اخبار داغ

یادداشت عضو هیات علمی اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تربیت مدرس:

شکست ائتلاف زیستی - سیاسی کرونا مقابل جبهه ملی، مفهمومی امنیت - سلامت

شکست ائتلاف زیستی - سیاسی کرونا مقابل جبهه ملی، مفهمومی امنیت - سلامت
مجتبی زارعی عضو هیات علمی اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی آورده است: جامعه ایرانی پس از حیات مادی سپهبد اسلام و ایران و در آغاز حیات باطنی اش و نیز در دوره‌ی کرونایی، از "مجهولِ امنیت" به "معلومِ امنیت" و یا بهتر بگویم به "امنیتِ معلوم" رسیده و بطور شگرفی به عافیت و امنیت می اندیشد و این نگرش از مراتب تمدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، در یادداشت این استاد دانشگاه آمده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

سالی که گذشت را می توان سال تاملات نظری ایرانیان در باره "سلامت" و "امنیت" نامید؛ با یک تامل نظری و دقت نظر، سوای سایر برکات در سال گذشته، به نظر می رسد؛ سنتی الهی در تاریخ، ایران را به جایی دلالت کرد که "سلامتی" و "سلیمانی" با هم به عید برسند تا بصورت گسترده و در هستههای کوچک خانوادگی این روزهای قرنطینه ای درباره‌ی این دو پدیده تفکر شود؛ بهم رسیدن سلیمانی و سلامتی خیلی زود و بیشتر از حالا از دو سین در کنار هفت سین سفره‌ی نوروز، به نشانگان در سپهر افکار عمومی تبدیل شده و اکنون نیز البته چنین شده است؛ سیل، زلزله، تحریم و کرونا و...، دارای مخرج و مقسم مشترکی است که می شود آن را به مرحله ی حق شناسی و اظهار دوستداری سلامت و امنیت در ایران نامگذاری کرد؛ به دیگر سخن، سلیمانی و سلامتی از مرحله ی پنهان ماندگی، اخفاء و حجاب یافتگی، اینک اما متبلور شده و بر صدر سفره ی ذهن مردم نشسته و بالاتر بگویم با روح و جان مردم ‌گره خورده است؛

,

 

,

سلامتی و سلیمانی دو "سین" از هفت سین نوروز نیستند؛ تمام هفت سین اند بلکه تمامیت و خود سفره‌اند و مگر معصوم نفرمود: العافِیَةُ نِعمَةٌ خَفِیَّةٌ، إذا وُجِدَت نُسِیَت، و إذا فُقِدَت ذُکِرَت؛ آری حکیمانه و تجربه گرایانه است آنگاه که شیخ الائمه، صادق آل محمد علیه السلام متذکر شدند که "سلامتی"، نعمت پنهانی است که بودش موجب فراموشی و فقدانش موجب یادآوری آن است! و حالا بود و نبود امنیت و سلامت مهم شده و باید گفت از حیث سیاسی و امنیتی نیز سلیمانی و سلامت، همبستگی های مردمی علیه اپوزسیون خارج از کشور را بیشتر خواهد کرد و در تقلیل یا تضعیف این وضع از بنگاه‌های خبری ضد انقلاب و غرب هم کاری بر نخواهد آمد زیرا به دلیل عقلی ائتلاف ویروس های زیستی - سیاسی بسیار ضعیف تر از ائتلاف مفهومی سلیمانی - سلامت اند.

,

 

,

ترور سپهبد موجب شد همه ی ایرانیان برای سپاس از برکت وجود امنیت قیام کنند و اینک کرونا نیز باعث شد برای حفاظت از گوهر جان روزی چندین بار دست و روی را باصابون شسته و برای مدافعین سلامت آیه ی امن یجیب بخوانیم؛ همه نیز بخوبی دریافتند که بخاطر قدمت هفت هزارساله‌ی ایران، نجابت مردم مان با زشتی غارت فروشگاه‌ها در غرب و با منتظران به صف ایستاده برای تهیه سلاح و مهمات برای احتمال قحطی پسا کرونایی در آمریکای ۲۴۰ساله غیر قابل مقایسه است، پس باید گفت ایرانی ها حتی بیشتر ازروزهای تشییع تاریخی سلیمانی به نعمت امنیت و اینک به وجود سلامت پی بردند؛ تروریست ها و کرونا جان های عزیزی را در فرودگاه بغداد و در کوچه، خیابان های ایران ستاندند اما با شواهدی فراوان میتوان گفت این مصائب ره آموز دوره ی جدیدی از تفکر در باره امنیت و سلامت در ایران شده است، این روزها مردم با دیدن و لمس کردن مصائب یک ویروس، در هر کوی و برزن می گویند اگر سلیمانی و مدافعین حرم نبودند باید چه می کردیم با ویروس هزاران بار کشنده تر داعش!؟

,

 

,

روزهای قبل تر که بعضا برای ناکارامدی و قحطی وجدان از این داروخانه به آن داروخانه در پی ماسک و مواد ضدعفونی بودیم، بیاد آوردیم وقتی را که بعثی ها با موشک های بالستیک شهرهامان را در هم می کوبیدند ما اما برای دریافت موشک های وارداتی و سکوهای پرتاب اجاره ای و ایجاد توازن در جنگ موشکها، از این کشور به آن کشور چگونه تحقیر می شدیم؛ گو این که حالا اما در جنایت کاری دارویی و بهداشتی آمریکا و اروپا، بزرگی یوم الله عین الاسد از مرحله ی اخفای این نعمت پنهان، به "اظهار" رسیده وجهاد موشکی تهرانی مقدم و شهرهای موشکی زیر زمینی مان را با تمام وجود حس می کنیم و نیز درست گفته اند برخی فعالان شبکه های اجتماعی که جان بازی پرستاران، پزشکان و کارکنان بیمارستان ها و نیروهای مردمی در جهاد ضدکرونایی با وجود چشمان منتظر خانواده های ایشان، ناجوانمردی تهمت دریافت پول در نبرد با ویروس داعش به شاگردان حاج قاسم، ضد انقلاب را رسوا کرد؛

,

 

,

شاید به طرز دیگری نیز می توان گفت و آن این که جامعه ایرانی پس از حیات مادی سپهبد اسلام و ایران و در آغاز حیات باطنی اش و نیز در دوره ی کرونایی، از "مجهولِ امنیت" به "معلومِ امنیت" و یا بهتر بگویم به "امنیتِ معلوم" رسیده و بطور شگرفی به عافیت و امنیت می اندیشد و این نگرش از مراتب تمدن است؛ امنیت معلوم ایرانی که قبلا بصورت کنونی واضح و یا همه گیر نبود اینک بنا به قول های حکیمانه ی زیر نزد زن و مرد و پیر و جوان و کوچک و بزرگ محسوس و معلوم شده است چنانکه پیامبر اعظم فرمودند «نعمتان مجهولتان الامن و العافیه» و یا آنگونه که در بیان امام علیه علی السلام آمده است که «فان الصحه و الامان نعمتان مجهولتان لا یعرفهما الا من فقدهما».

,

عضو هیات علمی اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تربیت مدرس

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه