اخبار داغ

رئیس هیئت‌مدیره جامعه نابینایان استان یزد:

اراده ای برای مناسب سازی فضای شهری برای معلولین وجود ندارد

اراده ای برای مناسب سازی فضای شهری برای معلولین وجود ندارد
رئیس هیئت‌مدیره جامعه نابینایان استان یزد گفت: اراده جمعی برای مناسب‌سازی شهر شکل نگرفته به‌گونه‌ای که حتی معابر شهری مناسب معلولین نیست؛ هزینه و پول خرج شده ولی اراده ای برای این‌که کار به سرانجام برسد و یک اقدام کاربردی انجام شود وجود نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین کبیری نصرآباد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: برای عضویت در انجمن نابینایان استان شرایط و محدودیت‌هایی از قبیل سن، تحصیلات، محل زندگی، سلامت ذهنی و روانی و ... وجود دارد و درمجموع بیش از 320 نابینا و کم‌بینا در این انجمن عضویت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی تصریح کرد: اقدامات انجمن در دو سطح است؛ دست‌اول شامل اقدامات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، تفریحی، تبلیغاتی، آموزشی و ... است تا توانایی اعضای انجمن ارتقا یابد و بخش دیگر فعالیت‌های انجمن شناساندن توانمندی‌های اعضا به جامعه و مسئولین است که لازمه آن‌یک کار فرهنگی عمیق است.

,

رئیس هیئت‌مدیره جامعه نابینایان استان یزد بابیان این‌که آمار دقیقی از جمعیت نابینایان و کم‌بینایان استان وجود ندارد اذعان داشت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در کشورهایی مانند ایران نیم درصد از جمعیت جامعه دارای مشکل بینایی از حاد تا خفیف هستند که با استناد به این شاخصه در استان یزد حدوداً بین پنج هزار و 500 نفر تا 6 هزار نفر معلولیت بینایی دارند که البته با پایشی که در برخی از شهرستان‌ها انجام‌شده به این نتیجه رسیدند که با نرم‌های جهانی تطبیق دارد.

,

کبیری بابیان این‌که عمده‌ترین مشکل نابینایان اشتغال آن‌ها است افزود: هرچند بیکاری یک مشکل و معضل کشوری است اما برای نابینایان این مشکل مضاعف است؛ هرچند درگذشته این مشکل کمتر نمود داشت اما علی‌رغم مشوق‌هایی که دولت برای به‌کارگیری معلولین در نظر گرفته است اما همچنان این مشکل باقی است و حتی اکثر کارفرمایان از این مشوق‌ها اطلاع ندارند.

,

وی حمایت‌های دولت از معلولین را کافی ندانست و اعلام کرد: بخش وسیعی از انرژی و وقت انجمن درزمینهٔ اشتغال اعضا صرف می‌شود اما متأسفانه در سال‌های اخیر اشتغال و به‌کارگیری نابینایان در استان بسیار کاهش داشته است به‌طوری‌که در فاصله سال‌های 80 تا 84 با اقداماتی که صورت گرفت 52 نفر از روشن‌دلان مشغول به کار شدند اما از سال 84 تاکنون شاید این آمار به 10 نفر هم نرسد.

,

رئیس هیئت‌مدیره جامعه نابینایان استان یزد بر لزوم فراهم‌سازی شرایط بهتر برای زندگی هرچه بهتر معلولین تأکید کرد و اظهار داشت: از دیگر مشکلات نابینایان آماده نبودن محیط شهری برای یک زندگی طبیعی است که این موضوع به مبلمان شهری و مناسب‌سازی معابر شهر و .. برمی‌گردد ازاین‌رو مناسب‌سازی فضای شهری برای همه شهروندان ازجمله نابینایان ضروری است از سویی دیگر باید نوع نگرش مردم نسبت به معلولین  نیز تغییر کند.

,

کبیری بیان کرد: مشکل ازدواج نابینایان از مشکلات زیربنایی دیگر از قبیل اشتغال، مسکن، نوع نگرش و فرهنگ جامعه ناشی می‌شود که متأسفانه باور جامعه به توانمندی‌های این قشر کمتر است که این مشکل در خصوص پسران کمتر از دختران است و متأسفانه این موضوع در خصوص دختران شدیدتر است.

,

وی با درخواست از مسئولین برای مناسب‌سازی فضای شهر برای معلولین گفت: اراده جمعی برای مناسب‌سازی شهر شکل نگرفته به‌گونه‌ای که حتی معابر شهری مناسب معلولین نیست؛ هزینه و پول خرج شده ولی اراده ای برای این‌که کار به سرانجام برسد و یک اقدام کاربردی انجام شود وجود نداشته است.

,

کبیری اذعان داشت:در سطح شهر یزد 12 مجتمع مددکاری بهزیستی وجود دارد و در سایر شهرستان‌ها نیز مراکزی وجود دارد که خدمات مختصری را به نابینایان ارائه می‌کنند اما متأسفانه هیچ مجتمع حرفه‌آموزی برای بزرگسالان نابینا در استان وجود ندارد.

,

انتهای پیام/ق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه