اخبار داغ

معاون سابق وزیر صنعت و معدن خبر داد:

سامانه دانش صنعت و معدن آبان ماه راه‌اندازی می‌شود

سامانه دانش صنعت و معدن آبان ماه راه‌اندازی می‌شود
سیدرضا فاطمی امین از تکمیل سامانه دانش صنعت و معدن تا پایان سال جاری خبر داد و آن را شامل مجموعه‌ای از افراد و مستنداتی که با هم ارتباط دارند، دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج مهندسین صنعتی، سیدرضا فاطمی امین که در دومین روز از چهارمین همایش مدیران کانون‌های بسیج مهندسین صنعتی در رامسر سخن می‌گفت، درباره نحوه شکل‌گیری این سامانه اظهار داشت: سامانه دانش صنعت و معدن با توجه به نیازهای موجود شکل گرفت، چنان‌که در جمع بسیج مهندسین صنعتی پتانسیل‌ها و منابعی شناسایی و نیازهایی مطرح شد که می‌شد به آن‌ها پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

 

,

وی ادامه داد: در حال حاضر ترکیب متنوعی از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف، در نقاط متفاوت کشور وجود دارند که در ابعاد فنی رشته‌های مهندسی یا ابعاد مدیریتی کار می‎‌‌کنند که دانش آن‌ها با تجربه آمیخته شده است و این مجموعه 35000 نفری پتانسیل بسیار خوبی است که می‌توان برای رسیدن به اهداف صنعتی از آن‌ها استفاده کرد.

,

 

,

فاطمی امین با اشاره به نیازهای موجود کشور در حوزه صنعت و معدن گفت: کشور نیاز دارد که در این حوزه ایده‌ها و آگاهی‌های زیادی شکل بگیرد و پاسخ‌هایی به نیازهای موجود داده شود و به عبارت دیگر علمی تولید شود که در دسترس و قابل استفاده باشد.

,

 

,

معاون وزیر سابق صنعت و معدن گفت: از یک‌سو کشور دارای منابع انسانی ارزشمند است وازسوی دیگر نیازهایی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود که در اینجا مسأله هدایت همکاری انبوه پیش می‌آید، به این معنا که چطور می‌توان یک جمع گسترده را برای انجام یک یا چند کار به‌طور یکپارچه، هماهنگ کرد؟

,

 

,

وی با اشاره به اینکه علم و دانشی که در اینجا مطرح می‌شود تنها به مفهوم دانش آکادمیک و دانشگاهی نیست و شامل گرفتن تصمیمات گسترده، نحوه اداره واحدهای صنعتی و ... است، گفت: مفهوم دیگری نیز در مسائل کلان کشوری وجود دارد که به رایانش اجتماعی یا (social computing)معروف است که به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پشتیبانی از فعالیت‌های اجتماعی انسان (ازبرگزاری همایش و دوستیابی تا  انجام کارهای علمی) است.

,

 

,

وی با اشاره به جای خالی کارکردن در کشور گفت: در سال 89 به سفارش وزیر وقت صنعت و معدن با صاحب یک شرکت بتن آماده که مدعی بود ایده‌ای دارد که با آن 30 درصد در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل صرفه‌جویی می‌شود، دیدار کردم و متوجه شدم که آیین‌نامه‌ای که میزان حمل بار را معین کرده بود متعلق به حدود 45 سال پیش بود و از آن زمان تغییر نکرده بود!

,

 

,

فاطمی امین ادامه داد: در طی این مدت جاده‌ها، پل‌ها و کامیون‌های کشور بسیار تغییر کرده بود و این موجب می‌شد که میزان حمل بار 20 تا 25 درصد کمتر از مقدار واقعی حمل بار در کشور باشد که این مسأله با طرح آن توسط فردی باتجربه در زمینه حمل و نقل حل شد، در حالی‌که اگر می‌خواستیم همین کار را بدون اطلاع از این آیین نامه انجام دهیم و میزان حمل بار را افزایش دهیم باید هزاران میلیارد هزینه می‌کردیم.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه مسائل خردی که در کار وجود دارد نمی‌تواند توسط وزرا و مسئولان کلان کشوری به علت داشتن مشغله‌های فراوان و عدم توانایی در ریز شدن در مسائل حل شود، گفت: تجهیز شبکه‌ای برای انتقال تجربیات بسیار مهم است و افرادی که در متن کار هستند، در مسائل روزمره زندگی خود با مشکلاتی از این دست برخورد می‌کنند که این انتقال تجربیات می‌تواند راهگشا باشد.

,

 

,

این کارشناس ارشد مدیریت دانش با اشاره به اینکه اکنون ایران در شرایطی قرار دارد که زیرساخت‌های نرم بیش از زیرساخت‌های سخت به پیشبرد اقتصاد کمک می‌کند، گفت: ما بیش از نیاز به ساخت کارخانجات و خرید ماشین آلات، ابزار  و ... به اصلاح قوانین و مقررات، ارتباط بین نخبگان و هم‌افزایی نیاز داریم.

,

 

,

وی با تاکید بر اینکه سایت سامانه دانش مانند یک سایت معمولی یا خبری و ... نیست، آن را محلی برای تبادل اطلاعات، اندیشه‌ها و ایده‌ها دانست و افزود: سامانه دانش صنعت و معدن، به ارائه زیرساخت‌ها می‌پردازد به این معنا که بستری برای تعاملات دانشی را فراهم کرده و یک ساختار تقسیم‌بندی برای دسته‌بندی موضوعات، محتواها و بازیابی آن‌ها ارائه می‌دهد.

,

 

,

فاطمی امین ادامه داد: این سامانه همچنین چارچوب‌هایی برای کار گروهی، تولید محتوا، برنامه‌ریزی، ایده‌پردازی و چارچوب‌هایی برای تبادل دانش و تجربیات فراهم کرده و به ارائه مفاهیمی که بین افراد مشترک است، می‌پردازد.

,

 

,

وی درخصوص یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه دانش گفت: این مسأله که با تغییر دولت‌ و تغییر مدیران کارها دوباره از ابتدا انجام می‌شود گویی که در گذشته هیچ کاری صورت نگرفته است، معضلی است که سامانه دانش به دنبال حل این مشکل است و راه‌حل‌های متعددی دارد اما نیاز به همکاری و مشارکت افراد و متخصصان فنی و مدیران باسابقه و دارای تجربه در زمینه صنعت و معدن دارد.

,

 

,

فاطمی امین، سامانه دانش را تنها یک زیرساخت دانست و اظهار داشت: این سامانه خود هدف و داروی شفابخش نیست برای مثال اگر صنعت خودروسازی ما اصلاً در فضای رقابتی نباشد، استفاده از سامانه دانش برای بهبود کار آن کارخانه فقط در حد یک کار لوکس و شعاری خواهد بود، بنابراین مسائلی باید وجود داشته باشد که سامانه دانش بتواند به نیازها و مسائل مطرح‌شده پاسخ دهد.

,

 

,

وی درخصوص منحصر به فرد بودن این سامانه گفت: مشابه سامانه دانش در حوزه صنعت و معدن با این وسعت و امکانات وجود ندارد اما با این حال این سامانه راه حلی برای تمام مسائل نیست، بلکه به نظر می‌رسد که برخی از مسائل را می‌توان با استفاده از این سامانه برطرف کرد.

,

 

,

فاطمی امین، نقشه راه آماده‌سازی این سامانه را شامل 7 مرحله دانست و افزود: مرحله اول شامل شناسایی و گردآوری پتانسیل‌های انسانی در یک پایگاه اطلاعاتی است.

,

 

,

وی توضیح داد: 20 درصد این پایگاه اطلاعاتی شامل رزومه‌ها، توانمندی‌ها، علاقمندی‌ها، تجارب و تحصیلات افراد است و 80 درصد دیگر، شناسایی پتانسیل‌ها بواسطه ارتباطات، پرسش و پاسخ‌ها و اظهارنظرهایی است که در این سامانه شکل می‌گیرد.

,

 

,

فاطمی امین با اشاره به راه‌اندازی بالفعل این سامانه در آبان ماه گفت: راه‌اندازی و آموزش استفاده از این پایگاه اطلاعاتی با استفاده از پتانسیل‌های موجود که صرفاً تعدادی فرم‌های ساده نیست از آبان ماه آغاز و تا پایان سال تمام می‌شود.

,

 

,

وی محور دوم این سامانه را شامل تعاملات فنی و تخصصی خواند و اظهار داشت: قصد داریم شبکه‌ای غیر متمرکز اما یکپارچه ایجاد کنیم که متخصصان در زمینه‌های تخصصی کار خود با یکدیگر مرتبط شده و تعامل داشته باشند و این تعامل شاید در حد طرح یک ایده، برگزاری همایش، چاپ کتاب، انتقال تجربیات موفق و... باشد و در هر صورت این تعاملات فنی و تخصصی باید شکل بگیرد که افراد را به روز نگه دارد و این سطح از کار قرار است در آبان ماه به حد قابل قبولی برسد.

,

 

,

فاطمی امین درباره محور سوم سامانه دانش چنین توضیح داد: محور سوم که کار تولید محتواست و قرار است در آذرماه کلید بخورد، شامل فعالیت‌های جدی‌تری است که به نیازهای حوزه صنعت و معدن مربوط است و آن بحث تولید محتوا، سندها و برنامه‌هایی است که با روش‌های معمول و مرسوم بسیار متفاوت است و با فناوری خاص خود پیش می‌رود و نیاز به زیرساخت‌های خاصی دارد که این زیرساخت‌ها در پروژه‌های دیگر تجربه شده و در این سامانه برای تولید محتوا به کار گرفته می‌شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه محور چهارم  سامانه شامل ایجاد پایگاه اسناد و اطلاعاتی است که در حاشیه کار تولید محتوا پیش خواهد رفت، به تشریح محور پنجم سامانه دانش پرداخت و گفت: در محور پنجم بحث آموزش مطرح است که از بهمن ماه در سامانه دانش پیگیری خواهد شد و این آموزش به دو شکل است به این صورت که یا دوره‌های آموزشی داخلی برای اعضای بسیج مهندسین برگزار می‌شود، یا نیروهای بالقوه‌ای که شناسایی شدند خود با اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی، این دوره‌ها را برای مخاطبان موردنظر برگزار می‌کنند.

,

 

,

فاطمی امین با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه آموزشی برای تقویت اعضا و ارائه خدمات است، گام ششم این سامانه را شامل راه‌اندازی بحث اشتغال تخصصی و امور مشاوره‌ای دانست و افزود گام ششم یا گام نهایی سامانه در بهمن و اسفند سال جاری تکمیل می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه