اخبار داغ

همراه با کاروان گردشگری مجازی استان کرمان؛

کرمان، استانی چهار فصل دارای جاذبه های گردشگری شگفت انگیز است/ کلوت های شهداد شهری افسانه ای در دل کویر

کرمان، استانی چهار فصل دارای جاذبه های گردشگری شگفت انگیز است/ کلوت های شهداد شهری افسانه ای در دل کویر
با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممانعت از حضور گردشگران به استان کرمان بر آن شدیم برخی امکان تاریخی و گردشگری استان کرمان را به صورت مجازی به مخاطبان معرفی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، همه ساله استان کرمان در ایام نوروز پذیرای مهمان نوروزی از اقصی نقاط کشور بود اما در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا در پیش از آغاز سال نو مسئولان از عدم پذیرش مهمانان نوروزی در ایام عید خبر دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

با اعلام این خبر مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان اعلام کرد که همه هتل ها، اقامتگاه ها و مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان کرمان در تعطیلات نوروز بسته هستند.

,

از این رو بر آن شدیم از این فرصت استفاده کرده و برخی امکان تاریخی و گردشگری استان کرمان را به صورت مجازی به مخاطبان معرفی کرده و این نوید را به همه گردشگران بدهیم که مردم مهمان نواز دیار کریمان پس از پایان بحران کرونا بار دیگر آغوش خود را به روی مهمانان می گشایند.

,

مجموعه تاریخی گنجعلی خان کرمان

, مجموعه تاریخی گنجعلی خان کرمان,

در مرکز تاریخی شهر کرمان، در مجاورت بازار بزرگ مجموعه گنجعلی خان قرار دارد، گنجعلی خان یکی از حاکمان مشهور زمان شاه عباس است که از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان‌روایی کرد، در این مدت آثار و بناهای زیادی احداث کرده و در آبادی این منطقه احتمام ورزید.

,

مجموعه گنجعلی خان از بناهای تاریخی زیادی همچون میدان، بازار مسگری، کاروانسرا، حمام، مدرسه، مسجد، ضرابخانه و آب انبار تشکیل شده است.

,

مساحت مجموعه گنجعلیخان ۱۱ هزار مترمربع است، معمار بخشی از مجموعه استاد سلطان محمد و بانی آن گنجعلی خان، حاکم کرمان بوده‌ است.

,

چهار مسجد در چهار سمت میدان قرار داشته که سه باب آن باقی‌مانده، زیباترین آن‌ها مسجد ضلع شرقی در کنار کاروانسرا است که موزه‌ای از هنرهای تزئینی به شمار می‌آید، سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.

,

میدان

, میدان,

, , ,

حمام

, حمام, حمام,

, , , ,

, , , ,

بازار مسگری

, بازار مسگری,

, , ,

کاروانسرا و مدرسه

, کاروانسرا و مدرسه,

, , ,

, , ,

مسجد

, مسجد, مسجد,

, , , ,

, , , ,

آب انبار

, آب انبار,

, , ,

ارگ بم

, ارگ بم,

یکی دیگر از آثار تاریخی استان کرمان ارگ بم است که در شهرستان بم در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

,

ارگ بم در‌شمال شرقی شهر بم در کرمان قرار‌ دارد، از‌ سمت شمال به رودخانه بم وصل است، از‌سمت شرق به‌یخچال قدیمی، قسمتی از بقایای مسجد رسول و باغ‌های دروازه، و از سمت جنوب به پارک تازه تاسیس ارگ و از سمت غرب به محله مزار خواجه مراد متصل است.

,

ارگ بم  شهر قدیم و قلعه قریب را شامل می‌شود که مساحت آن حدود ۲۰ هکتار است و مساحت ارگ و قلعه قریب نیز با هم به حدود حدود شش هزار هکتار می‌رسد.

,

قسمت بالایی نیز شامل ارگ نیشین و فرماندهی نظامی تکمیلی است، این ارگان شامل اشکال مختلف معماری مانند دیوار حصار، برج و نوار، دروازه‌های گوناگون، مسجد، بازار، گودال، کاروانسراها، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه های اشرافی و فقیرنشین، بخش فرمانداری با سربازخانه، اصطبل، کارخانه، خانه فرمانده نیروهای قبیله ای و بخش حاکم نیز دارای یک دولت، یک عمارت چهار طبقه و یک برج دیدنی است.

,

با‌توجه به‌زمان تشکیل ارگ تاریخی بم، اختلاف نظرهایی وجود‌دارد که به دوره هخامنشی یا حتی دوره اشکانی مرتبط است، اما بیشتر ساختمان‌هایی که تحت تاثیر زلزله قرار‌داشتند، به‌دوره تیموری  تا  قاجار مربوط می‌شوند.

,

, ,

, ,

خانه حاج آقا علی در رفسنجان

, خانه حاج آقا علی در رفسنجان,

در فاصله‌ی ۶ کیلومتری شهر رفسنجان از توابع استان کرمان، خانه‌ای خشتی قرار گرفته که نه تنها یکی از بزرگترین خانه‌های خشتی جهان به شمار می‌رود، بلکه یکی از زیباترین آن‌ها نیز محسوب می شود.

,

خانه حاج آقا علی، معروف به زعیم الله رفسنجانی، با زیربنایی بالغ بر ۷ هزار متر مربع و مساحتی برابر با ۱۲ هزار متر مربع، دارای ۸۶ اتاق بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده‌اند.

,

, ,

حاج آقا علی، یکی از بزرگترین تاجران دوره‌ی خود محسوب می‌شد، این خانه را در سال ۱۱۳۶ خورشیدی بنا کرد، این مجموعه، به عنوان یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری عصر قاجار شناخته شده است.

,

در ساخت این خانه، اصول و شیوه‌های معماری ایرانی همگام با ویژگی‌های اقلیمی و منطقه‌ای به کار گرفته شده است، از آنجایی که این خانه در منطقه‌ای به شدت گرم و خشک ساخته شده، جهت جلوگیری از ورود شن‌های روان صحراهای اطراف، دارای دیوارهای بسیار بلند است و دروازه‌ی آن نیز، بسیار رفیع و باشکوه ساخته شده است.

,

, ,

, ,

کلوت های شهداد

, کلوت های شهداد,

در گستره­ای به وسعت ۸۰ در ۱۴۵ کیلومتر در غرب بیابان لوت، کلوت‌ها چون دیوارهایی کوتاه و بلند، پشت ‌به‌ پشت هم، شهری خیال­انگیز در پهنه‌ کویر ساخته­ اند. شهر لوت، میزبان بزرگ­ترین بناهای کلوخی جهان است، برخی بازدید­کنندگان اروپایی که از لوت گذر کرده ­اند، در سفرنامه­ های خود، کلوت­ ها را ویرانه­ های یک شهر قدیمی پنداشته­ اند؛ درحالیکه این ویرانه­ ها چیزی جز بقایای ساز و کار شگفت­ انگیز و بی­ مانند باد و آب نیستند، این پدیده‌ی خارق‌العاده و خاص، بهانه‌ سفر عده‌ زیادی از طبیعت‌گردان از سراسر کره‌ زمین است که به‌شوق دیدن شکوه و عظمت کلوت‌ها راهی ایران می‌شوند.

,

, ,

از منطقه‌ی شهداد تا کرمان چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر و تا شهر افسانه‌ ای کلوت­ ها فاصله‌۴۰ کیلومتری وجود دارد، این منطقه بین زمین­ شناسان به یکی از قطب­ های گرمایی زمین، معروف است که موردعلاقه‌ی گردشگران اروپایی بسیاری است.

,

شهر افسانه‌ای کلوت­ ها، وسعتی ۱۱ هزار کیلومتر مربعی دارد و فاصله ­اش با شهداد تنها ۴۰ کیلومتر است؛ این منطقه حدود ۲۰ هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به‌وجود آمده ­است.

,

در کویر شهداد، نمک‌زاری به‌اندازه‌ ۱۰۰ هکتار به‌ شکل جوشش تخم‌مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن دیده نمی‌شود، افزایش شدید دمای هوا در تیرماه، در بخش محروم شهداد کرمان، شمار زیادی از خانواده‌های محروم این منطقه را وادار به کوچ کرده و به این ترتیب، عوارض افزایش دما تأثیر نامطلوب خود را در بخش کشاورزی برجای گذاشته­ است.

,

, ,

امیدواریم با بهبود شرایط دوباره این مناطق زیبا و شگفت انگیز مملو از گردشگران شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه