اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

حجم نقدینگی باید با افزایش تولید و خدمات رشد کند/ فعالیت‌های غیر مولد به ضرر اقتصاد کشور است

حجم نقدینگی باید با افزایش تولید و خدمات رشد کند/ فعالیت‌های غیر مولد به ضرر اقتصاد کشور است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر نقدینگی در جایگاه مناسبی نیست و به ضرر اقتصاد خواهد بود. لازم است این نقدینگی در بخش حقیقی اقتصاد هدایت شود چرا که این رشد نقدینگی نشان می دهد ما کمبود سرمایه نداریم فقط باید در جای درست هزینه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان؛ اظهار کرد: افزایش نقدینگی کشور هم می تواند به دلیل کسری بودجه دولت باشد و هم خلق پول توسط بانک ها و البته هر دو مورد با هم نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: رشد نقدینگی علامت خوب یا بدی نیست مهم این است که نقدینگی در خدمت بخش حقیقی اقتصاد باشد، وقتی اقتصاد رشد  داشته باشد حجم تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می کند ولازمه آن این است که نقدینگی رشد کند.

,

 شیخی تصریح کرد: حجم نقدینگی باید همراه با افزایش حجم تولید کالاها و خدمات رشد کند تا مبادلات به سهولت انجام بگیرد و نکته مهم این است رشد نقدینگی و حجم زیاد آن در خدمت بخش حقیقی اقتصاد باشد.

,

وی بیان کرد: کندی رشد بخش حقیقی اقتصاد و در مقابل افزایش رشد نقدینگی نشان دهنده عدم سلامت اقتصاد است یعنی نقدینگی در بخش تولید حقیقی وارد نشده است بلکه در بخش مجازی اقتصاد و معاملات سوری هزینه شده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: از لحاظ تجربی هم می بینیم که عمده تولیدکنندگان از اینکه نقدینگی در اختیار ندارند تا تولید خود را رونق دهند گله مند هستند و به دلیل عدم نظارت و کنترل، عمده فعالیت های بخش مجازی جاذب بخش عمده نقدینگی کشور بودند و این فعالیت ها در واقع ایجاد کننده تورم هستند.

,

شیخی با تاکید بر اینکه فعالیت های غیر مولد برای اقتصاد مضر است، عنوان کرد: برخی افراد خود رای که سواد اقتصادی ندارند و از اقتصاد اسلامی سر در نمی آورند ممکن است فرقی بین فعالیت های مولد و غیر مول قائل نباشند در حالی که هدف اقتصاد اسلامی رونق دادن به بخش مولد اقتصاد است و هر گونه فعالیت غیر مولد حرام یا مکروه است و در شان جامعه محسوب نمی شود.

,

وی در پایان مطرح کرد: در حال حاضر نقدینگی در جایگاه مناسبی نیست و به ضرر اقتصاد فعالیت می کند و لازم است که این نقدینگی در بخش حقیقی اقتصاد هدایت شود چرا که این رشد نقدینگی نشان می دهد ما کمبود سرمایه نداریم فقط باید در جای درست هزینه شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه