اخبار داغ

تهران، وین، نیویورک؛ مسیر دیپلماسی یکساله دولت یازدهم؛

فراموشی دیپلماسی منطقه ای در هیاهوی مذاکره با غرب/ دولت شعارهای خود را فراموش کرده است؟

فراموشی دیپلماسی  منطقه ای در هیاهوی مذاکره با غرب/ دولت شعارهای خود را فراموش کرده است؟
دستگاه دیپلماسی ایران در منطقه خاورمیانه و در ارتباط با کشورهای همسایه در طول یکسال و دو ماه گذشته نتوانسته روابطی مناسب ایجاد کند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا از همان زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، اصلی ترین برنامه خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، در راستای مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا قرار دارد و حالا که بیش از یکسال از آغاز به کار حسن روحانی و تیم مذاکره کننده جدید ایران می گذرد، هنوز نتیجه قابل توجهی از این مذاکرات به دست نیامده است و طرف مقابل تنها به کنار گذاشتن بخشی از تحریم ها اکتفا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

در طول این یکسال اما منطقه خاورمیانه مملو از اتفاقات گوناگونی بود که به نظر می رسد سرمستی مذاکره با کشورهای غربی و کسب موفقیت در این مذاکرات برای تیم مذاکره کننده، سبب شد تا دیپلماسی ایران در منطقه خاورمیانه با مشکلاتی روبرو شود. ماجرای راه اندازی جنگ اسرائیل علیه فلسطین، هجوم داعشی ها به عراق و کشتار وحشیانه، تحرکات عربستان و انقلاب حوثی ها در یمن، از جمله اتفاقاتی بود که می توان گفت دستگاه دیپلماسی ایران از آنها تا حدود زیادی غافل ماند. نمونه آخر آن نیز ماجرای حکم اعدام آیت الله نمر بود که واکنش چندانی از سوی وزارت امور خارجه ایران در بر نداشت.

,

 

,

همین امر نیز سبب شد تا این روزها خبرهایی از تحرکات جدید سعودی ها به گوش برسد. سعودی ها که یکی از رقبای نفتی ایران نیز به شمار می روند همراه با سایر همدستان خود در منطقه و نقشه ای که در اوپک طرح ریزی شد، تعهدات خود را در این سازمان زیر پا گذاشته و قیمت نفت را تا حدی پایین کشیدند که بر فروش نفت ایران نیز تاثیر گذار شد. عربستان که تاب مشاهده رونق بازار نفت ایران طی ماه های اخیر را نداشت، با این اقدام سعی کرد اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

,

 

,

از سوی دیگر دولتی ها در طول یکسال گذشته نتوانستند روابط ایران را با کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی گسترش دهند. در این باره حتی کار به جایی رسید که دیپلماسی ایران در این بخش به حالت غیر فعال و تعطیل نیز در آمد. این در حالی است که سخنرانی رئیس جمهور آرژانتین در سازمان ملل و حمایت قاطع وی از منافع ایران نشان داد که پتانسیل فعالی در این مناطق برای ارتباط با سایر کشورها وجود دارد.

,

 

,

این روزها اما دولت یازدهم همچون گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای قرار داده و هر روز نیز اخبار ضد و نقیضی از توافق و یا عدم توافق طرفین به گوش می رسد. این در شرایطی است که حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با شعار تنش زدایی و جلوگیری از تنش زایی با کشورهای منطقه و همسایه ایران روی کار آمدند اما این شعار این روزها تنها به تنش زدایی با غرب در دیپلماسی بین المللی تبدیل شده است.

,

 

,

از منطقه و کشورهای همسایه ایران خبر می رسد که نیروهای مرزی ایران و پاکستان با یکدیگر درگیر شدند و طی این درگیری چند نفر از گارد مرزی پاکستان زخمی شدند. در خصوص عربستان نیز دولت و حامیانش حساب ویژه ای روی هاشمی رفسنجانی باز کرده بودند اما تحرکات سعودی ها در طول این مدت نشان داد که وزارت خارجه در این زمینه نیز توفیقی کسب نکرده است. در امارات نیز بعد از سفر منطقه ای ظریف به کشورهای همسایه، 2 روزنامه معتبر عربی یعنی الشرق‌الاوسط و القدس‌العربی در گزارشاتی نوشتند وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی عجیب و غریب در امارات گفته است ایران حاضر است درباره جزیره ابوموسی گفت‌وگو کند! حال به این کشورها نحوه روابط دیپلماتیک ایران با ترکیه و بحرین را نیز اضافه کنید. بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که دستگاه دیپلماسی ایران در منطقه خاورمیانه و در ارتباط با کشورهای همسایه در طول یکسال و دو ماه گذشته نتوانسته روابطی مناسب ایجاد کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه