اخبار داغ

به مناسبت روز استکبار ستیزی؛

شاهد افول قدرت آمریکا در تمام ابعاد هستیم/سراب وابستگی موجب عقبگرد کشورها شده است

شاهد افول قدرت آمریکا در تمام ابعاد هستیم/سراب وابستگی موجب عقبگرد کشورها شده است
یکی از محوری ترین مباحثی که طرفداران رابطه با آمریکا و سازش در برابر استکبار د بیان می کنند تاثیر ارتباط با آمریکا به عنوان یک ابر قدرت سیاسی و نظامی بر رشد و پیشرفت ایران است، این در حالی است که تجربه های مختلف تاریخی در قرن اخیر ابطال این گزاره را بارها به نمایش گذارده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ طرفداران سازش رابطه با این ابرقدرت استعماری و استکباری یکی از مهمترین راه های رشد و ارتقا شرایط کشور را دنباله روی از آمریکا و سایر کشورهای همراه با این حرثومه ظلم می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این در حالی است که تجربه های مختلف تاریخی در قرن اخیر ابطال این گزاره را بارها به نمایش گذارده است.

,

یکی از غلط ترین مشهوراتی که استکبار سعی دارد به وسیله طرفداران خود در کشور جا بیندازد این است که مثلا اگر ژاپن و آلمان رشد کرده است دلیل آن تبعیت از سیاستهای آمریکا در عرصه اقتصاد و بین الملل است.

,

اما واقعیت تاریخی که این گروه سعی دارد آن را کتمان کند دقیقا همین نکته است  که آن چه کشورهایی نظیر آلمان و ژاپن را به رشد رسانده است اولا تکیه این کشورها بر سرمایه های درونی و توانایی ها خودشان بوده است ،دوما اینکه دقیقا از وقتی که این کشورها به لحاظ اقتصادی و صنعتی تئوری های مدیریتی خود را بر جدایی از سیاستهای استکباری آمریکا استوار کرده اند.

,

افول قدرت آمریکا فقط به این نکته باز نمی گردد و در تمام ابعاد نظامی ،اقتصادی و حتی رشد تکنولوژیک و تجاری نیز این سرعت کاهش قدرت چنان شتابان است که این کشور را مجبور به ایجاد جنگهای تجاری با رقبای خود نظیر چین کرده است.

,

کاهش قدرت و مرگ تدریجی رویای امریکا بی شکست در سالهای گذشته چنان شدتی دارد که حتی بسیاری از جامع شناسان و تحلیلگران غربی را نیز متحیر کرده است.

,

یکی دیگر از دلایل فرسود شدن قدرت آمریکا را می توان از بین رفتن قدرت نرم فرهنگی و اقتصادی دانست .اگر قرار بود که کشوری به دلیل همراهی با آمریکا امروز دارای قدرت برتر جهان یا مسیر رشد و توسعه باشد پس وضعیت پاکستان،مصر،آذربایجان و حتی ترکیه چرا با معیارهای توسعه فاصله چشم گیری دارد.

,

این کشورها و بسیاری دیگر حتی در برابر برخی شاخصهای سلامت نیز در برابر جمهوری اسلامی از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردارند.

,

رهبری انقلاب بارها در سالهای گذشته با نگاهی دقیق و تبیینی درست به افول قدرت نرم آمریکا پرداخته اند.

,

ایشان با اشاره به اذعان بسیاری از سیاسیون و جامعه شناسان معتبر دنیا مبنی بر فرسوده شدن و از بین رفتن «قدرت نرمِ» آمریکا گفتند: قدرت نرم امریکا به معنای «اقناع و قبولاندن نظر خود به کشورهای دیگر»، اکنون در ضعیف ترین موقعیت ممکن قرار دارد و بخصوص از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی امریکا نه تنها ملتها بلکه دولتهای اروپا، چین، روسیه، هند، افریقا و امریکای لاتین نیز با تصمیم های امریکا صراحتاً مخالفت می کنند.

,

به نظر می رسد تبیین دقیق وضعیت رشد و پیشرفت کشورهای توسعه یافته و دلایل این رشد و همچنین بیان واقعیتهای تاریخی از کشورهای عضو بلوک غرب و دنباله روهای آمریکا به لحاظ شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در روشنگری نسبت به واقعیت نظریه دروغین رشد در زیر سایه ارتباط با آمریکا موثر خواهد بود.

,

رشد و ارتقا کشور عزیزمان قطعا با تکیه بر اراده توده های انقلابی و آگاه و ظرفیتهای درون زای اقتصادی مهیا خواهد شد .همانطور که در چهل سال گذشته و حتی پیش از آن هر گاه با تکیه با تدبیر و عقلانیت در برابر وابستگی قد علم کرده ایم در شاخصهای مادی و معنوی به رشد دست یافته ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه