اخبار داغ

گزارشی از احوال ناخوش بازار میوه؛

سنگینی هزینه‌های جانبی برداشت بر دوش کشاورزان/ جولان دلالان در آشفته بازار فروش محصولات/ قیمت پایین فروش، کشاورزان را از برداشت محصولات منصرف می‌کند

سنگینی هزینه‌های جانبی برداشت بر دوش کشاورزان/ جولان دلالان در آشفته بازار فروش محصولات/ قیمت پایین فروش، کشاورزان را از برداشت محصولات منصرف می‌کند
در سال جاری هزینه های جانبی تولید و برداشت یک محصول کشاورزی و باغی از مبلغ ریالی حاصل از فروش آن پیشی گرفته و هیچ گونه صرفه اقتصادی را برای کشاورزان و باغداران به همراه نداردف به گونه ای که ترجیح می دهند در زمان برداشت، محصول را در زمین رها کنند و از برداشت آن خودداری می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، دو ماهی از آغاز برداشت میوه های تابستانی و پاییزه می گذرد و فراوانی نعمت بعد از بارشهای بهاره در بازارهای شهر به چشم می خورد و این نوید را می دهد که مصرف کنندگان هر چند اقشار ضعیف جامعه نیز می توانند سبد مصرف خانوار را سرشار از اقلام مورد نیاز باغی و صیفی کنند، اما از سوی دیگر دود این ارزانی ها، اشک کشاورزان و باغداران استان خراسان شمالی را در آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

کشاورزان و باغدارانی که بیش از نیمی از سال را به امید برداشت محصول و رفع نیازهای مالیشان می گذرانند در زمان برداشت محصول ترجیح می دهند محصول را در زمین رها کنند و از برداشت آن خودداری می کنند ،متاسفانه نداشتن الگوی کشت و ارائه آن به باغداران و کشاورزان همه ساله در زمان برداشت محصول این مشکلات را برای این قشر رقم می زند.

,

در سال جاری هزینه های جانبی از مبلغ ریالی حاصل از فروش محصولات پیشی گرفته و هیچ گونه صرفه اقتصادی را برای کشاورزان و باغداران به همراه ندارد.

,

سبدهایی که دانه ای به مبلغ 5000 تا 6000 تومان خریداری می شود، مزد کارگری که از 80 تا 90 هزار تومان است، هزینه حمل و نقل تولیدات به شهر نیز از سویی دیگر بر روی دوش باغداران و کشاورزان سنگینی می کند از طرفی قیمت پایین محصولات در میدان بارها بیشترین ضرر را متحمل این زحمت کشان می کند.

,

برای برداشت پیاز باید 10 میلیون تومان از جیب هزینه کنم

, برای برداشت پیاز باید 10 میلیون تومان از جیب هزینه کنم,

رضا علی نژاد، یکی از پیازکاران بجنورد گفت: برای کاشت، داشت و برداشت پیاز کیلویی 1000 تومان هزینه می شود و هر یک هکتار در بهترین حالت 25 تن محصول دارد.

,

وی ادامه داد: کاشت پیاز را در دو هکتار از زمین کشاورزی انجام و مبلغ 60 میلیون تومان برای آن هزینه کرده ام در حالی که امروز در زمان برداشت به قیمت کیلویی 1000 تومان خریداری می شود و با فرض اینکه بتوانم 25 تن پیاز از هر هکتار برداشت محصول داشته باشم باید 10 میلیون تومان نیز از هزینه های شخصی هزینه کنم.

,

علی نژاد افزود: با این وضعیت قیمتها  ترجیح می دهم در صورتی که بیشتر از این مبلغ که حداقل هزینه های جاری به صورت سربه سر در آید ، به فروش نرسد، از جمع آوری آن خودداری می کنم و تمام زحمات چند ماهه ام نقش بر آب خواهد شد.

,

 

,

, ,

 

,

ارزانی گوجه فرنگی و تبدیل آن به رب خانگی

, ارزانی گوجه فرنگی و تبدیل آن به رب خانگی, ارزانی گوجه فرنگی و تبدیل آن به رب خانگی,

مسعودی یکی دیگر از صیفی کاران بجنورد در ادامه می گوید: گوجه فرنگی در سال گذشته با قیمت مناسبی توسط میدان بارها و کارخانه ها خریداری می شد، در حالی که  امسال با توجه به بارندگی ها و برداشت بالای گوجه فرنگی در استان ، باعث پایین آمدن قیمت این محصول شد تا جایی که اکثر کشاورزان آن را جمع آوری و به رب تبدیل و آن را به فروش می رسانند.

,

وی ادامه داد: گوجه فرنگی هم اکنون در روستا از سر زمین کیلویی 600 تومان خریداری می شود که این مبلغ پاسخ گوی هیچ کدام از هزینه های جاری شامل سبد، مزد کارگر و حمل و نقل  نمی باشد.

,

مسعودی اضافه کرد: از طرفی با افزایش تولید رب دستی قیمت فروش این محصول نیز به کیلویی 10 هزار تومان رسیده و آن نیز صرفه اقتصادی برای تولید کننده ندارد.

,

 

,

جولان دلالان در بازارهای  آشفته انگور

, جولان دلالان در بازارهای  آشفته انگور, جولان دلالان در بازارهای  آشفته انگور,

شیردل یکی از باغداران روستا های آشخانه می گوید: در سال های پیش باتوجه به اینکه شرایط صادرات راحت تر بود بخش زیادی از محصولاتمان را برای عرضه در سایر استان ها و گاها برخی از کشورهای همسایه با قیمت مناسبی به فروش می رساندیم.

,

وی ادامه داد: در حالی که امروز بازار انگور حال و روز خوبی ندارد و با قیمت کیلویی 2000 تا 3000 مبادله می شود و از طرفی گرانی سبد های میوه و نگرانی باغداران باعث حضور دلالان در این میدان شده است که باغدار با یک قیمت کلی تمام محصول باغ را به دلال واگذار می کند.

,

شیردل افزود: اکنون وضعیت باغات روستا مناسب نیست و خیلی از باغداران به امید اینکه شاید بتوانند محصولاتشان را با مبلغ بالاتری به فر وش برسانند آن را جمع آوری نمی کنند و باعث شده محصولات رو به سرمازدگی و خرابی پیش روند .

,

مرحمتی، یکی دیگر از باغداران بجنوردی می گوید: خراسان شمالی تنوع انگور بالایی دارد که با یک مدیریت درست می توان این محصول را به صورت یک برند برای توسعه امور باغدارای استان تبدیل کرد و با ساخت کارخانه های فرآوری این محصول به گسترش اشتغال نیز کمک کرد.

,

 

,

, ,

 

,

قیمت فروش پایین و انصراف کشاورزان از جمع آوری گوجه فرنگی

, قیمت فروش پایین و انصراف کشاورزان از جمع آوری گوجه فرنگی, قیمت فروش پایین و انصراف کشاورزان از جمع آوری گوجه فرنگی,

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره بار کل بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این زمینه با اشاره به رکود اقتصادی بازار اظهار کرد: در سیاست های قیمت گذاری اگر رقابت وجود نداشته باشد و به سایر کشورها صادر نشود، محصولات با قیمت خیلی پایین از کشاروز و باغدار خریداری می شود.

, عصراترک, عصراترک,

وی ادامه داد: در سال جاری مشکل کشاورزان و باغداران تنها قیمت پایین محصولات تولیدی شان نیست بلکه هزینه های خرید سبد و جعبه های بسته بندی، حمل و نقل، مزد کارگر، سموم دفع آفات با قیمت های بالا نمکی بر زخمشان شده است.

,

صفری اضافه کرد: اوج گرفتن هزینه های جانبی از قیمت محصول تولیدی، کشاورز و باغدار را به این سو می کشاند که بعد از یک سال زحمت برای محصول مورد نظر از جمع اوری محصول صرف نظر و زیان بالایی را متحمل شوند.

,

دبیر اتحادیه میوه و تره بار کل بجنورد با اشاره به اینکه اکنون قیمت خرید گوجه فرنگی در میدان بارها و زمین های کشاورزی کیلویی 500 تومان است ، گفت: اگر گوجه فرنگی با قیمت کیلویی بیشتر از یک هزار تومان به فروس برشد، کشاورز سود نمی کند ولی ضرری نیز متحمل نمی شود.

,

 

,

, ,

 

,

هزینه های جانبی کمر کشاورز و باغدار را شکسته است

, هزینه های جانبی کمر کشاورز و باغدار را شکسته است, هزینه های جانبی کمر کشاورز و باغدار را شکسته است,

صفری خاطر نشان کرد: هزینه های جانبی کمر کشاورز و باغدار را شکسته است، سبدی که سال گذشته به قیمت دانه ای 1500 تا 2000 تومان خریداری می شد امسال پایین ترین کیفیت آن دانه ای 4000 و با کیفیت ترین آن تا 6000 تومان نیز می رسد.

,

وی بیان کرد: از طرفی کارخانه رب، گوجه فرنگی را کیلویی 500 تومان خریداری می کند که اگر کشاورز روزانه به یک کارگر 80 هزار تومان پرداخت کن و با هزینه ای که برای پرداخت حمل و نقل صرف شود هیچ سود و منفعتی برای کشاورز ندارد.

,

صفری گفت: در استان خراسان شمالی انگور یکی از میوه های اصلی به شمار می رود که می تواند منبع درآمدی برای ساکنان استان شود، در حالی که هیچ حرکتی در این زمینه انجام نمی شود و کارخانه روغن کشی هسته انگور، آبمیوه گیری و فراوری خاصی وجود ندارد.

,

دبیر اتحادیه میوه و تره بار کل بجنورد اضافه کرد: این مشکلات تنها به حوزه انگور و گوجه فرنگی نمی شود بلکه این روزها حال اکثر میوه های استان ناخوش است و کسی به فکر این قشر زحمت کش نیست.

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه