اخبار داغ

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران:

قدرت بسیج مردم ایران در دست مرجعیت شیعه/ مشروطیت مورد تأیید علما بود

قدرت بسیج مردم ایران در دست مرجعیت شیعه/ مشروطیت مورد تأیید علما بود
رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه مشروطیت را علما ایجاد کردند، گفت: مردم بدون تایید علما برای مشروطه خواهی اقدامی نمی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از «دیارباران»، موسی حقانی در مراسم رونمایی ازکتاب «آیت الله خمامی پیشوای مردم گیلان در مشروطیت» با اشاره به اینکه در گذشته مطالبی با گرایشات مختلف از آیت الله خمامی نوشته شده است، گفت: اگر 10 یا 20 سال پیش در منابع مربوط به تاریخ مشروطیت نگاه می کردیم، در بعضی از آنها مطالب پراکنده ای درمورد آیت ا... خمامی ذکر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا , «دیارباران»، ,

وی با بیان اینکه هم اکنون با تلاش عزیزان به صورت خودجوش وبا امکانات کم، کتاب خوبی ازآیت الله خمامی نوشته شده است، اظهارکرد: کارهای بزرگ درگمنامی و با کمترین امکانات انجام می شود.

,

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، با تاکید براینکه کتاب آیت الله خمامی راه نوینی درحوزه مطالعات و منابع تاریخی گیلان گشوده است، افزود: مطالب گذشته با هتک حرمت بزرگان و طعنه به آنان ودید سکولار نوشته می شد.

,

حقانی با اشاره به اینکه آیت الله خمامی دربین مردم گیلان از نفوذ و اعتبار زیادی برخورداربود، گفت: ایشان  عالمی بود که وقتی درگذشت رشت شلوغ شد اما متاسفانه کسی الان او را نمی شناسد.

,

وی با انتقاد از اینکه کسانی که شأن انقلابی گری را نداشتند در منابع به عنوان انقلابی معرفی شده اند، تصریح کرد: اشخاصی مانند آیت الله خمامی به عنوان ضد مشروطه و مرتجع مطرح شدند.  

,

 رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، با تصریح براینکه برای فهمیدن رفتارآیت الله خمامی با جریان مشروطیت باید برهه زمانی را که ایشان درآن زندگی می کردند را بشناسیم، اعلام کرد: چهار جریان فعال در دوره ایشان در ایران وجود داشت.

,

حقانی با بیان اینکه همه این جریانات در دوره آیت الله خمامی دست به کارمی شوند تا اصلاحات و تغییراتی درکشور ایجاد کنند، افزود: مبارزه با استعمار، صیانت از ایران و مبارزه با استبداد در اقدامات علمای دوران مشروطه مورد توجه قرار می گرفت.

,

وی با اشاره به اینکه علمای مشروطیت به دنبال حذف حکومت نبودند، گفت: جریانات روشنفکری و استعمار گزینه هایی برای حکومت داشتند که در صورت حذف حکومت، آنها بر سر کار می آمدند.

,

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، با تصریح بر اینکه اگر علما به دنبال حذف حکومت بودند باید گزینه ای را مطرح می کردند، بیان کرد: قدرت بسیج مردم ایران را تنها مرجعیت شیعه و علما داشتند.

,

حقانی با بیان اینکه جریان روشنفکری در دوران آیت الله خمامی دست به کار تغییرات در حکومت می شوند، عنوان کرد: اما جریان روشنفکری قدرت بسیج مردم را ندارند.

,

استاد دانشگاه تهران محدود کردن دین و حکومت شاه  را خواست جریان روشنفکری عنوان کرد و افزود: مشروطیت را علما ایجاد کردند و مردم بدون تایید علما برای مشروطه خواهی اقدامی نمی کردند.

,

وی با بیان اینکه علما نمی خواستند با نقشه استعمار در صحنه  سیاسی ایران بازی کنند، گفت: مرکز ثقل جریان افراطی براندازی حکومت در آذربایجان وگیلان بود.

,

انتهای پیام/ص

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه