اخبار داغ

شور حسینی در سمنان/ استقبال سمنانی ها از ماه محرم

شور حسینی در سمنان/ استقبال سمنانی ها از ماه محرم
دوباره به ایستگاه محرم رسیده ایم محرم فصل رویش ها و ریزش هاست فصل صف آرایی تمام خوبی ها در مقابل همه زشتی ها مردم سمنان احترامی خاص برای مراسم عزاداری سرور شهیدان، ابا عبدالله الحسین(ع) قائل هستند و خود را در کشاکش این آیین عقب نمی کشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از شاخه طوبی، محرم از راه رسید، دوباره حزنی عجیب بر سینه ها سنگینی می‌کند، شهر سیاه پوش شده است، بوی محرم و عشق و سیب در فضا آکنده است. 

, شبکه اطلاع رسانی دانا, شاخه طوبی,

از یک هفته مانده به محرم، هرهیئتی برای خود تعدادی «علم» به عنوان نماد محرم بسته و سردر تکایا قرار داده است، زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال همه به عشق مولای خود با وجود سرمای شدید کویری، خود را ملزم به اجرای آیین و رسوم می دانند و مردم این استان احترامی خاص برای مراسم عزاداری سرور شهیدان، ابا عبدالله الحسین(ع) قائل هستند و خود را در کشاکش این آیین عقب نمی کشند.

,

اغلب مردم در روز نخست پیراهن سیاه می‌پوشند و پرچم سیاه بر خانه‌های خود نصب می‌کنند و یا بازوبندهای سیاه را با نوشته‌های یا حسین، یا حسین مظلوم، و ... به بازو می‌بندند.

,

, ,

ماه محرم ماهی که بقای اسلام مدیون آن است

,

یک شهروند سمنانی درحین نصب پارچه های سیاه در ورودی مسجد واقع در شهرک گلستان این شهر به خبرنگار شاخه طوبی گفت: ماه محرم ماهی که بقای اسلام مدیون آن است و این ماه باید مردم رابطه عاطفی خود با ائمه اطهار را بیشتر کنند.

,

میرزایی د ر ادامه خاطرنشان کرد: جندین سال از حماسه کربلا می گذرد، اما هرسال برعشق وارادت مردم به خاندان اهل بیت (ع) بیشتر می شود.

,

امام حسین(ع) درس آزادگی را به جهانیان آموخت

, امام حسین(ع) درس آزادگی را به جهانیان آموخت,

امیر احمدی یکی دیگر از شهروندان سمنانی با بیان اینکه امام حسین (ع) درس بزرگ آزادگی و حریت به همه مردم یادداد، گفت: امروزه باید فرهنگ واهدافی که امام ویاران باوفایش درراه تحقق آن جان شان را نثار کردند، حفظ شود.

,

وی همچنین افزود: از چند روز گذشته به همراه سایراعضای هیات در تدارک برپایی مجالس عزاداری دهه اول محرم شدیم و خوشبختانه همه برنامه ها به خوبی پیش می رود.

,

به گزارش شاخه طوبی، گفتنی است در سمنان از همان شب اول محرم همگی سوگواران آماده عزاداری برای امام حسین(ع) هستند، تعدادی از جوانان و افراد مسن تر از هیئت های مختلف با تعدادی علم و گروهی طبل زن از تکیه ها  در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به راه می افتند.

,

, ,

سینه‌زن‌ها و رنجیرزن‌ها که عزاداران اصلی هستند، دسته دسته گرد می‌آیند، شعرها و ابیات روزهای نخست عزاداری بیشتر از این قبیل است:

,

هر که دارد عشق شاه کربلا عریان شود ـ گر تکبر می‌کند از این عزا بیرون شود، یا: محرم آمد و عیشم عزا شد ـ حسینم وارد کرب و بلا شد ـ ماه محرم چو پدیدار شد ـ خون بدل احمد مختار شد.

,

دسته‌های سینه زنی به همراه زنجیرزنان و گروهی از طبل زن‌ها و سنج زن‌ها و یک نفر به عنوان نوحه خوان به همراه یک گاری که بالای آن تعدادی بلندگو نصب شده است به سمت تکیه خود به راه می افتند که در بین راه خانواده ها در مسیر هیئت اسپند دود می کنند.

,

, ,

گاهی خرمای نذری بین عزاداران تقسیم می کنند و هیئت با شور و حال خاصی از خیابان ها می گذرد تا به تکیه برسد؛ در بین هیئت ها نیز یک نفر اسپند دود می کند و گاهی نیز گوسفندی نذری را ذبح می کنند؛ در این میان علم های عزاداری به شکوه خاصی در مسیر عبور هیئت های عزاداری به چرخش در می ایند .

,

اوج این عشق ورزی در شب روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به یاد ونام ابوالفضل(ع)  باوفا و حسین(ع) مظلوم بیشتر نمایان می شود و سوگواران حسینی درظهر عاشورا پیام امر به معروف مولای خویش را لیگ گفته ونسبت به برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا اقدام می نمایند.

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه