اخبار داغ

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خبر داد؛

پیش بینی وضعیت نرمال بارش‌ها در آبان و آذر جاری/ خشکسالی انباشت شده با بارش‌های سال جاری جبران نمی‌شود

پیش بینی وضعیت نرمال بارش‌ها در آبان و آذر جاری/ خشکسالی انباشت شده با بارش‌های سال جاری جبران نمی‌شود
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: در حوزه پیش بینی آبان و آذر ماه سال جاری اکثر نقاط خراسان شمالی در شرایط نرمال قرار دارد و در بخش زیادی از نقاط استان به ویژه در مجاورت با خراسان رضوی بارش‌ها به میزان 5 الی 10 میلی متر بیش از نرمال خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، مجید بیجندی، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: کاهش بارش، تغییر حوزه پراکنش بارش، تغییر زمانی بارش و در کنار آن افزایش دما از اصلی ترین تاثیرات تغییر اقلیم محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک،,

وی یکی از وظایف مجموعه هواشناسی را رصد میزان خشکسالی و پهنه بندی عنوان کرد و گفت: اکثر نقاط کشور در شهریور 98 درگیر طبقات مختلف خشکسالی بودند که در نواحی جنوبی، در جنوب شرق و قسمتی از جنوب غرب خشکسالی های شدیدی را شاهد هستیم.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی ادامه داد: همچنین در استان خراسان شمالی در شهریور ماه سال جاری از لحاظ خشکسالی به حالت نرمال رسیده و در برخی از  نقاط به صورت محدود شامل ترسالی بوده ایم.

,

بیجندی خاطرنشان کرد: نقاطی از کشور که درگیر ترسالی شده اند، عمدتا استان هایی هستند که در اسفند 97 و فروردین 98 دچار سیلاب شده اند که در خراسان شمالی نیز در این پهنه بندی بخش های زیادی درگیر ترسالی و نقاط کمتری در حوزه خشکسالی مشاهده می شود.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با مقایسه پهنه بندی در دوره زمانی 10 ساله ، مشاهده می شود که تا پایان شهریور سال جاری قسمت اعظم کشور درگیر خشکسالی است و  نشان می دهد که گرچه بارشهای بهاره  در انتهای سال گذشته و اوایل سال جاری مطلوب بوده است اما جبران کننده خشکسالی انباشت شده طی سالهای گذشته نیست.

,

بیجندی اضافه کرد: در حوزه پیش بینی آبان و آذر ماه سال جاری اکثر نقاط در شرایط نرمال قرار دارد و در بخش زیادی از نقاط استان به ویژه در مجاورت با خراسان رضوی بارشها به میزان پنج الی 10 میلی متر بیش از نرمال خواهد بود.

,

وی یادآور شد: همچنی از لحاظ دمایی در آبان و آذر ماه 98 اکثر نقاط استان بین 0.5 تا یک درجه سانتی گراد بیشتر و بارشها به صورت مایع خواهد بود.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: پیش بینی هواشناسی به صورت  فصلی با ضریب وقوع 65 درصد تا 70 درصد رخ می دهد.

,

وی گفت: پیش بینی های هواشناسی در سال جاری باعث کاهش خسارت ها در بخش کشاورزی 445 میلیارد ریال، در بخش عشایر 20 میلیارد ریال و در بخش برق و انرژی  17.6 میلیارد ریالی بوده  که از جانب دستگاه های مربوطه اعلام شده است.

,

این مقام مسئول در انتها با اشاره به اینکه اعتبارات مورد نیاز در مرحله نخست برای ساخت مرکز تحقیقات در جنب ساختمان اصلی هواشناسی 5 میلیارد تومان است، گفت: در صورت تامین اعتبار این ساختمان طی دو سال به بهره برداری خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه