اخبار داغ

با تنفس شکمی استرس را از خود دور کنید

با تنفس شکمی استرس را از خود دور کنید
یک کارشناس ارشد روانشناس بالینی گفت: علت ابتلا به اضطراب تا حدود ۵۰ درصد ممکن است مربوط به ژنتیک و وراثت باشد، مثلاً بیماران اعصاب و روان و یا اسکیزوفرنی ممکن است از طریق ژن‌های خود اختلال اضطراب را به فرزند خود انتقال دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه رسولی در گفت و گو با ایسنا در خصوص استرس گفت: استرس انواع مختلفی دارد و ممکن است دلایل متفاوتی از جمله سندرم  پس از حوادثی مانند زلزله، جنگ و اتفاقات این چنینی یا از دست دادن و فوت عزیزان منجر به استرس‌هایی در سطح بالا شود البته اتفاقات روزمره نیز ممکن است باعث ایجاد استرس در شخص شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
کمی استرس خوب است
,
 
,
وی افزود: استرس در حد نرمال و معمول برای هر فردی لازم است و عاملی پیش‌برنده برای شخص است برای مثال اگر ما استرس تصادف با ماشین را نداشته باشیم هرگز هنگام عبور از خیابان به آنها توجه نداریم و بی مهابا در آن حرکت می‌کنیم، البته اگر استرس فرد در هر زمینه ای بیش از یک ماه مداوم ادامه داشته باشد، استرس از حد معمول خود خارج و تبدیل به اختلال اضطراب می‌شود.
,
 
,
رسولی برخی استرس و اضطراب‌ها را ژنتیکی و ارثی دانست و اظهار کرد: علت ابتلا  به اضطراب تا حدود ۵۰ درصد ممکن است مربوط به ژنتیک و وراثت باشد، مثلاً بیماران اعصاب و روان و یا  اسکیزوفرنی ممکن است از طریق ژن‌های خود اختلال اضطراب را به فرزند خود انتقال دهند.
,
 
,
وی در ادامه در خصوص علائم اختلال استرس و اضطراب گفت: افرادی که استرس و در سطوح بالاتر اضطراب دارند علائمی مانند گوش به زنگ بودن دائمی، مترصد اتفاق بد بودن، ضربان قلب بالا، تنگی نفس، کاهش کیفیت و ریتم خواب، پرخوری‌های عصبی یا کاهش اشتها و معده دردهای عصبی در خود حس می‌کنند.
,
 
,
محیط خانه و مدرسه باید آرام باشد
,
 
,
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: البته علائمی مانند درد در قفسه سینه، مشکل در گوارش و حتی مشکل در دفع هم ممکن است منشأ در روان داشته باشد، حتی بیماری ام‌اس هم ریشه در  استرس و اضطراب‌های ما دارند.
,
 
,
کارشناس ارشد روانشناس بالینی محیط پیرامون را دارای تاثیر بسیار زیاد بر فرد دانست و اظهار کرد: محیط خانه و خانواده بسیار بر روان و سطح استرس فرد تاثیر گذار است. در محیطی که پدر و مادر افراد استرسی هستند، فرزند هم تحت تاثیر رفتار و کنش‌های والدین خود قرار می‌گیرد. البته خانواده تنها محیط تاثیرگذار نیست، مدرسه هم محیط دیگری است که  تا حد زیادی تاثیرگذار است.
,
 
,
وی ادامه داد: متاسفانه این سطح از استرس باعث شده است افراد نتوانند در جامعه به خوبی و به نحو احسن اعلام حضور کنند و ما شاهد افراد گوشه گیر و کم رو هستیم که استرس ناشی از تمسخر باعث عدم حضور ِآنها درجامعه می‌شود. نکته مهم و قابل توجه  این است که باید در انتخاب محیط‌هایی که آنها قرار داریم توجه لازم را داشته باشیم و با افراد دارای صلاحیت رابطه برقرار کنیم.
,
 
,
رسولی در ادامه وضعیت کنونی جامعه را نیازمند اصلاح دانست و افزود: ما برای هر بیماری که به آن مبتلا می‌شویم به مطب متخصص رفته  و از آنها کمک می‌گیریم اما متاسفانه درباره مسئله مهمی به نام فرزند پروری هیچگاه چنین کاری را نمی‌کنیم و والدین آموزش‌های لازمه در این خصوص را ندیده و نمی‌بینند، ما برای داشتن جامعه‎‌ای سالم نیازمند پیشگیری هستیم، بهتر است قبل از وقوع اتفاقی ناخوشایند با داشتن مهارت و اطلاعات لازم از آن پیشگیری کنیم.
,
 
,
تنفس شکمی راهی برای کاهش استرس
,
 
,
کارشناس ارشد روانشاس بالینی در خصوص راهکارهایی  برای کاهش استرس گفت: تغذیه و سبک زندگی سالم تاثیر قابل توجهی بر استرس فرد دارد، تغذیه در دوران بارداری اهمیت و تاثیرات فراوانی بر جنین و مادر  دارد که یکی از  این تاثیرات  تاثیر بر روان و استرس است که با رعایت تغذیه می‌توان این مرحله را به سلامت پشت سر گذاشت.
,
 
,
وی در ادامه به راهکارهای جسمی کاهش استرس اشاره کرد و گفت: تنفس شکمی یکی از راهکارهای معروف و جهانی کاهش استرس است البته اگر همین تنفس به طرز صحیح صورت نگیرد خود باعث ایجاد استرس می‌شود مثلاً برخی تصور می‌کنند که تنفس‌های سریع و پی در پی باعث کاهش استرسشان می‌شود درحالی که تنفس سریع باعث افزایش ضربان قلب و این افزایش سبب ایجاد استرس بیشتر می‌شود.
,
 
,
رسولی در خصوص روش صحیح تنفس گفت:  روش صحیح تنفس به این صورت است که اکسیژن را ظرف مدت چهار ثانیه از بینی خود داخل کنید، سپس چهار ثانیه اکسیژن را نگه دارید و پس از آن  به آرامی و در عرض چهار ثانیه از راه دهان خارج کنید.
,
 
,
وی راهکار بعدی را فعالیت‌های بدنی و در کنار آن تن‌آرامی یا ریلکسیشن عنوان کرد و گفت: فعالیت بدنی همان تاثیری را بر بدن دارد که داروهای ضد افسردگی دارد، البته تن آرامی یا همان ریلکسیشن به صورت روزانه قبل و بعد از خواب می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، به این صورت که در ۱۵ ثانیه اندام‌های خودرا منقبض سپس در آرامش کامل و عرض ۱۵ ثانیه عضلات خود را منبسط کنید.
,
 
,
رسولی افزود: اگر به افرادی که یوگا کار می‌کنند توجه کنیم عموما افرادی آرام و به دور از استرس هستند، بسیاری از حرکات یوگا برای رفع استرس و کاهش آن موثر است، البته باید به این نکته توجه داشت که ما نباید با یک بار انجام دادن این حرکات معجزه رخ بدهد و استرس ما به طور کامل ریشه کن شود بلکه این حرکات و تنفس صحیح باید جزو برنامه‌های روتین روزانه ما باشد.
,
 
,
داروهای اعصاب و روان اعتیادآور نیست
,
 
,
رسولی در خصوص درمان‌های دارویی و تفکر غلط درباره آنها گفت: باور غلطی در خصوص داروهای اعصاب و روان وجود دارد که تصور می‌شود این داروها اعتیاد آورند، در صورتی که اگر زیر نظر متخصص مصرف شود هیچ علائمی از اعتیاد به دارو در شخص به وجود نمی‌آورند.
,
 
,
وی توضیح داد: زمانی که فرد دچار استرس می‌شود هورمون های بدن تغییر می‌کند و برای بازگشت به حالت قبل نیازمند مصرف دارو درکنار مشاوره‌های روانشناسی است، نکته قابل توجه در این باره همزمانی مصرف دارو و شرکت در جلسات مشاوره است که همزمانی این دو می‌تواند فرد را به حالت نرمال برساند.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه