اخبار داغ

سیاست‌گذاری‌های غلطی که ترمز صادرات را کشیده است؛

صادرات، در منگنه قوانین مزاحم/ قیمت تمام شده کالا و انتقال ارز؛ عمده‌ترین مشکلات صادرکنندگان ایرانی

صادرات، در منگنه قوانین مزاحم/ قیمت تمام شده کالا و انتقال ارز؛ عمده‌ترین مشکلات صادرکنندگان ایرانی
قوانین مزاحم و سیاست گذاری‌های غلط، صادرکنندگان ایرانی را در زمینه قیمت تمام شده کالا و انتقال ارز با چالش‌های اساسی روبرو کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز اقتصاد ایران همواره به صنعت نفت وابسته بوده و با توجه به این وابستگی، نتوانسته در حوزه صادرات غیرنفتی آن گونه که باید و شاید از پس رقبای خارجی و بازیگران بزرگ تجاری دنیا برآید که بخشی از این مشکلات مربوط به محدودیت ها و مسائلی است که بر سر راه صادرکنندگان ایرانی وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

عدم شفافیت در قوانین صادراتی، نظام مالیاتی، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی(WHO)، چند نرخی بودن ارز و ایجاد تعهد ارزی برای صادرکنندگان از جمله مواردی است که صادرکنندگان ایرانی را با مشکل مواجه کرده است.

,

البته ضایعات ناشی از مدیریت‌های ناصحیح نیز بر دامنه این مشکلات می افزاید و رفع این مشکلات نیازمند سیاست‌گذاری‌های صحیح و همه جانبه در سطوح کلان و کشوری است.

,

قیمت تمام شده کالا و انتقال ارز از جمله مشکلات صادرکنندگان ایرانی است

, قیمت تمام شده کالا و انتقال ارز از جمله مشکلات صادرکنندگان ایرانی است,

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص مشکلات حوزه صادرات و صادرکنندگان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان ما در کشور با آن مواجه اند، افزایش قیمت تمام شده محصولات است که باید یک تجدیدنظری در این زمینه صورت گیرد و قیمت تمام شده کاهش یابد.

,

وی موضوع انتقال ارز را از دیگر مشکلات حوزه صادرات و صادرکنندگان کشور برشمرد و گفت: صادرکنندگان ما باید ارز را به صورت نیمایی برگردانند و به دلیل اینکه قیمت آزاد ارز حدود ۱۱ هزار  و ۵۰۰ تومان بوده  ممکن است، آن را دیرتر برگردانند که خود این موضوع نیز ممکن است باعث صدور جریمه برای آنها و یا لغو مجوز صادرات آنها شود.

,

عدم شفافیت قوانین گمرکی و اعمال محدودیت های صادراتی

, عدم شفافیت قوانین گمرکی و اعمال محدودیت های صادراتی,

این کارشناس اقتصادی عدم شفافیت قوانین گمرکی برای برخی کالاها را از دیگر مسائل این حوزه برشمرد و گفت: این موضوع نیز باعث صدمات زیادی به صادرکنندگان خواهد شد.

,

وی اعمال محدودیت های صادراتی برای برخی کالاها را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: برای مثال ممکن است امروز صادرات محصولاتی چون گوجه و سیب زمینی آزاد بوده و فردا محدودیت‌هایی اعمال شود و این موضوع ممکن است در مورد کالاهایی که فسادپذیرند صدمات زیادی را به صادرکننده  بزند.

,

صادرکنندگان ناشی ضربات زیادی به حوزه صادرات می زنند

,

بغزیان گفت: وجود صادرکنندگان ناشی در این حوزه هم از جمله مشکلات صادرکنندگان است که این افراد با اقدامات ناشیانه ای که در حوزه صادرات دارند، می توانند ضربات زیادی به حوزه صادرات و صادرکنندگان بزنند.

,

این کارشناس اقتصادی به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و ادامه داد: برای حل این معضل بهتر است که صادرات در قالب یک انجمن یا یک گروه متشکل صورت گیرد تا از این صدمات کاسته شود.

,

ضرورت پیگیری عضویت در سازمان تجارت جهانی

, ضرورت پیگیری عضویت در سازمان تجارت جهانی,

وی عضویت در سازمان جهانی تجارت را یک مزیت صادراتی دانست و گفت: علی رغم کشمکش های سیاسی که داریم، عضویت در سازمان جهانی تجارت نباید پشت گوش انداخته شود.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: هم اکنون اغلب کشورهای جهان و حتی کشورهایی چون عراق نیز عضو این سازمان هستند و ما از اینجا مغفول مانده ایم.

,

وی تصریح کرد: وقتی عضو سازمان جهانی تجارت نباشیم کشورهای مقصد ما می توانند هر گونه تعرفه و عوارضی را برای ما وضع کنند و تنها اجازه صادرات کالای خام به ما می دهند.

,

این کارشناس اقتصادی گفت:  برای مثال ممکن است که تعرفه بالایی روی پوشاک ایرانی اعمال کند اما این تعرفه را روی مواد خام نداشته باشد.

,

وی افزود: البته در نقطه مقابل در زمانی که می خواهند به ما کالایی را صادر کنند، کالای تولیدی خودشان را که ارزش افزوده ای برای آنها ایجاد می کند به کشور ما صادر می کنند.

,

بغزیان تصریح کرد: در واقع آنها در نقطه مقابل به آن کالاهایی که برای کشور ما ارزش افزوده ایجاد کند، یا اجازه صادرات نمی دهند و یا تعرفه های بالای گمرکی به این کالاها می بندند.

,

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این مسائل در سازمان تجارت جهانی قابل مذاکره است اما تا زمانی که عضو این سازمان نشویم نمی توان حتی در این زمینه چانه زنی هم کرد.

,

وی در پاسخ به اینکه تا زمانی که ایران به عضویت این سازمان در آید، چه باید کرد که صادرکنندگان ما از این غفلت متضرر نشوند؟ گفت: مسلما برخی موانع سر راه صادرکنندگان وجود دارد که حل آن نیازمند گوش شنوا از سوی وزارت های مربوطه چون صنعت، معدن، تجارت و گمرک است و باید آنها پاسخ مناسبی به این موضوعات دهند.

,

بغزیان تصویب قوانین مناسب و ایجاد شفافیت در قوانین را از جمله راهکارها برای تسهیل امور در حوزه صادرات و رفع مشکلات و مسائل این حوزه برشمرد.

,

لزوم هموار کردن مسیر صادرات

, لزوم هموار کردن مسیر صادرات,

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: سیاست گذاری های حوزه صادرات به صورت کشوری است و مسائل و مشکلات این حوزه نیز به صورت کشوری و در سطح کلان قابل حل خواهد بود.

,

وی افزود: از جمله کالاهایی که هم اکنون با ظرفیت بالا در کشور تولید می شود، می‌توان به سیمان، کاشی، سرامیک و فولاد اشاره کرد که تولیدات آن بیش از نیاز داخلی است. لذا باید برای دستیابی ارزش افزوده این کالاها مازاد بر تولید آنها صادر شود و این امر نیز مستلزم هموار شدن مسیر صادرات است.

,

اعمال محدودیت های صادراتی به صادرکنندگان لطمه زد

, اعمال محدودیت های صادراتی به صادرکنندگان لطمه زد,

این مسئول یادآور شد: در سیاست گذاری های کلی در چندین مقطع  با عنوان تنظیم بازار محدودیت هایی برای صادرات اعمال شد که همه اینها به صادرکنندگان ضربه و لطمه زد.

,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه افزود: در زمان اعمال محدودیت های فوق رقبایی وجود دارند که سریعاً به بازارهای صادراتی را تصاحب می کنند.

,

سیاست تعهد ارزی مانع از رسیدن صادرکنندگان به اهدافشان می شود

,

وی تعهد ارزی را از دیگر مسائل و مشکلات صادرکنندگان دانست و گفت: صادر کننده ای که تولید کننده نیز باشد برای این که بتواند حقوق و دستمزد نیروهایش را پرداخت کند یا اجرای طرحهای توسعه داشته باشد و همچنین پرداخت اقساط تسهیلاتش دست به صادرات می زند، لذا اعمال سیاست تعهد ارزی مانع از رسیدن او به اهدافشان خواهد شد.

,

شکری تصریح کرد: ما در حال حاضر با کشورهایی چون عراق و افغانستان مبادله ارزی نداریم و هیچ بانکی برای برگرداندن ارز به کشور وجود ندارد. به صورت چمدانی نیز نمی‌توان ارزی را به کشور وارد کرد.

,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه گفت: کشورهایی چون عراق در خرید کالاهای صادراتی ارزی به ما نمی پردازند که بخواهیم آن را به کشور وارد کنیم.

,

تعهد ارزی ترمزی برای صادرات کشور است/افت میزان صادرات کشور طی امسال نسبت به سال گذشته

, تعهد ارزی ترمزی برای صادرات کشور است/افت میزان صادرات کشور طی امسال نسبت به سال گذشته,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت کالای ما در داخل تعیین می‌شود در زمان صادرات به عراق نیز آنها کالاها را با ریال و تومان  خریداری می کنند و ارزی به ما نمی پردازند، لذا ایجاد تعهد ارزی خود ترمزی برای صادرات به این گونه کشورها است.

,

شکری از کاهش صادرات طی امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: صادرات تولید کنندگان طی امسال نسبت به سال گذشته خیلی افت کرده است و این موضوع باعث می‌شود که کشورهایی چون ترکیه بازارهای صادراتی ما از جمله عراق را تصاحب کنند.

,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه تاکید کرد: سیاست گذاران باید تلاش کنند که به هر نحوی ما بتوانیم از مسیرهای قانونی صادرات مان را انجام دهیم تا بازارهایی که به سختی به دست آورده ایم به تصاحب کشورهایی چون ترکیه در نیاید.

,

وی خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌ها باید به نحوی عمل شود که برای صادرکننده محدودیت هایی از جمله تعهد ارزی ایجاد نشود که باعث توقف صادرات نشود.

,

این مسئول گفت: زمانی که هزینه کالای صادر شده به ریال پرداخت می شود، اگر تعهد ارزی باشد، صادر کننده باید آن را تبدیل به ارز کند و این باعث مشکلاتی برای او می شود.

,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه تاکید و خاطرنشان کرد: این موضوع از مشکلات عدیده صادرکنندگان است و تا مادامی که وجود داشته باشد، صادرات رو به کاهش خواهد رفت.

,

مشکلات بازارچه های مرزی از مهمترین مسائلی است که صادرکنندگان با آن مواجهند

, مشکلات بازارچه های مرزی از مهمترین مسائلی است که صادرکنندگان با آن مواجهند,

شکری مشکلاتی که برای بازارچه های  مرزی ایجاد می شود را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: ما ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و چندین بازارچه مرزی داریم اما هر روز یکی از این بازارچه ها دچار مشکلاتی می شود.

,

وی خطاب به دولتمردان گفت: تقاضای ما  از دولتمردان و مدیران ارشد این است که تلاش کنند همواره گمرکات ما فعال بماند و کالاهای صادراتی ما با سرعت بیشتری به آن سوی مرز منتقل شود.

,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه تصریح کرد: اگر کالاهای ما برای ترخیص مدت های طولانی در صف بماند عوارض دیگری را به دنبال خواهد داشت و در مواردی نیز که کالا فسادپذیر است، باعث فساد کالا و از بین رفتن سرمایه صادرکننده می‌شود.

,

صادرکنندگان در گذشته جایزه صادراتی می گرفتند

, صادرکنندگان در گذشته جایزه صادراتی می گرفتند,

وی با بیان اینکه در گذشته جایزه صادراتی به صادرکنندگان اهدا می شد گفت: در حال حاضر نه تنها این جایزه صادرات وجود ندارد بلکه صادرکنندگان با محدودیت‌هایی نیز مواجه می‌شوند.

,

این مسئول عضویت در سازمان تجارت جهانی را یک ضرورت برای حوزه تجارت کشور برشمرد و افزود: ما در دنیا و ارزان فروشی معروف هستیم.

,

عوارض سنگین به کالاهای صادراتی می بندند

, عوارض سنگین به کالاهای صادراتی می بندند,

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون ما فولاد را به پایین ترین قیمت و قیمت آهن قراضه در بازار جهانی به فروش می رسانیم چرا که تولید کنندگان اصلی فولاد در کشور ما دولتی هستند و برای تنظیم بازار داخل کالا را با قیمت ارزان به فروش می رساند، اما به دلیل اینکه ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم کشوری چون عراق عوارض سنگینی برای کالاهای صادراتی ما و در راستای حمایت از کالاهای داخلی خود و همچنین صادرکنندگان چون ترکیه گذاشته اند.

,

شکری چند نرخی بودن ارز را نیز از دیگر مشکلات صادر کنندگان برشمرد و گفت: اگر در سیاست‌گذاری‌ها یک قیمت ثابت برای ارز تعیین شود و قیمت داخلی ما با قیمت جهانی برابری کند، یک بازار مناسب هم برای تولید کننده، هم صادر کننده و هم وارد کننده خواهد بود اما تا زمانی که ارز چند نرخی بوده و قیمت های ما با قیمت‌های بازارهای جهانی منطبق نباشد مشکلات موجود ادامه دارد.

,

با این وجود به نظر می‌رسد تا زمانی که این محدودیت و قوانین مزاحم سد راه صادرکنندگان است، روز به روز شاهد افت سهم ایران در بازارهای صادراتی و جولان رقبا باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه