اخبار داغ

به بهانه یکم آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی؛

آمار مهجورترین علم در کشور

آمار مهجورترین علم در کشور
مدتها است که صحبت از افتتاح خانه آمار ایران که نه تنها نخستین خانه آمار کشور، بلکه نخستین خانه آمار دنیا خواهد بود، به میان آمده، اما همچنان افتتاح این خانه به شکل یک آرزو مانده است و رخت واقعیت به تن نکرده، این در حالی است که افتتاح خانه آمار ایران می تواند در معرفی این علم به مردم، دانش آموزان و حتی قشر دانشگاهی نقش به سزایی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز، نخستین روز آبان ماه را در تقویم، روز آمار و برنامه ریزی، نام گذاری کرده اند و همین امر بهانه ای بود تا در این رابطه دست به قلم شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , صاحب نیوز,

بسیار شنیده بودیم که رشته آمار رشته ای مهجور و غریب است، اما تا به گفتگوی رو در رو با اساتید و دانش آموختگان این رشته، ننشسته بودیم به این مهم، واقف نبودیم.

,

قبل از تهیه گزارش به قصد تولید یک گزارش فانتزی در دنیای آمار، وارد دانشگاه اصفهان شدیم، اما پاسخ اساتید و دانشجویان به سوالاتمان چنان جدی و سرشار از گلایه های البته به جا بود، که لحن فانتزی سوالاتمان را تغییر دادیم تا در گفتگویی جدی، تنها به حکم ادای دین به علم آمار و به بهانه روز جهانی آمار، رسانه را تریبونی کرده باشیم برای بیان گلایه ها و خواسته های این عزیزان.

,

آموزش و پرورش در عدم شناخت رشته آمار مقصر است 

, آموزش و پرورش در عدم شناخت رشته آمار مقصر است ,

عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان، از عدم علاقه دانشجویان آمار به این رشته، گلایه کرد و گفت: یکی از دلایل عدم شناخت رشته آمار معرفی نکردن، این رشته توسط آموزش و پرورش است، هرچند طی سالهای اخیر این مشکل تا اندازه ای برطرف شده است و با گنجاندن کتاب آمار و مدل سازی در دروس مقطع متوسطه سعی در حل این مشکل داشته اند، اما این کتاب خوب، به خوبی تدریس نمی شود، چرا که اغلب مدرسین این رشته فارق التحصیلان رشته ریاضی هستند که شناختی نسبت به آمار ندارند و معرفی بد این درس، نسبت به رشته آمار ایجاد عدم انگیزه می کند.

,

نصر ا… ایران پناه ادامه داد: از سویی دیگر چون در بسیاری رشته های دانشگاهی درس آمار نیز ارائه می شود، باید دقت کرد که این درس به صورت تئوری ارائه نشود، باید بخش کار برای آمار ارائه شود، تا در افراد ایجاد انگیزه کند.

,

این عضو انجمن آمار در دانشگاه اصفهان، با اشاره به عدم شناخت مدیران و دولتمردان از رشته آمار، تصریح کرد: در صورتی که مدیران و دولتمردان شناخت درستی از این رشته داشتند، آتیه شغلی بهتری در انتظار فارغ التحصیلان این رشته بود، حال آنکه این گونه نیست.

,

آرزوی افتتاح خانه آمار ایران کی رخت واقعیت به تن می کند؟

, آرزوی افتتاح خانه آمار ایران کی رخت واقعیت به تن می کند؟,

مدتها است که صحبت از افتتاح خانه آمار ایران که نه تنها نخستین خانه آمار کشور، بلکه نخستین خانه آمار دنیا خواهد بود، به میان آمده، اما همچنان افتتاح این خانه به شکل یک آرزو مانده است و رخت واقعیت به تن نکرده، این در حالی است که افتتاح خانه آمار ایران می تواند در معرفی این علم به مردم، دانش آموزان و حتی قشر دانشگاهی نقش به سزایی داشته باشد.

,

رییس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان، در پاسخ به سوال خبرنگار صاحب نیوز، برای ارائه دلیلِ عدم افتتاح خانه آمار ایران، افزود: مقدمات کار انجام شده است و به زودی مسوول رسیدگی به امور افتتاح این خانه معرفی خواهد شد، هر چند آنچه که مهم است برداشتن قدم های نخستین در این راستا بوده که صورت پذیرفته است و اولین خانه آمار دنیا در اصفهان تاسسیس خواهد شد.

,

مجید اسدی نیز با تایید عدم رغبت دانشجویان رشته آمار، نسبت به این علم، گفت: این مطلب را می پذیرم که دانشجویان در بدو ورود به این رشته علاقه مند نیستند، اما، ما جو دانشگاه را به سمت و سویی می بریم که این علاقه مندی حاصل می شود و در انتها بعضا دانشجویان دکتری خوبی در این رشته فارق التحصیل می شوند، چرا که این دانشگاه از نظر استاندارهای بین المللی تفاوت چندانی با دانشگاه های معتبر دنیا ندارد.

,

وی از عدم علاقه خودش در بدو ورود به این رشته گفت و ادامه داد: من نیز چون اغلب دانشجویان این رشته با وجود عدم علاقه وارد این رشته شدم، اما بعد از گذشت زمان متوجه شدم خداوند بهترین راه را برایم مقدر کرده است.

,

رییس دانشکده علوم در پاسخ این سوال که اگر می خواستید آماری هنجار شکن در زمینه های اجتماعی تهیه کنید، کدام سوژه را انتخاب می کردید، گفت: شاید صنعت خودرو را انتخاب می کردم و تا بدانم چقدر صنعت خودروسازی ما به استانداردهای بین المللی نزدیک است، هر چند فکر می کنم مسوولین به خوبی در جریان این مساله هستند، اما بد نمی دانستم یک کار آماری خوب در این زمینه انجام دهم.

,

نبود امنیت شغلی یکی از دلایل عدم رغبت به رشته آمار

, نبود امنیت شغلی یکی از دلایل عدم رغبت به رشته آمار,

شاید نبود امنیت شغلی، یکی از دلایل مهجور ماندن این رشته در میان سایر رشته ها شده باشد، هرچند کارشناسان حوزه های مختلف به صورت مداوم از نیاز به آمار گیری و تاثیر مثبت آن در پیشبرد اهداف جامعه در زمینه های متفاوت اجتماعی، صنعتی، پزشکی و … سخن می گویند، اما گویا همچنان کسی در سطح مدیریتی کشور، به اهمیت استفاده از فارغ التحصیلان این رشته در زمینه های مختلف واقف نشده است.

,

یکی از دانشجویان مقطع دکتری آمار دانشگاه اصفهان، گفت: ۹ سال است در رشته آمار تحصیل می کنم، اما هیچ آتیه و امنیت شغلی در انتظارم نیست، تعدادی از هم دوره ای های ما یا به تدریس در دانشگاه های غیر دولتی آن هم به شکل حق التدریس مشغولند، یا در دانشگاه های دولتی در سطوح بسیار پایین استخدام شده اند.

,

فریبا آزاده لباف، در رابطه با ادامه تحصیل دانشجویان این رشته، افزود: کمتر از پنجاه درصد از دانشجویان آمار به ادامه تحصیل می اندیشند، شاید به دلیل اینکه بسیاری تا پایان دوره کارشناسی هم به این رشته علاقه مند نمی شوند.

,

وی از آرزویش برای دانشجویان آمار گفت و تصریح کرد: دوست داشتم علم آمار بیشتر در کشور شناخته شود، چرا که شنیده ام در خارج از ایران و در کشورهای پیشرفته به این علم خیلی اهمیت می دهند، که اگر در ایران نیز این گونه بود نه تنها وجهه شغلی و اجتماعی ما بالا می رفت، بلکه خیلی از اتفاقات مطلوب دیگر در این راستا رخ می داد.

,

سلیمه شمس نیز، در معرفی علم آمار، گفت: آمار علمی است، که به ما کمک می کند، تا اعداد و ارقام بی مفهوم را به اطلاعات تبدیل کنیم.

,

این دانشجوی دکتری آمار از نگاه مردم به رشته آمار شکایت کرد و افزود: اغلب مردم با شنیدن اسم آمار به یاد مامور سرشماری می افتند و این حکایت از ناتوانی ما در معرفی این رشته به اقشار مردم دارد.

,

حرف آخر

, حرف آخر,

و اما، امروز (یکم آبان ماه) در حالی روز جهانی آمار را به فعالین این رشته تبریک می گوییم که آرزو می کنیم بهره گیری از توان فارغ التحصیلان این رشته در سطح مدیریت کلان جامعه افزایش یابد تا هم گرایش به این رشته مهم و کاربردی افزون تر شود و هم با استفاده از توانمندی این علم، در مدیریت جامعه، شاهد رشد کیفی دست یابی به اهداف از پیش تعین شده کشورمان باشیم.

, و اما، امروز (یکم آبان ماه) در حالی روز جهانی آمار را به فعالین این رشته تبریک می گوییم که آرزو می کنیم بهره گیری از توان فارغ التحصیلان این رشته در سطح مدیریت کلان جامعه افزایش یابد تا هم گرایش به این رشته مهم و کاربردی افزون تر شود و هم با استفاده از توانمندی این علم، در مدیریت جامعه، شاهد رشد کیفی دست یابی به اهداف از پیش تعین شده کشورمان باشیم.,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه