اخبار داغ

تحلیلگر و نویسنده آمریکایی می نویسد؛

شجاعت ایران باعث وحشت عربستان و اسرائیل می شود/ حمله به تأسیسات نفتی آرامکو موفقیت آمیز بود

شجاعت ایران باعث وحشت عربستان و اسرائیل می شود/ حمله به تأسیسات نفتی آرامکو موفقیت آمیز بود
رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، آمریکا و امارات متحد عربی طی ماه های اخیر به دست دولت غیر هسته ای ایران و متحدان آن در منطقه، دستخوش تغییراتی شده اند و جالب تر اینکه آمریکا و اسرائیل دو قدرت هسته ای هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ "هلنا کوبان" تحلیلگر و نویسنده آمریکایی نشریه لوبلاگ نوشت، در طول سه ماه گذشته روشن شده که علیرغم حملات فزاینده دونالد ترامپ از جمله تحریم های بسیار مضر و برخی حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران، نه او و نه نزدیکترین متحدان منطقه ای اش در ائتلاف ضد ایرانی تمایلی به تشدید هرگونه حمله نظامی علیه ایران ندارند، زیرا این حمله منجر به واکنش شدید ایران می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, لوبلاگ,
, ,

قدرت خاورمیانه اکنون شاهد ظهور وضعیت بازدارندگی متقابلی است که می تواند ثبات مورد نیاز آن را به ارمغان بیاورد و ارزش دیرینه تسلیحات هسته ای را نیز زیر سؤال ببرد.

,

* وضعیت بازدارندگی وضعیتی است که حریفی، حریف دیگر را بدون به کارگیری قوه قهریه و صرفا با تهدیدِ به کارگیری آن به اجابت خواسته خود وا می دارد.

,

بیایید یک جمع بندی سریع انجام دهیم. در تاریخ 20 ژوئن، نیروهای ایرانی به پهپاد آمریکایی موسوم به "شاهین دِروگَر" (Reaper Hawk) که مطمئناً وارد حریم هوایی ایران شده بود، شلیک کردند. اما واکنش نظامیِ آمریکا، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی چه بود؟ هیچ.

,

سپس در 14 سپتامبر، حوثی ها حمله ای گسترده، چشمگیر و پیچیده را علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در ابقیق انجام دادند. بار دیگر نیز هیچ واکنشی وجود نداشت.

,

, ,

در اواخر ماه آگوست، رژیم صهیونیستی 2 رزمنده وابسته به حزب الله لبنان را در سوریه به قتل رساند و پهپادهای حامل مواد منفجره را به سوی 2 هدف مرتبط با حزب الله به داخل لبنان فرستاد.

,

رئیس حزب الله به طور علنی هشدار داد که این سازمان اقدام رژیم صهیونیستی را تلافی می کند. اما پاسخ اسرائیل چه بود؟ رهبران نظامی صهیونیست ها نیروهای خود را در امتداد مرزهای شمالی مشترک با لبنان سازماندهی کردند. پس از حمله موشکی حزب الله به خودروهای نظامی صهیونیستی، اسرائیلی ها مهمات خود را به قسمت هایی از جنوب لبنان شلیک کردند.

,

در تحلیلی از این حادثه و پیشینه آن که در تاریخ 5 سپتامبر منتشر شده، خاطرنشان شد: "وضعیت بازدارندگی متقابل (اگرچه با نامتقارنی بالا) که از سال 2006 بین رژیم اشغالگر و حزب الله وجود داشته همچنان به قوت خود باقی است."

,

اکنون از همیشه واضح تر است که در پی حملات به ابقیق، وضعیت بازدارندگی متقابل بین رژیم صهیونیستی و حزب الله در مرز لبنان و اسرائیل نیز گسترده تر شده است.

,

"یوزی ایوِن" دانشمند صهیونیستی اخیرا توانمندی های ایرانیان یا متحدان آنها در طول حمله به ابقیق را آشکار ساخت و اینطور ارزیابی کرد: "فناوری ایرانی قابل اطمینان و پیشرفته است و ایرانیان قادر به تولید و عملیات همزمانِ شمار زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز هستند."

,

او استدلال کرد که یا سیستم دفاعی عربستان سعودی شکست خورد و یا ارتباط بین موشک های ایرانی پنهان و کشف آن دشوار بود. در هر صورت، این حمله موفقیت آمیز و مؤثر بود ... ایرانیان یا نمایندگان آنها نشان دادند که می توانند با دقت بسیار زیاد و از فاصله صدها کیلومتری به اهداف خاص ضربه بزنند. ما باید این واقعیت را بپذیریم که اکنون در برابر چنین حمله ای آسیب پذیر هستیم. بله، ما هم می توانیم چنین حملاتی را انجام دهیم و شاید صدمات بزرگی به آنها وارد کنیم، اما نتیجه چیست؟ آیا بازدارندگی منطقی همیشه در خاورمیانه مؤثر است؟

,

, ,

وی افزود: "مهمتر از همه، عملیات علیه راکتور اتمی دیمونا متعلق به رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. اکنون مشخص شده که این راکتور نیز مانند آرامکوی عربستان سعودی آسیب پذیر است و ضرر و زیان ناشی از آن ممکن است از مزایای آن فراتر رود."

,

"توماس فریدمن" مقاله نویس طرفدار جنگ و اسرائیل در روزنامه نیویورک تایمز از تحلیل "ایوِن" نتیجه گرفت که رژیم صهیونیستی 2 سیگنال را به حزب الله و ایران مخابره می کند.

,

یکی اینکه؛ اسرائیل همانطور که در سال 2006 در مقیاسی اندک انجام داد، در پاسخ به هرگونه حمله موشکی، محله های لبنان که خانواده های حزب الله در آن زندگی می کنند و محل ساخت موشک ها را ویران و بمباران خواهد کرد.

,

دیگر اینکه؛ رژیم صهیونیستی چه با موشک های بالستیک دور برد با دقت بالا از اسرائیل و چه با موشک های زیردریایی از خلیج فارس مستقیما به تهران حمله خواهد کرد.

,

نکته قابل توجه این است که جنگ مهم بین حزب الله و اسرائیل در سال 2006 منجر به حمله رژیم صهیونیستی به محله های لبنان که خانواده های حزب الله در آن زندگی می کردند، شد. اما حزب الله از آن حملات جان سالم به در برد.

,

عملکرد حزب الله در سال 2006 به همه ناظران عینی تأکید کرد که وضعیت بازدارندگی متقابل با اسرائیل وجود دارد و آنها با داشتن سلاح های نسبتا ناشناخته به این هدف دست یافته اند.

,

فریدمن هشدار داد که با وجود سیستم های نظارت و هدایت بسیار که احتمالاً در دستور قرار دارد، توانایی حزب الله در طرح تهدیدات هدفمند علیه زیرساخت های حیاتی صهیونیست ها به مراتب بسیار بیشتر است.

,

نتیجه گیری فریدمن این بود که ایران ممکن است در حال حاضر آرام به نظر برسد، اما این یک توهم است. همه با یک محاسبه مجدد درمی یابند که ایرانیان جسور می شوند، اعراب وحشت می کنند.

,

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، آمریکا و امارات متحد عربی طی ماه های اخیر به دست دولت غیر هسته ای ایران و متحدان آن در منطقه، دستخوش تغییراتی شده اند و جالب تر اینکه آمریکا و اسرائیل دو قدرت هسته ای هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه