اخبار داغ

گزارشی از یک نامهربانی 20 ساله؛

"ترحم"، نگاهی 20‌ساله که دست از سر نابینایان بر نمی‌دارد/ بروکراسی اداری به "عصای سفیدِ"870 نابینا و کم‌بینای البرز رسید/ ساختمان انجمن نابینایان 30 پله دارد!

"ترحم"، نگاهی 20‌ساله که دست از سر نابینایان بر نمی‌دارد/ بروکراسی اداری به "عصای سفیدِ"870 نابینا و کم‌بینای البرز رسید/ ساختمان انجمن نابینایان 30 پله دارد!
جامعه نابینایان طی 20 سال اخیر تنها بوده و علی‌رغم اینکه بارها به سمت سازمان بهزیستی دست دراز کرد و از آنها کمک خواست اما متاسفانه ما را به رسمیت نمی شناسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، شاید کمتر کسی با مراجعه به میدان توحید کرج و گذر از مغازه های عریض و طویلی که هر کدام با جلوه های خاصی خودنمایی می کند با تابلویی کوچک مواجه شده باشد که اگر چه روی آن "انجمن نابینایان کرج" حک شده است اما برای رسیدن به واحد محل استقرار آنها باید از پله هایی بالا رفت که حتی برای شخص بینا هم تردد از آن آسان نیست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
معضلاتی که هر روز این قشر با آن دست و پنجه نرم می کنند، بهانه ای برای حضور شبکه خبری تحلیلی تیتریک در دفتر این انجمن شد تا به نگارش آنچه بپردازیم که مانعی بر سر راه اراده های بزرگشان شده است، از خطاب کردن آنها به عنوان روشندل که به مذاقشان خوش نمی آید تا حقوق به حقی که مسئولین قدمی در راستای  احقاق آن بر نمی دارند. 
, تیتریک,
 
,
امین امیدواری نیا که عضو هیئت مدیره جامعه نابینایان کرج است به آمار عضویت 870 نابینا و کم بینا در سطح استان البرز در این انجمن اشاره کرده و به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "قریب به 4 هزار نفر تحت تاثیر برنامه ها و تصمیمات انجمن نابینایان قرار قرار می گیرند. 
, تیتریک,
 
,
عضویت 870 نابینا و کم بینا در انجمن نابینایان البرز
, عضویت 870 نابینا و کم بینا در انجمن نابینایان البرز ,
 
,
محور اقدامات انجمن، آموزش کامپیوتر، قالیبافی، زبان انگلیسی، جهت یابی، شیوه به دست گرفتن عصا و راه رفتن یا عبور از خیابان و ... خواهد بود و اعتقاد داریم این قشر باید با هدف خروج از انزوا وارد جامعه شوند در نتیجه با انجام مسافرت های سیاحتی و زیارتی، اردوهای یک روزه و ... حضور نابینایان در جمع عموم را اشاعه داده ایم. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
برای افراد کم بضاعت در طول سال سبدهای غذایی و کمک های نقدی و غیر نقدی در نظر گرفته شده و از برخی پزشکان، دندانپزشکان و ... برای ارائه خدمات به نابینابان دعوت به عمل آورده ایم، همچنین با همراهی تعاونی های مسکن توانسته ایم  زمینه سکونت 105 اعضای انجمن را در مسکن مهر هشتگرد فراهم کنیم.
,
 
,
توانمندی ها فراوانی در این انجمن وجود دارد که باید احیا شده و به آن میدان داده شود، نباید به ما به عنوان یک شهروند درجه 2 نگاه شود و خواستار فراهم کردن شرایط دسترس پذیری همانند یک شخص بینا در سطح شهر هستیم، با اطمینان می گویم اگر این دسترس پذیری برای نابینایان فراهم شود بهتر از وضع موجود می توانند در جامعه فعالیت کنند و البته توانایی های این قشر نیز به اثبات رسیده است.  
,
 
,
بر اساس اعلام ستاد مناسب سازی معابر متاسفانه، درصد بسیار کمی این موضوع در حوزه شهری و اماکن انجام شده است، در آسانسور بسیاری دکمه بریل یا بخش گویای لمسی مشاهده نمی شود، در بلوار سربازان گمنام مناسب سازی معابر برای معلولان صورت گرفت اما شهرداری تیرهای چراغ برق را روی همان شیارها کاشت و عصای من و همسرم زمان پیاده روی در این معبر شکست.
,
 
,
متاسفانه سال 92 به شورای شهر کرج مراجعه و درخواست زمین کردیم تا ساختمانی در آن برای جامعه نابینایان ساخته شود اما زمین اختصاص داده شده به ما در بخشی از میدان والفجر کرج را دریغ کردند، امروز هم مجدد خواسته خود را اعلام می کنیم تا با همراهی خیرین از این امکان برخوردار شویم". 
,
 
,
همچنین سید حمید میرغفاری، رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان می گوید؛ "طی 6 سال اخیر اعضای جامعه نابینایان درصد قبولی 100 درصدی کنکور سراسری را به ارمغان آورده اند و حتی شاهد رتبه های 3 رقمی نیز در این بخش بوده ایم. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
با مراجعه به مسئولین تنها پاسخی که می شنویم این است که مگر نابینا می تواند کار کند؟ این مسئله نشان دهنده عدم شناخت آنها از جامعه نابینایان و عدم فرهنگسازی رسانه ها است. جامعه نابینایان طی 20 سال اخیر تنها بوده و علی رغم اینکه بارها به سمت سازمان بهزیستی دست دراز کرد و از آنها کمک خواست اما متاسفانه ما را به رسمیت نمی شناسند و اعلام می کنند از ما مجوز بگیرید در حالی که شرایط دریافت مجوز هم بسیار پیچیده و سخت است. 
,
 
,
20 سال تنهاییِ جامعه نابینایان و قوانینی که ضمانت اجرایی ندارد
, 20 سال تنهاییِ جامعه نابینایان و قوانینی که ضمانت اجرایی ندارد , 0 سال تنهاییِ جامعه نابینایان و قوانینی که ضمانت اجرایی ندارد ,
 
,
جامعه نابینایان کرج قریب به 50 نفر را مشغول به کار کرده و 80 درصد افراد زیر مجموعه خود را به تنهایی و بدون نیاز به هیچ دستگاهی توانمند کرده است و 20 درصدی مابقی افراد بزرگسال و دارای محدودیت های بیشتری هستند". 
,
 
,
وحید اسد زاده استاد دانشگاهی که خود نیز نابینا است نیز به خبرنگار تیتریک اینگونه می گوید؛ " به واسطه عضویت ایران در کنوانسیون معلولین و فشار سازمان ملل، مسائلی همچون مناسب سازی معابر، درمان و ... نسبت به قوانین تصویب شده در گذشته، اصلاح شد و روز به روز با همراهی سازمان های مردم نهاد فرهنگسازی شد اما شاید بیشترین کمکی که خبرنگاران می توانند به ما داشته باشند آشنا کردن مسئولین نسبت به تکلیف و قوانینی است که بر عهده دارند در نتیجه فرهنگسازی بیشتر از ارائه بودجه های سنگین حائز اهمیت است".
, تیتریک,
 
,
و اما داریوش جوادی که عضوی از این جامعه است به تشریح سه نوع نگاه به نابینایان در سطح جامعه پرداخته و به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "متاسفانه نخسین نگاه به ما، "خیریه" است به این معنا که ما تنها به حداقل هایی برای امرار معاش نیاز داریم، البته به مرور نگاهی پزشکی نیز به موضوع اضافه شد مبنی بر اینکه باید تلاش هایی برای درمان نابینایان صورت بگیرد. نگاه امروز دنیا به قشر ما این است که باید تمام ساخت های دست بشر به گونه ای باشد که سالمندان، کودکان، معلولین و هر شخصی بتواند از آن استفاده کند. 
,
 
,
مسئولین: نابینا بهتر است از منزل خارج نشود!
, مسئولین: نابینا بهتر است از منزل خارج نشود! ,
 
,
قوانین سختگیرانه در دنیا می گوید اگر وسیله ای ساخته شود و نابینایان و سایر معلولین از آن نتوانند استفاده کنند با جریمه های سنگین همراه خواهد بود در حالی که در ایران متاسفانه شاهد این روند نیست و قوانین ضمانت اجرایی ندارند. زمانی که خانم هما بدر از داخل ریل مترو سقوط کردند یکی از وزرا اعلام کرد نابینا بهتر است تنها از منزل خارج نشود در حالی که این نوع نگاه کاملا تاسف آور است.
,
 
,
صدا و سیما متاسفانه بجای ساعات پر بیننده شبکه خود، ساعت 3 بامداد شبکه چهار را به نابینایان اختصاص می دهد که شاید هیچگونه بازخوردی نداشته باشد و در استان البرز هم کسی این اقدام را مشاهده نکرده و مکاتبات نیز طی سال های اخیر با این مجموعه ثمره ای به همراه نداشته است. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 مترو در تهران برای افراد داری معلولیت رایگان است اما در شهر کرج این مسئله انجام نشده است، متولی این مهم بهزیستی است و نه تنها برای نابینایان بلکه برای معلولین باید اجرایی شود، در شهر تهران ون هایی وجود دارد که با تماس معلولین، آنها را از مبدا به مقصد می رساند و به نظر می رسد این مسئله می تواند در البرز نیز اجرایی شود. بهزیستی البرز محصولات توانبخشی به ما ارائه نمی دهد در حالی که عصای سفید الزام زندگی یک نابینا است. 
,
 
,
بروکراسی اداری به عصای سفید هم رسید 
, بروکراسی اداری به عصای سفید هم رسید  ,
 
,
از بهزیستی تقاضا کردیم تعدادی عصا برای به حداقل رساندن بروکراسی یه ما تحویل دهند تا آنها را بین جامعه نابینایان توزیع کنیم اما اعلام کردند ما شما را به رسمیت نمی شناسیم. 
,
 
,
 خدمات توانمندسازی به نابینایان حتی از معلولین نیز کمتر است، عده ای از مسئولین معتقد هستند به واسطه امکانات صوتی، نابینا چه نیازی به بریل دارد در حالی که بریل خط مورد استفاده و کاربردی ما خواهد بود! همانگونه که افراد بینا در صورت عدم یادگیری خط بی سواد تلقی می شوند، همچنین از ما مشورتی برای ساخت وسایل و تجهیزات مورد استفاده نابینایان گرفته نمی شود و حتی به بهانه خصوصی سازی سالن های ورزشی را از ما دریغ می کنند". 
,
 
,
ختم کلام اینکه آنچه جامعه نابینایان کرج از مسئولین می خواهند این است که امتیازات یک شهروند عادی به آنها داده شود تا نشان دهند کمتر از آنها نخواهند بود و می توانند قابلیت های خود را به منصه ظهور بگذاند. 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه