اخبار داغ

ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان

ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان
معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت : ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، دکتر 'عبدالمجید مسکوکی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پس از ایران کشورهای ترکیه و سوریه به ترتیب بیشترین صادرات کتیرا در جهان دارند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


وی گفت: طبق آمار غیررسمی پارسال سه میلیون و 580 هزار دلار صادرات کتیرا از ایران به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، آلمان و فرانسه ثبت شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد در ادامه همچنین اظهارداشت: در زمینه صمغ نیز بر اساس آمار رسمی پارسال استان فارس یک میلیون و 500 هزار دلار از محل صادرات صمغهای بومی کسب درآمد کرده است.

وی افزود: همچنین ارزش صادرات صمغ از کردستان به عنوان اقلیم مناسب برای تولید صمغ طی 10 سال اخیر معادل 144 میلیون و 565 هزار دلار بوده که بیشترین حجم صادرات از این استان است.

مسکوکی ادامه داد: از مجموع هشت هزار گونه گیاهان دارویی جهان چهار هزار گونه آن در استان خراسان رضوی کشت می شود.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی جزو 13 اقلیم مناسب جهان برای کشت گیاهان دارویی است اما سهم پایینی از درآمد این بازار دارد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد گفت: گردش مالی بازار گیاهان دارویی در جهان بالغ بر 800 میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار کمتر از یک میلیارد دلار برآورد می شود.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی همانند دیگر بخشهای کشور در حوزه گیاهان دارویی نیز وجود دارد افزود: لازم است در این حوزه تجاری سازی و فراهم شدن امکانات و تجهیزات بسته بندی مورد توجه جدی قرار گیرد.

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور از سال 1385 به عنوان 'پژوهشکده مستقل ملی' و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز نمود.

سوابق فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 بازمی گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه