اخبار داغ

در 6 ماهه نخست سال جاری؛

تانکرهای سوخت بی ترمز می تازند/ واژگونی ۱۳ دستگاه تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در کردستان

تانکرهای سوخت بی ترمز می تازند/ واژگونی ۱۳ دستگاه تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در کردستان
تردد نفت کش‌ها در جاده‌های استان کردستان به یکی از مشکلات جدی در این استان تبدیل شده و متأسفانه علیرغم وعده‌های مختلف و همچنین گذشت چندین سال هنوز خبری از ساماندهی این موضوع در میان نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، تردد تانکرهای حاوی مواد سوختی در جاده های استان کردستان و واژگون شدن آنها به تهدید جدی برای محیط زیست این استان تبدیل شده و علیرغم هشدارهای مختلف در خصوص ساماندهی این حوادث متاسفانه تاکنون اقدامی تاثیر گذار صورت نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

استان کردستان با برخورداری از موقعیت استراتژیکی، منابع غنی و شرایط جغرافیایی مناسب با قرار گرفتن در کنار مرز با وجود بازارچه های مرزی رسمی و مبادلات تجاری نقش عمده ای در توسعه کشور دارد. این استان با داشتن بارندگی های قابل توجه یکی از استان های برخوردار از منابع آبی سطحی و زیر زمینی و عنوان ساقی بسیاری از استان های کشور را یدک می شود.

,

با وجود این وضعیت نابسامان جاده های استان کردستان آن را به یکی از خطرناک ترین محورهای مواصلاتی کشور تبدیل کرده است و متاسفانه هراز چند گاهی شاهد حوادث ناگواری در جاده های این استان هستیم.

,

از طرفی تصادفات مرگبار بسیاری از خانواده ها را داغدار می کند و از طرفی هم تردد نوعی از خودروهای حامل مواد نفتی و شیمیایی در محورهای موصلاتی این استان و رقم زدن سوانح دلخراش در بعضی از اوقات بازار شایعات را داغ می کند؛ به عنوان مثال وقتی یکی از از تانکرها در مسیر منبع اصلی آب آشامیدنی شهر سنندج یعنی سد قشلاق واژگون می شود عوامل تفرقه افکن و مخل امنیت ملی با دروغ پراکنی آن را به خود نظام منتسب می کنند.

,

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان می گوید: استاندارد راه های استان در حد راه های فرعی است و با عملکرد ترانزیتی تناسب ندارد و باری که بر جاده های کردستان تحمیل می شود در حد جاده های چهارخطه است.

,

مهندس گرجی مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان هم با بیان اینکه تمام تلاش راهداری استان در زمینه جذب اعتبارات مرکزی و استانی برای ارتقاء جاده‌های استان معطوف شده است بر این باور است که رانندگان نباید با جاده‌ای که دارای استاندارد فرعی است مثل جاده‌های اصلی و چهارخطه برخورد و با همان سرعت در آن رانندگی کنند.

,

روز به روز تردد در جاده ها و محورهای اصلی کردستان و بخصوص جاده های شرق به غرب و شمال به جنوب استان افزوده می شود و جاده های استان همچنان با باقی ماندن در حد استاندارهای جاده های فرعی چند سال قبل  علاوه برافزایش تردد خودروهای داخلی شاهد تردد روز افزون تردد کامیون های عراقی حامل موادسوختی هم هستند.

,

برخی از محورهای مواصلاتی و جاده های استان از کنار رودخانه ها و منابع آب آشامیدنی اصلی شهرهای استان همچون سنندج می گذرند و واژگونی تانکرها حامل مواد سوختی تهدید جدی برای منابع آبی و محیط زیست محسوب می شود.

,

از اواسط دهه ۸۰ و بعد از ترانزیتی شدن مرز رسمی باشماق در شهر مریوان تردد خودروهای سنگین نفت کش در جاده‌های استان کردستان صدها برابر شده است و از آن زمان تاکنون حوادث متعددی از سوی آنها روی داده و علاوه بر خسارت‌های فراوانی جانی و مالی، تهدید جدی برای محیط زیست استان به شمار می‌روند.

,

, ,

تصادف‌های وحشتناک نفت کش‌ها در استان کردستان پایانی ندارد که در این خصوص می‌توان نمونه‌های مختلفی را از نظر گذراند که شاید مهمترین آن تیرماه سال ۹۷ روی داد که متأسفانه در این حادثه دلخراش در بلوار دکتر حسینی شهر سنندج باعث کشته و زخمی شدن ۱۶ نفر شده بود.

,

البته با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان هر ماه ۱۰ ها حادثه از این دست را یافت که متأسفانه در جریان آنها هم افرادی جان خود را از دست داده و هم خسارت‌های مالی و زیست محیطی بسیاری متوجه مردم استان کردستان شده است.

,

تاکنون صدها جلسه و نشست در راستای ساماندهی وضعیت تردد نفت کش‌ها در جاده‌های استان کردستان برگزار شده ولی متأسفانه تمامی این نشست‌ها و وعده‌های ساماندهی به نتیجه نرسیده است و همچنان هر روز و هر هفته خبری تازه از وقوع حادثه‌ای دیگر مرتبط با تردد این نفت کش‌ها در جاده‌های استان منتشر می‌شود.

,

 

,

واژگونی ۱۳ دستگاه تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در کردستان

, واژگونی ۱۳ دستگاه تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در کردستان,

اقبال حمیدی معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست کردستان با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های استان اظهار داشت: سال گذشته 29 دستگاه تانکر و در شش ماهه نخست امسال 13 تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در جاده‌های کردستان واژگون شد.

,

وی با اشاره به اینکه در ده سال گذشته 228 مورد واژگونی تانکرهای حامل مواد شیمایی در استان به ثبت رسیده افزود: بیشتر این واژگونی‌ها به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب جهت تردد ترانزیت و تانکرهای حامل مواد سوختی و مربوط به محور سنندج-مریوان بوده است.

,

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست کردستان بابیان اینکه ظرفیت تانکرهای حامل مواد شیمایی و مشتقات نفتی بین 24 هزار تا 27 هزار لیتر است، خاطرنشان کرد: بعد از خروج مشتقات نفتی از تانکر واژگون شده، بخش زیادی از این مواد به‌وسیله شانه خاکی جاده جذب‌ می‌شود که جهت جلوگیری از گسترش آلودگی باید سریعاً اقدام به انتقال خاک‌آلوده به جایگاه دفع زباله شود.

,

 

,

, ,

وی با ذکر اینکه 8 مورد از این واژگونی‌ها در محور سنندج-مریوان رخ‌داده، گفت: براساس گزارش‌ها ارائه‌شده از سوی پلیس راهور سرعت غیرمجاز و ناآشنایی رانندگان با مسیر تردد بیشترین علت واژگونی تانکرهای حامل مشتقات نفتی در استان است.

,

حمیدی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا ممنوعیت تردد تانکرهای حامل مواد شیمایی در شب و در روزهای تعطیل اجرا نمی‌شود، توضیح داد: ممنوعیت‌های لازم در این زمینه باید توسط پلیس راهور در استان اعمال شود که اداره‌کل محیط‌زیست طی چندین نامه موضوع را به مدیریت بحران و ادارات مربوطه منعکس کرده اما تاکنون نتیجه نداده و بیشتر این واژگونی‌ها در مدت‌زمان ذکرشده رخ می‌دهد.

,

وی به ممنوعیت تردد تانکرهای حامل مواد شیمایی و مشتقات نفتی در مسیر سنندج به حسین‌آباد و بالعکس اشاره کرد و یادآور شد: به‌دلیل وجود سد قشلاق در این مسیر که تنها منبع آب شرب شهر سنندج است، تردد این تانکرها با نصب تابلوهای هشدار در مسیر ممنوع اعلام‌شده اما همچنان تردد تانکرهای حامل مواد شیمایی در این مسیر صورت می‌گیرد.

,

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست کردستان تصریح کرد: با ورود به فصل سرما، بارندگی و لغزندگی جاده‌ها واژگونی تانکرها منجر به تسریع در ورود حجم زیادی از مواد شیمایی به داخل آب سد می‌شود که این امر مستلزم نظارت جدی پلیس راهور و انعکاس موضوع از طریق رسانه‌ها جهت آگاه‌سازی مسئولان استانی است.

,

وی بابیان اینکه هریک لیتر از مواد نفتی یک‌میلیون لیتر آب را از حیث شرب خارج می‌کند، افزود: آلودگی آب رودخانه سیروان در محور سنندج به مریوان که جزو رودخانه‌های پر آب و دائمی در استان است، باعث آلودگی آب شرب سد گاریان و نابودی آبزیان و صدمات زیست‌محیطی فراوانی می‌شود.

,

حمیدی بابیان اینکه ورود مواد شیمایی و مشتقات نفتی به خاک باعث آلودگی و از بین رفتن 30 تا 40 سانتی‌متر خاک می‌شود، یادآور شد: بعضا در فصول بارندگی به‌دلیل صعب‌العبور بودن و یا شیب بالای منطقه امکان دسترسی و یا جمع‌آوری خاک ‌آلوده وجود ندارد و در نتیجه هوا نیز آلوده‌ و این آلودگی از طریق نزولات جویی به باغات اطراف آسیب وارد می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه