اخبار داغ

آمار ضد و نقیض بیکاری در کشور؛

سیل بیکاری ملت در برابر اشتغال کاغذی دولت/ تناقضات آماری درباره بیکاری از کجا ناشی می‌شود؟

سیل بیکاری ملت در برابر اشتغال کاغذی دولت/ تناقضات آماری درباره بیکاری از کجا ناشی می‌شود؟
بر اساس تعاریف، آخرین آمار نرخ بیکاری کشور در تابستان 98 به 5/10 درصد رسیده است که در مقایسه با آمار سال گذشته 8/1 درصد کاهش داشته است اما این درحالی است که کاهش نرخ بیکاری در جامعه و خانواده ها دیده نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ بیکاری یکی از معضلات بزرگ دنیای امروز است که بدون شک هر کشوری با این مشکل دست و پنجه نرم می کند؛ البته برخی کشورها با تدابیر علمی و مدیریت صحیح توانستند تا حدودی این مشکل را کنترل کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

براساس تعریف سازمان بین‌المللی کار( (ILO، اگر فردی بالای 10سال سن داشته باشد و حداقل یک ساعت درهفته کار کند، شاغل محسوب می شود البته این درحالی است که قطعا هیچکس نمی تواند با یک ساعت کار درهفته، مبلغ مورد نیاز برای گذراندن زندگی خود را به دست آورد.

,

مرکز آمار ایران نیز، با تغییر در این تعریف جهانی اقدام به آمارگیری اشتغال و تعداد افراد کشور کرد و جمعیت بالای 15 سال را که حداقل یک ساعت درهفته کار کنند مد نظر گرفت.

,

بر اساس همین تعاریف، آخرین آمار نرخ بیکاری کشور در تابستان 98 به 5/10 درصد رسیده است که در مقایسه با آمار سال گذشته 8/1 درصد کاهش داشته است.

,

با وجود اینکه بسیاری از مردم کاهش نرخ بیکاری را قبول ندارند و معتقدند تعداد بیکاران جامعه مخصوصا فارغ التحصیلان بیکار بسیار بیشتر از این آمار است اما مدیرکل جعیت نیروی کار و بیکاری در گفت وگوی خبری با صداو سیما اعلام کرده آمار طبق اصول علمی و استاندارد های جهانی محاسبه و اعلام می شود.

,

پس از جلسه کمیسون اصل 90 با مدیران مرکز آمار کشور، مرکز آمار کشور اعلام کرد این آمار به معنی ایجاد شغل نیست بلکه براساس تعریف از اشتغال است که باز هم این موضوع بر میگردد به تعاریفی که دولت از اشتغال بیان می کند تا نرخ بیکاری را تک رقمی کند.

,

اگر در منابع آماری رسمی تردید کنیم باید در همه مسائل تردید کنیم

, اگر در منابع آماری رسمی تردید کنیم باید در همه مسائل تردید کنیم, اگر در منابع آماری رسمی تردید کنیم باید در همه مسائل تردید کنیم,

در این رابطه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه منابع آماری کشور از مرکز آمار ایران اعلام می شود گفت: اگر بخواهیم در این منابع آماری رسمی تردید کنیم پس باید در همه مسائل تردید داشته باشیم.

,

شریعتمداری، با اشاره براینکه دولت طبق آمار رسمی صحبت می کند و رسانه ها نیز باید همین آمار رسمی را اعلام کنند افزود: معنی این آمارها این نیست که بیکاری به طور صد درصد رفع شده و همه جوان ها سرکار هستند بلکه آمار را در مقایسه با سال قبل اعلام می کنند.

,

نمی توانیم از خودمان تعریف خلق کنیم

, نمی توانیم از خودمان تعریف خلق کنیم, نمی توانیم از خودمان تعریف خلق کنیم,

وی، با تاکید براینکه بیکاری تعریف بین المللی دارد و مرکز آمار ایران نیز براساس همین تعریف آمار را اعلام میکند تصریح کرد: ما نمیتوانیم از خودمان تعریف خلق کنیم و هنگامی که یک آمار را اعلام می کنیم بر اساس همان تعریف واحد بوده و در مقایسه با کشورها و استان های دیگر است.

,

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ تورم نیز به صورت مقایسه ای با 12 ماه قبل اعلام می شود گفت: بخشی از کالاها که در سبد خانوار نقش دارد را در نظر می گیرند و پس از قیمت گیری، میزان افزایش قیمت ها را با 12 ماه قبل مقایسه می کنند.

,

آمار فارغ التحصیلان بیکار بالا است

, آمار فارغ التحصیلان بیکار بالا است, آمار فارغ التحصیلان بیکار بالا است,

در ادامه اکبررنجبرزاده، دبیرهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه امروزه باید همه مسئولین و دستگاه ها در مباحث اقتصادی و معیشتی مردم که منجربه کاهش آمار بیکاری می شود متمرکز شوند گفت: همه کسانی که مسئولیتی دارند باید نگاه مستمر و مستقیمی به کاهش بیکاری داشته باشند.

,

رنجبرزاده، با اشاره براینکه وظایف قوای سه گانه است شرایط اشتغال را برای جوانان جویای کار ایجاد کنند افزود: آمار فارغ التحصیلان بیکار بالاست و همه باید متمرکز شویم این مسئله را حل کنیم.

,

وی، با تاکید براینکه منابعی که از صندوق توسعه ملی با نظر رهبری در اختیار مشتاقان رونق و تولید قرار گرفته و به ایجاد اشتغال کمک کرده است ادامه داد: این اتفاق خوبی بود و من فکر میکنم روند  نسبتا روبه رشدی نسبت به سال گذشته در بحث اشتغال داشتیم.

,

رونق تولید روبه رشد است

, ونق تولید روبه رشد است, ونق تولید روبه رشد است,

دبیرهیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه آمار اشتغال در سال 96 نسبت به 97 کمتر بود اما در سال 98 نمودار کمی روبه رشد است تصریح کرد: در بحث رونق تولید، ایجاد کارگاه ها و صادرات رشد داشتیم و خیلی ها به سمت تولید آمدند وامروزه تولید سودآور شده است.

,

رنجبرزاده، با اشاره براینکه بر اساس آماری که دولت اعلام کرده کاهش بیکاری به 11 درصد رسیده است خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از مردم بیکار هستند و فارق التحصیلان زیادی جویای کار می باشند و امیدواریم با تخصیص منابع و گشایش مشاغل جدید اشتغالی برای آن ها فراهم شود.

,

وی، در پایان گفت: بیکاری در درکل کشور زیاد است و بر اساس آمار مرکز پژوهش ها 7 میلون نفر و آمار دولت غریب به 6 میلیون نفر بیکار وجود دارد. است.

,

 

,

بخش عمده بیکاری در بخش پنهان است

, بخش عمده بیکاری در بخش پنهان است, بخش عمده بیکاری در بخش پنهان است,

در ادامه عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با بیان اینکه آماری که از بیکاری اعلام می شود بیکاری آشکار است و بخش عمده بیکاری در بخش پنهان است گفت: فعالیت هایی که مولد نیستند و واسطه گری می کنند و سهم فعالیت‌ها و ارزش افزوده که فعالیت‌های غیرمولد دارند موجب گرانی هم می‌شوند.

,

وی افزود: فعالیت های غیر مولد به دلیل فقدان وجود فرصت های اشتغال در بخش حقیقی ایجاد می شوند و علائمی از وجود سالم نبودن اقتصاد است.

,

 

,

دستفروشی و واسطه گری به دلیل نبود شغل در فضای حقیقی است

, دستفروشی و واسطه گری به دلیل نبود شغل در فضای حقیقی است, دستفروشی و واسطه گری به دلیل نبود شغل در فضای حقیقی است,

این اقتصاددان، با بیان اینکه کم و زیاد شدن بیکاری به دلیل واکنش کم و زیاد شدن سهم بیکاری و اشتغال در بخش پنهان جبران می شود عنوان کرد:  یک حالت بده و بستان بین بیکاری پنهان و آشکار وجود دارد و مشاغلی مانند دستفروشی و واسطه گری به دلیل این است که نیروی جویای کار در فضای حقیقی شغلی پیدا نمی‌کند.

,

 

,

از درس خوانده های اقتصاد سرمایه داری اجتهادی در زمینه اقتصادی ندیدیم

, از درس خوانده های اقتصاد سرمایه داری اجتهادی در زمینه اقتصادی ندیدیم, از درس خوانده های اقتصاد سرمایه داری اجتهادی در زمینه اقتصادی ندیدیم,

شیخی با بیان اینکه آمارهای اقتصادی بر حسب استانداردهای سیستم حساب های ملی سازمان ملل متحد است و تعاریف هم باید بر آن اساس باشد تاکید کرد: شاخص ها در سطح بین المللی مطرح می‌شوند و ممکن است که بر آن اساس شاخص‌های تعیین بکینم اما بعضی از شاخص‌ها ممکن است متناسب با شرایط کشور و شرایط بومی ما نباشند و باید شاخص داخلی برای سنجش نرخ بیکاری داشته باشیم.

,

 وی تاکید کرد: عمده اظهاراتی که می‌شود مبتنی بر یافته‌هایی است که از بیرون گرفتند و از درس خوانده های اقتصاد سرمایه داری ما اجتهادی در زمینه شرایط اقتصادی ندیدیم.

,

 

,

بعضی از شاخص های جهانی و آمارهای جهانی منطبق با شرایط بومی ما نیستند

, بعضی از شاخص های جهانی و آمارهای جهانی منطبق با شرایط بومی ما نیستند, بعضی از شاخص های جهانی و آمارهای جهانی منطبق با شرایط بومی ما نیستند,

 این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان ما عمدتاً قالب فکری دیگران را دارند تاکید کرد:  باید بر اساس موازین اسلامی و بومی شاخص سازی کنیم و بعضی از شاخص های جهانی و آمارهای جهانی منطبق با شرایط بومی ما نیستند و پایگاه فکری آنها با ما فرق دارد.

,

 شیخی تصریح کرد: بیکاری حقیقی که متشکل از بیکاری پنهان و آشکار است بیشتر از اینهاست و شرایط ما، جامعه ما، وضعیت کنونی اقتصاد ما و وضعیت مطلوب مورد نظر ما اقتضا می‌کند که شاخص‌های خودمان را داشته باشیم.

,

وی، با بیان اینکه وحدت رویه در شاخص‌های بین‌المللی یک امر لازم است اما کافی نیست اظهار داشت: نباید فقط به شاخص‌های بین‌المللی بسنده کنیم بطور مثال سازمان خوار و بار سازمان ملل متحد(فائو) حدود ۳۰ شاخص در حوزه امنیت غذایی دارد اما من در این حوزه تحقیق کردم و  ۳۰۰ شاخص برای کشور خودمان احصا کردم و در دیگر موضوعات نیز می توانیم شاخص های خود را داشته باشیم.

,

 

,

وعده رفع بیکاری به کجا رسید؟

, وعده رفع بیکاری به کجا رسید؟, وعده رفع بیکاری به کجا رسید؟,

در پایان باید گفت درست است که آمار اشتغال و بیکاری در کشور براساس تعاریف رسمی جهانی و بین الملل اعلام می شود اما در شرایطی که درآمد ارزی به دلار است و ارزش پول کشور به شدت کاهش داشته نمی شود انتظار داشت کسی که یک ساعت در هفته کار کند بتواند گوشت کیلویی 120 هزارتومان خریداری کند و یا از پس اجاره خانه چندصد هزارتومان آن هم در حاشیه شهرها برآید!

,

همانطور که کارشناسان اقتصادی می گویند شاخص ها و تعاریف جهانی منطبق با شرایط بومی ما نیستند، مسئولین باید به خاطر داشته باشند شرایط روز مردم جامعه خود را در نظر بگیرند نه اینکه براساس تعاریف جهانی نرخ بیکاری و اشتغال را اعلام کنند چرا که  چیزی که مردم و جوانان  بیکار و فارغ التحصیلان دانشگاهی لمس می کنند با نرخ اعلام شده در خصوص بیکاری منطبق نیست و ضرورت دارد که برای بررسی میزان اشتغال و بیماری به سنحه ها و شاخص های بومی نیز توجه شود.

,

این که آمار بیکاری کاهش یافته است کمی برای خانواده هایی که حداقل یک بیکار به جمع سایر بیکاران خانواده هایشان اضافه شده است خنده دار می باشد و بهتر است مسئولین به فکر باشند تا به جای خرج های آنچنانی برای همایش ها و سمینارهایشان به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم باشند..

,

امید است مسئولین زحمتکش کشور با استفاد از نظرات کارشناسان اقتصادی و با دیدن حقایق جامعه بهترین عملکرد را برای رفع مشکل بیکاری و حمایت از تولید کنندگان داخلی داشته باشند و  شرایط بومی کشور را هم در نظر داشته باشند چرا که استاندارد های غربی نمی‌تواند برای جامعه ایرانی و بومی سازگار باشد.

,

ونکته آخر اینکه وعده های رفع بیکاری فقط در دوره انتخابات داده میشود و در حد همان وعده ها باقی می ماند؛ این در شان مسئولینی نیست که خود را خادم مردم می دانند و برای رای آوردن و کسب مقام دست به هرکاری می زنند!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه