه بر آسیب های فردی اسیب های سخت اجتماعی به دنبال دارد.
,
 
,
تقوی با بیان اینکه خوی اشرافیت فقط در زندگی افراد متمول تجلی پیدا نمی کند بلکه در زندگی طبقه متوسط و حتی فقرا هم می تواند نمود پیدا کند گفت: به اصطلاح فردی که هشتش گروی نه اش است و پول اجاره خانه ندارد، وام می‌گیرد و قرض می کند تا در هتل گرانقیمتی محفل عروسی به پا کند.
,
 
,
نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی با بیان اینکه البته زمینه اشرافی گری در طبقه متمول فراهم تر است اظهار کرد: اشرافیت یعنی زیاده روی اسراف، خودبرتر بینی و فخر فروشی. اشرافی گری شاخص هایی دارد؛معمولا کسانی که به این خوی شیطانی آراسته شده اند نسبت به مستضعفان بی اعتنا هستند. آنها منفعت طلبی شخصی دارند و فقط خودشان را می بینند. تن آسایی و عافیت طلبی و روحیه منفعلانه دارند و نسبت به ارزش های دینی بی اعتنا بوده و کاهش پایبندی به ارزش های دینی در زندگیشان مشخص است. 
,
 
,
تقوی با بیان اینکه اشرافی گری مسری است و چون زرق و برق دارد زود افراد را جلب می کند و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد عنوان کرد: خروج از عزت و قناعت، دنیاگرایی، اسراف، طغیان و سرکشی، زمینه سازی برای گسترش فساد، عدم آرامش، کاهش معنویت، خروج از حوزه ولایت الهی در زندگی این افراد دیده می‌شود. 
,
 
,
وی افزود: از جمله آسیب های اجتماعی نیز می توان به بدبختی، انحطاط و انقراض جامعه، فقر و تهیدستی، ایجاد فاصله طبقاتی، وابستگی اقتصادی، از بین رفتن سرمایه های بزرگ و منابع طبیعی، جابجایی ارزش ها و ضد ارزش ها، در هم شکستن خطوط قرمز و از بین رفتن حدود و ثغور جامعه اشاره کرد.
,
 
,
نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی به آسیب هایی که اشرافی گری به نظام وارد می کند نیز اشاره کرد و گفت: اشرافی گری به نظام لطمه وارد می‌کند. بویژه اگر مسئولان به دنبال زندگی اشرافی بروند در روایت داریم که " الناس علی دین ملوکهم" مردم به مدیران سطح بالای جامعه شان نگاه می کنند. اخلاق و رفتار مدیران و خواص اثرگذار است و یک قهرمان و الگو باید مراقب جامعه اش نیز باشد و طوری زندگی نکند که با آرمان های جانعهدر تضاد باشد.
,
تقوی خطاب به نسل جوان گفت: نسل امروز کاملا آماده و تحصیکرده است. اگر بتوانیم تحربیات را منتقل کنیم و مدیریت شوند به مراتب رشد کمی و کیفی شان بیشتر خواهد بود.
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه