اخبار داغ

گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

حکایت تلخ و شیرین کارآفرینی که به مرد عسل سال معروف است

حکایت تلخ و شیرین کارآفرینی که به مرد عسل سال معروف است
موسی شریفی را همه اهالی کردستان به نام مرد عسل می شناسند، او هر ساله تولید کننده برتر عسل کشور شناخته شده است، مرد 39 ساله ای که مدرک تحصیلی آنچنانی ندارد اما توانسته در حوزه تجربه کارآفرین و کاردان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مسیر استان کردستان را به قصد گفتگو با آقای عسل ایران در پیش گرفیتم فاصله 95 کیلومتری کردستان تا شهرستان قروه و رسیدن به یکی از روستاهای این استان به نام دزج که این روزها حضور مردی کار آفرین در حوزه پرورش عسل نام آن را جهانی کرده بود رسیدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

سراغ موسی شریفی کندودار معروف در استان را جویا شدیم  وی  با وجود دغدغه هاتی کاریش با روی خوش و آغوشی باز پذیرای گفتگوی خبریمان شد .

,

, ,

دیدن دنیای یک زنبور دار کسی که  در طول روز به اقتضای حرفه و شغلش با این حیوانات کوچک سرو کار دارد برایمان جالب بود.

,

خوب که  به سیر تا پیاز  مراحل تولیدعسل دقت میکنید به قدرت نهفته خدا پی خواهی برد. شریفی ازشروع به کار در پرورش تولید عسل برایمان گفت .

,

وی میگوید در سال 1382 در زمانی که سراسر زندگیم  از لحاظ مالی غرق  در مشکلات بود و با وجود 35 میلیون قرض با یک کندو شروع به کار کردم   و چون ذاتا به این حوزه  علاقه داشتم با وجود اینکه هیج آموزشی  ندیده بودم با توکل به خدا  و ایستادن در مقابل تمام مشکلات توانستم کار را شروع کنم.

,

, ,

اقای شریفی میگوید: با گذشت زمان توانستم تمرکز بیشتری بر روی کارم  پیدا کنم و در فاصله زمانی کم توانستم به موفقیتهای زیادی در عرصه داخلی و خارجی  دست یابم .

,

وی میگوید : در این مدت به زنبورها عادت کرده بودم و هر روز باید به آنها سر می زدم. اگر یک روز به زنبورها سر نمی زدم دلم برای آنها تنگ می شد. حتی در زمستان هم مراقب زنبورها بودم با اینکه در زمستان معمولاً کم کار هستند و جمعیتشان هم در کندوها کم می شود اما من همه جوره با کار انس گرفته بودم.

,

اقای شریفی در ادامه میگوید پرورش زنبور عسل در صورت رعایت قواعد علمی، پیشه‌ای بسیار سودآور و اشتغال‌آفرین است ومن توانستم سالانه 10  تن عسل تولید ‌کنم.

,

وی از کیفیت عسل طبیعی ایران که  در جهان زبانزد است برایمان گفت .و این واقعیت را  ناشی از اقلیم منحصر به فرد و شرایط طبیعی کشورمان و خود استان کردستان در پرورش کندو میداند .

,

شریفی میگوید:  در این حوزه  توانستم برای 23 نفر ایجاد شغل  کنم ومن در پانزده سال اخیر اولین کسی باشم که بدون وابستگی به هیچ نوع دارو و مواد شیمایی عسل ارگانیک را به تولید برسانم.

,

, ,

اقتصادی شیرین و با برکت

, اقتصادی شیرین و با برکت, اقتصادی شیرین و با برکت,

او که روزی یک کندوی زنبور عسل داشت حالا صاحب 500 کندو است و زنبورستان هایش در شهرهای دزج، پاوه، نوسود و دزفول شهد شیرین کار آفرینی را به کام بیکاری می ریزد.

,

وی از خلاقیت  و افتخارات کسب شده و منحصر به فرد خود در تولید سرکه عسل گفت و افزود: توانستم در کشور  تنها کسی باشم که با آموزش  تلقیح مصنوعی  و آموزش بهربرداران مقام اول کشوری و عنوان اقای عسل را بدست بیاورم  و  بخاطر فرمولی که من سالها برای تهیه آن تلاش کردم 200  کارخانه در سراسر جهان  به ما نیازمندند.

,

وی خطاب به کسانی که میخواهند این شغل را انتخاب کنند میگوید؛ به نظر من علاقمندانی که قصد شروع زنبور داری را دارند بهتر است سال اول با 3 الی 6 کلنی شروع کنند تا ضمن مشغولیت های زندگی با کار زنبور داری آشنا شوند. به نوعی سال اول را کارآموزی کنند و با مطالعه کتب و سایت های زنبور داری و مشورت و آموزش از کسانی که سابقه زیادی در این شغل دارند خود را برای توانایی در این کار محک زده  در صورت تمایل به ادامه کار بپردازند.

,

, ,

این کار آفرین موفق میگوید در حال حاضر هزار گونه گیاهی در استان کردستان  شناسایی شده که از این تعداد  بیشتر آنها  گونه گیاهی شهدزا هستند و این ظرفیت بسیار بزرگ باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در این استان شده است پس جوانان باید با غنیمت شمردن این فرصت با علاقه و تحقیق کار زنبورداری را که یکی از عرصه های درآمدزا است، شروع کنند.

,

ضرورت حمایت دولت از زنبورداران

, ضرورت حمایت دولت از زنبورداران, ضرورت حمایت دولت از زنبورداران,

این فعال اقتصاد مقاومتی نبود نهاد حمایتی را یکی از مشکلات زنبور داران می داند و می گوید: متأسفانه هیچ نهادی برای حمایت از تولید کنندگان عسل وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نمی شود. بسیاری از زنبورداران کردستانی  در چند سال اخیر به دلیل وضعیت آب و هوایی و عدم حمایت مسئولان زنبورهای خود را از دست دادند و می طلبد مسئولان با حمایت ها و کمک‌هایی که انجام می دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند.

,

, ,

وی میگویید باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند. با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با تعداد اندک کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سیدی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

,

وی  به برنامه  ریزی در این حوزه برای آینده اشاره کرد و افزود : با دنبال کردن سه هدف میخواهم در این راه به موفقیت های زیادی دست یابم   که  با داشتن علم در این حوزه و ایجاد کارخانه برای تهیه تمامی مشتقات زنبور عسل  و ایجاد شغل و آموزش در این را بتوانم انجام وظیف کنم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه