اخبار داغ

جبار آذین در گفتگو با دانا؛

فیلم های گیشه ای قابل توجه و نقد نیستند/ چرا منقدان حرفه ای،نقد حرفه ای نمی نویسند؟

فیلم های گیشه ای قابل توجه و نقد نیستند/ چرا منقدان حرفه ای،نقد حرفه ای نمی نویسند؟
منتقد سینما و تلویزیون گفت: به ندرت نقد خوب درباره فیلم های خوب نوشته می شود. البته نظر نقدگونه و حاشیه نویسی درباره سینما و فیلم ها در رسانه ها، فراوان منتشر می شود، ولی نقدحرفه ای نیستند.
[

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در خصوص نقد حرفه ای فیلم در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: البته هنوز و همچنان، کم و بیش، منقدان حرفه ای فیلم، در رسانه های مکتوب و مجازی، نقد می نویسند و گاه در برخی برنامه های رادیویی و تلویزیونی و محافل سینمایی، اندک فیلم های قابل نقد را نقد کارشناسانه می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: با ابن همه، پرسش عمومی این است که چرا اینگونه نقدها همانند سالیان نه چندان دور، مستمر نگارش و یا بازگو نمی شوند.

,

این منتقد پیشکسوت سینما اظهار داشت: واقعیت اینکه، منتقدان، طیفی خاص و جدا از سینما نیستند و نقدهای آن ها، واکنش فرهنگی و کارشناسی به فیلم ها و سینمای ایران و جهان و رویداد های سینمایی و هنری است. نکته اینکه، فیلم محصول سینما و سینما حاصل فرهنگ جاری است. از همین رو دو نوع نگاه به فیلم و سینما در قالب نقد منعکس می شود؛ نقد فیلم، نقد فیلم و سینما.

,

وی اضافه کرد: از آنجا که فیلم ها خروجی سینمای آشفته و نابسامان کنونی اند، لذا کم و زیاد، از چنین وضعیت متاثراند، زیرا باید از هفتاد خوان سرمایه، سلیقه، تحمیل، سانسور و گروه ها و گردنه های مافیا و نامدیریتی ها و بازارمکاره اکران بگذرند تا رنگ پرده را ببینند.

,

آذین بیان کرد: به همین دلایل، فیلم های روی پرده در سه گروه قابل تقسیم اند؛ گروه اول فیلم هایی که صرفا برای گیشه و سوداگری ساخته شده اند و از هر ترفند درست و غلط برای اغوای تماشاگر بهره برده اند. این قبیل فیلم ها که هشتاد درصد فیلم های اکران را تشکیل می دهند، اغلب فاقد ساختارهای استاندارد سینمایی و مضمون و محتوای شایسته اند. به همین علت، قابلیت توجه و نقد را ندارند.

,

وی در ادامه گفت: گروه دوم فیلم های متوسط که توسط برخی کاربلدان و تازه کاران تولید شده اند و از منظر مضمونی و محتوایی و ساختاری، چندان قابل اعتتا نیستند و تنها می توان به حکم وجدان، چند کلمه ای به عنوان تشویق جوانان و دفاع از مستقل ها در برابر سلطه ابتذالگراها و مافیا درباره آن ها نوشت.

,

این منقد سینما این چنین ادامه داد: سوم اندک فیلم های خوش ساخت و حرفه ای و با محتوا که معمولا مورد حسادت ها و هجمه ها و نگاه های سلیقه ای و سیاسی قرار می گیرند و خیلی زود پرونده شان بسته می شود. به عبارتی، تنها گروه آخراند که می شود درخصوص آنها نقدحرفه ای نوشت، چون توسط حرفه ای ها و به صورت حرفه ای، برای مردم ساخته شده اند. لیکن چون سلیقه و سانسور و قلدری ها بر سر آن ها سایه انداخته اند، نوشتن نقد و یادداشت تحلیلی در مورد آنها بیشتر به جای نگارش درباره فیلم به نقد رویداد های پیرامون آن ها تبدیل می شود.

,

جبار آذین در پایان گفت: با توجه به موارد یاد شده است که به ندرت نقد خوب درباره فیلم های خوب نوشته می شود. البته نظر نقدگونه و حاشیه نویسی درباره سینما و فیلم ها در رسانه ها، فراوان منتشر می شود، ولی نقدحرفه ای نیستند. نکته آخر اینکه، سینما، هنر و فرهنگ را باید در لانگ شات(نمای باز) دید و تحلیل و نقد کرد ، نوشتن صرفا نقد فیلم، گرچه در جایگاه خود، خوب و درست است، اما اگر به قیمت ندیدن سینما و جامعه و مشکلات و مسایل فرهنگی باشد، کافی، کامل و مطلوب و تاثیرگذار و تعیین کننده نیست.

,

 

,

احسان رستمیان

, احسان رستمیان,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه