اخبار داغ

اگر ایستگاه تعویض بوژی خط آهن ایران - قزاقستان در ترکمنستان ایجاد شود، این خط آهن برای ایران دو ریال هم نمی ارزد

اگر ایستگاه تعویض بوژی خط آهن ایران - قزاقستان در ترکمنستان ایجاد شود، این خط آهن برای ایران دو ریال هم نمی ارزد
خبرهای شنیده از آن سوی مرز در داخل ترکمنستان حکایت از آن دارد که این کشور در داخل خاک خودش مقدمات ایجاد ایستگاه تعویض بوژی را فراهم نموده و اگر این موضوع مورد پیگیری مسئولان ما قرار نگیرد این خط آهن برای کشور ما دو ریال هم نمی ارزد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از گلستان ما، امروزه ترانزیت موضوعی رقابتی است و باید به صورت رقابتی عمل کنیم و بدیهی است که تمام کشورها با ارائه تسهیلات به حمل و نقل باری سعی می کنند که صاحبان کالا را به سمت خود بکشانند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, گلستان ما,

در حالی که کریدور شرق به غرب امکان مناسبی را برای ترانزیت کالا مهیا کرده اما هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای ترانزیت کالا از طریق کشور فراهم نشده است. (مانند حمل بار ترانزیت به وسیله کانتینر ، تعویض بوژی ، تکنولوژی و...)

,

یکی از فرصت های مهم درآمدزایی برای کشور، ترانزیت کالا از طریق خاک ایران است که این مهم باید با برنامه ریزی های کارشناسانه و سرمایه گذاری های هدفمند ( که در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه توسعه چهارم است) انجام شود و بتواند سهم صنعت حمل و نقل ریلی و به ویژه ترانزیت را بالا ببرد که در پایان برنامه چهارم توسعه نیز بتواند به رشد سالانه 8 درصدی کمک کند.

,

در جهت گسترش هر چه بیشتر ترانزیت کالا می باید به نکاتی از جمله بین المللی بودن ترانزیت، مقرون به صرفه بودن وجود تسهیلات و امکانات لازم و مناسب بودن وضعیت حمل و نقل توجه داشت تا جریان ترانزیت کالا با موفقیت همراه باشد.

,

ایران به لحاظ شکل خاص شبکه راه آهن خود و اتصال آن در مرز رازی ، از طریق راه آهن ترکیه به شبکه راه آهن های خاورمیانه و اروپا اتصال می یابد. شبکه ریلی ایران در مرز جلفا از طریق راه آهن جمهوری های آذربایجان به شبکه سراسری راه آهن های قفقاز و ماورای قفقاز و نهایتا به راه آهن روسیه متصل است و در مرز سرخس از طریق راه آهن پاکستان، پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب ایران کامل می شود.

,

پس برای اینکه گامی بلند در عرصه ترانزیت کالا برداریم و به این افق نزدیک و نزدیکتر شویم لازم است کانتینریزاسیون در ترانزیت کالا و به طور کلی در عرصه مبادلات تجاری جهان را به طور کامل در کشور پیاده کنیم.

,

به عبارت دیگر می توان نتیجه گیری کرد که با استقرار این سیستم حمل و نقل همراه با کانتینر راحتی حمل و نقل کالا ، تسریع بارگیری و تخلیه مستمر و از همه مهم تر کاهش تشریفات اداری و گمرکی کالا و سرویس تحویل در به در کالا میسر شود.

,

و جمله پایانی اینکه سرمایه گذاری مناسب در زمینه ساخت و نگهداری اسکله ها، ترمینال ها، جرثقیل های مخصوص لیفتراک ها و سایر تمهیدات خاص حمل و نقل کانتینری از مهم ترین عوامل موثر در توسعه روزافزون سطح تجاری در کشورهای توسعه یافته و به تبع آن مبادلات بیش از پیش حکم ترانزیت کالا است . در کشورهای توسعه نیافته (ترکمنستان) و در حال توسعه (قزاقستان)، به دلیل فقدان برنامه های لازم برای چگونگی توسعه سیستم های مختلف، سرمایه گذاری های انجام شده هیچگاه به صورت هدفدار و مبتنی بر برنامه ریزی نبوده و نتیجه آن سرمایه گذاری های ملی متوالی برای ایجاد تاسیساتی است که جز هزینه بری سود دیگری ندارند .

,

خط آهن ایران ، ترکمنستان و قزاقستان

, خط آهن ایران ، ترکمنستان و قزاقستان,

سالهای طولانی و مدیدی است که سخن از اتصال خط آهن جنوب به شمال و استفاده از ظرفیت عظیم ریلی ایران و کشورهای آسیای میانه برای حمل و ترانزیت کالا به میان آمده است .

,

این موهم بر اساس توافقات فیمابین دولتهای جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان و قزاقستان به تصویب رسید و در دولت دهم در استان گلستان و خردادماه سال 92  با حضور رئیس جمهور وقت جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد این پروژه مهم و حیاتی افتتاح گردید .

,

البته بهره برداری از این خط ریلی و ظرفیت فراهم شده برای حمل کالا از طریق خط آهن منوط به تکمیل این پروژه استراتژیک توسط شرکای ایرانی ، ترکمن و قزاق می باشد که در قزاقستان این پروژه آماده بهره برداری شده و آنچه که تاکنون مانع بهره برداری و افتتاح کامل این توافق گردیده تاخیر در اجرای تکمیل پروژه در کشور ترکمنستان می باشد .

,

با توجه به آماده سازی این مسیر ریلی در ایران و قزاقستان ، طرف ترکمنستانی نیز تلاش می کند  هر چه زودتر عملیات اجرایی را به پایان رسانده و پروژه افتتاح و بهره برداری شود .

,

در وهله اول شنیدن خبر افتتاح و بهره برداری قریب الوقوع این پروژه بصورت کامل توسط روئسای جمهور سه کشور خبر مسرت بخش و خوشحال کننده ایست که با زحمات و تلاش های فراوان صورت گرفته در گذشته  به بهره برداری می رسد و ظرفیت فوق العاده ترانزیت و حمل میلیون ها تن کالا در این مسیر فراهم می شود که جا دارد تقدیر و سپاس از زحمات کسانی که در مسیر تحقق این پروژه تلاش نمودند بویژه دولت قبل که زمینه اجرای آن در استان گلستان را مهیا ساختند به عمل آید .

,

260px-Bettendorf truck at Illinois Railway Museum

, 260px-Bettendorf truck at Illinois Railway Museum,

 

,

به صرفه بودن خط آهن گرگان قزاقستان به ایجاد ایستگاه بوژی در ایران مربوط است

, به صرفه بودن خط آهن گرگان قزاقستان به ایجاد ایستگاه بوژی در ایران مربوط است,

اما آنچه که برای کشور ما حیاتی است پرداختن به موضوع ایستگاه تعویض بوژی ها از ریل عریض کشورهای آسیای میانه به ریل استاندارد ایران است .

,

برنامه ها و مذاکرات صورت گرفته در دولت قبل و آنچه که از تردد های فراوان مقامات اعم از وطنی و دو کشور دیگر به استان گلستان بر می آمد و اقدامات زیادی هم برای تحقق آن اعم از پیشنهاد واگذاری زمین و... انجام شد موضوع بسیار مهم و استراتژیک ایجاد ایستگاه تعویض بوژی از ریل عریض کشورهای آسیای میانه و روسیه به ریل استاندارد ایران در داخل خاک جمهوری اسلامی است .

,

نکته حائز اهمیت اینکه طبق خبرهای شنیده از آن سوی مرز در داخل خاک کشور ترکمنستان ،  حکایت از آن دارد که این کشور در داخل خاک خودش مقدمات ایجاد ایستگاه تعویض بوژی را فراهم نموده و ایستگاه صدرالاشاره در داخل خاک کشور ترکمنستان ایجاد خواهد شد .

,

و انچه که به عنوان راه آهن از داخل خاک کشور ترکمنستان به خط آهن ایران متصل می شود یک ریل استاندارد ایران است . لذا در داخل مرز ایران خبری از ایستگاه تعویض بوژی و ضمائم و ملحقات آن نخواهد بود که چنانچه این خبر صحت داشته باشد و هر چه زودتر قبل از افتتاح چاره جویی نشود میتوان گفت که این پروژه علیرغم سرمایه گذاریهای سنگینی که برای آن شده یک پروژه ابتر و تقریبا بی حاصل برای ما خواهد بود  لذا بقول معروف علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد .

,

برای اینکه ابعاد ماجرا بیشتر مشخص شود به ذکر مواردی می پردازیم که می توان همگان بویژه مسئولین استانی و کشوری را به تعمق و تفکر و علاج اندیشی وا دارد :

,

1 – کمبود واگن و تجهیزات و امکانات تعویض بوژی در کشورهای اسیای میانه واضح و مشهود است چرا که این کشورها هنوز به معنای عام هم توسعه نیافته اند .

,

2 – چنانچه ایستگاه مذکور در خاک کشور ترکمنستان ایجاد شود ماجراهای ریل سرخس و اتصال آن به کشور دوباره تکرار خواهد شد و آنچه بر سر خط آهن سرخس آمد قطعا بر سر خط آهن گلستان نیز خواهد آمد .

,

3 – نحوه برخورد و میزان عبور کامیون های ترانزیت در داخل مرز کشور همسایه و مشکلات عدید ه ای که در عبور این کامیون ها اتفاق افتاده اعم از وقت کشی ها به بهانه اختلاف ساعت رسمی ، بازداشتهای بازرگانان ایرانی ، رشوه خواری ها و صدها بهانه دیگر می تواند درسی آموزنده و عبرت انگیز برای آینده این خط آهن و ایستگاه تعویض بوژی و مسئولان ما باشد .

,

4 -  ایجاد ایستگاه مذکور در کشور همسایه ما را از درآمدهای فراوان تعویض بوژی و اشتغالی که بواسطه ایجاد این ایستگاه ایجاد می شود محروم می کند و این بر خلاف اقدامات و توافقات اولیه است که در سند چشم انداز توسعه ایران می باشد .

,

5 – روابط بین الملل و میزان تاثیر پذیری کشورها از دیگر بازیگران عرصه سیاست جهان نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد چرا که امروز ما علیرغم همسایه بودن با ترکمنستان هنوز در روابط ابتدایی و مسائل مرزی دچار مشکلاتی هستیم و قرار گفتن اسیستگاه بوژی در این کشور و استفاده از این اهرم اقتصادی در بحران های سیاسی توسط آمریکایی که حامی ترکمنستان می باشد می تواند برای ما تبعات منفی داشته باشد .

,

با توجه به آنچه که مطرح شد و دلایل متعدد دیگر ضرورت دارد که رئیس جمهور ، وزیر راه ، مسئولین استانی که دست اندر کار این پروژه هستند به دنبال حل این مشکل باشند و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز با پیگیری این موضوع مهم به عنوان یکی از مطالبات مردم استان ، اجازه تضییع حقوق مردم استان گلستان و به تبع آن کشور عزیزمان توسط سایرین را ندهند .

,

به هر حال می طلبد که حسن روحانی رئیس جمهور محترم در سفر آتی خود به گرگان ، حتما این موضوع را که به منافع ملی ما بر می گردد در اولویت های اصلی خود قرار دهد .

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه