اخبار داغ

حکایت زندگی سخت اهالی یک روستا در دل کویر؛

خشکسالی نفس تنها چشمه آب روستای نسک را گرفت/ معیشت مردم، حیران مدیریت آب

خشکسالی نفس تنها چشمه آب روستای نسک را گرفت/ معیشت مردم، حیران مدیریت آب
روستای نسک یکی از روستاهای بخش گلباف شهرستان کرمان است که سال گذشته به دلیل خشکسالی تنها چشمه آب خود را از دست می دهد و اهالی بعد از گذران یک دوره سخت زندگی و تحمل بی آبی اکنون در دو راهی استفاده از آب جیره بندی برای ادامه زندگی یا کشاورزی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ آب از نیازهای اولیه برای تدوام حیات یک انسان است و امروز که در قرن 21 به سر می بریم کمتر جایی از کشورمان پیدا می شود که این اصل حیاتی را در اختیار نداشته باشند اما متاسفانه استان کرمان از جمله استان هایی است که در گوشه و کنار، روستاهایی را در دل خود جای داده است که از این نعمت خدادادی بی بهره هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

روستای نسک با جمعیت 350 نفری در 70 کیلومتری شهر گلباف قرار دارد و سال های زیادی است که از مشکل بی آبی رنج می برند و اهالی آنجا، آن قدر مظلوم هستند که صدای شان  تا به حال به گوش هیچ مسئولی نرسیده است، به صورت خیلی اتفاقی گذری از این روستا داشتم و وقتی احساس تشنگی کردم از یکی از اهالی سوال کردم کجا می توانم آب آشامیدنی پیدا کنم، دستش را به حالت خجالت جلوی صورتش گرفت و گفت ما اینجا آب آشامیدنی نداریم. با تعجب پرسیدم مگر می شود؟ پس چگونه نیازهای خود را تامین می کنید؟ گفت آب اینجا جیره بندی است و ما فقط 2 ساعت در روز آب داریم و در حال حاضر در ساعت بی آبی هستیم.

,

از او سوال کردم برای سایر نیازها مثل استحمام، آشپزی، کولر و.. چه می کنید؟ گفت هفته ای یک بار آن هم با یک پارچ آب استحمام می کنیم، باورم نمی شد در عصر حاضر با این همه پیشرفت و تکنولوژی جایی را ببینم که از اصلی ترین نیاز زندگی محروم باشند.

,

در همین حین که با پیرمرد صحبت می کردم، مرد جوانی به سمت ما آمد و گفت اگر مشکلی دارید با من در میان بگذارید، من همان سوالات را از مرد جوان پرسیدم و او که به نظر می رسید تحصیل کرده است  در پاسخ گفت: آب روستا در گذشته از یک چشمه محلی تامین می شد که هم برای مصارف کشاورزی و هم برای آشامیدن بود ولی به دلیل خشکسالی آب آن کم شد تا اینکه تابستان امسال به صورت کامل خشک شد.

,

قطعی 2 ماهه آب در روستای نسک و مسئولینی که بی تفاوت از کنار این مسئله رد شدند

, قطعی 2 ماهه آب در روستای نسک و مسئولینی که بی تفاوت از کنار این مسئله رد شدند, قطعی 2 ماهه آب در روستای نسک و مسئولینی که بی تفاوت از کنار این مسئله رد شدند,

ابراهیمی ادامه داد: با کم شدن آب در سال های گذشته مصرف کشاورزی از آب را کم کردیم ولی باز هم تاثیری نداشت و آب چشمه هر روز کمتر می شد تا اینکه در تابستان امسال 2 ماه متوالی هیچ آبی حتی برای خوردن هم نداشتیم و مردم از گلباف برای آشامیدن آب می آوردند و برای مصارف دیگر مثل کولر( روستای گرمسیری است) و استحمام خانم ها با گرفتن چادر در اطراف خود استحمام می کردند که یک وضعیت اسفناکی بود.

,

مدیر مدرسه روستای نسک بیان کرد: در طول این 2 ماه هیچ کدام از مسئولان بخش گلباف از بخشدار گرفته تا امام جمعه نه تنها هیچ پیگیری نکردند حتی یک بار هم نیامدند مشکلات ما را از نزدیک ببینند در حالی که شرایط ما بحرانی بود.

,

مردمی که خطر رتیل و عقرب را به دلیل بی آبی به جان خریدند

, مردمی که خطر رتیل و عقرب را به دلیل بی آبی به جان خریدند, مردمی که خطر رتیل و عقرب را به دلیل بی آبی به جان خریدند,

ابراهیمی خاطر نشان کرد: با خنک شدن هوا کمی آب در رودخانه جاری شد و در حال حاضر در روز 2 ساعت آب داریم و ما بقی روز آب قطع می شود و ما مجبوریم در همین دو ساعت آب ذخیره کنیم تا باقی روز را به پایان برسانیم.

,

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این روستا گرمسیر است در تابستان این قدر هوا گرم می شود که ما به دلیل نداشتن آب حتی از کولر هم نمی توانیم استفاده کنیم و برای خنک شدن زیر سایه نخل ها نشست و برخاست می کنیم تا اندکی از گرمای بدن مان کاسته شود و شب ها را در حیاط می خوابیم که به دلیل وجود عقرب و رتیل بسیار خطرناک است ولی از شدت گرما مجبوریم.

,

نیک نفس: اهالی روستای نسک حاضر به خرید اشتراک آب نیستند

, نیک نفس: اهالی روستای نسک حاضر به خرید اشتراک آب نیستند, نیک نفس: اهالی روستای نسک حاضر به خرید اشتراک آب نیستند,

در همین راستا با مدیر آب و فاضلاب روستایی استان کرمان صحبت کردیم و علت این کم آبی را جویا شدیم، نیک نفس در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: روستای نسک یک شبکه خودگردان است و اهالی آنجا حاضر به خرید اشتراک نیستند.

,

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمان افزود: در دهه 80 زه کشی برای این روستا اجرا شده است که تا سال گذشته آب داشته است و هیچ مشکلی هم نداشت ولی در خشکسالی های اخیر و خصوصا سال گذشته آب آن کم شده است.

,

نیک نفس در ادامه به تشریح اقدامات این سازمان در زمان دو ماهه نبود آب در روستای نسک پرداخت و گفت: با اجرای 500 متر لوله در محل، آب را تقویت کردیم و به صورت جیره بندی توانستیم آب را تامین کنیم و البته آب رسانی سیار هم با گرفتن یک تانکر از بخش خصوصی در برنامه های کاری ما قرار گرفت.

,

وی خاطر نشان کرد: البته پیگیر صدور پروانه یک چاه نیز هستیم چرا که چاه هایی که در گذشته در این روستا حفر شده اند از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و پروانه آن در مرحله صدور است.

,

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمان بیان کرد: به دلیل اینکه اهالی این روستاحاضر به خرید اشتراک نیستند از این آب برای کشاورزی هم استفاده می کنند لذا برخی آب کمتری خواهند داشت چرا که قانونمندی بسیار مهم است و مردم باید مصرف بهینه داشته باشند.

,

نیک نفس تصریح کرد: در سال گذشته با هزینه کرد 50 میلیون تومان، دستگاه آب شیرین کن برای این روستا تهیه کردیم و در آنجا نصب شد بنابراین خود مردم با خریدن اشتراک می توانند به بهبود وضعیت آب روستا کمک کنند.

,

مردم روستای نسک قدرت خرید امتیاز آب را ندارند

, مردم روستای نسک قدرت خرید امتیاز آب را ندارند, مردم روستای نسک قدرت خرید امتیاز آب را ندارند,

ابراهیمی یکی از اهالی روستای نسک در پاسخ به صحبت مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمان و در خصوص عدم رغبت مردم برای خرید امتیاز آب گفت: مردم این روستا وضعیت مالی خوبی ندارند که قدرت خرید امتیاز را داشته باشند و از طرفی چون اکثر اهالی روستا بیسواد هستند، تصور می کنند برای آبی که تا به حال برایشان رایگان بوده باید هزینه های هنگفتی بپردازند.

,

نیک نفس برای این موضوع نیز راه حلی بیان کرد و گفت: افراد تحت پوش کمیته امداد و بهزیستی می توانند با نامه ای که از این ادارات می گیرند امتیاز آب رایگان تحویل بگیرند  و برای هزینه آب مصرفی هم مصرف اگر از این آب برای کشاورزی استفاده نکنند هزینه چندانی نباید بپردازند.

,

گذران زندگی مردم از کشاورزی تامین می شود و آبی برای کشاورزی وجود ندارد

, گذران زندگی مردم از کشاورزی تامین می شود و آبی برای کشاورزی وجود ندارد, گذران زندگی مردم از کشاورزی تامین می شود و آبی برای کشاورزی وجود ندارد,

اهالی روستا اما نظر دیگری دارند و می گویند چرا از تنها چشمه آب روستا نباید برای کشاورزی استفاده کرد، چرا که تمام درآمد آن ها ازهمین کشاورزی است و اگر آب نداشته باشند کاملا بیکار می شوند.

,

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمان در این زمینه گفت: برای تامین آب کشاورزی روستای نسک سازمان جهاد کشاورزی باید چاره ای بیاندیشد و نمی توان اب شیرین را برای مصارف کشاورزی مصرف کرد.

,

در هر حال  مسئله قابل توجه مشکلات آب روستای نسک چه در بخش آشامیدنی و چه در بخش کشاورزی است و امیدورایم مسئولین مربوطه هر چه سریع تر برای این روستای محروم که مردم آن حتی توان دفاع کردن از حق خود را ندارند چاره ای بیاندیشند و دردی از این مردم دوا کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه