اخبار داغ

«وی او دی ها» و چالش نظارت - 1؛

کوشکی: ارشاد مقصر بی هنجاری VOD هاست/ فاجعه بارترین محصولات به لحاظ هنری و اخلاقی در این شرکت ها برای خانواده ها تولید می شود

کوشکی: ارشاد مقصر بی هنجاری VOD هاست/ فاجعه بارترین محصولات به لحاظ هنری و اخلاقی در این شرکت ها برای خانواده ها تولید می شود
محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران درباره عدم نظارت بر محتوای تولید شده در «وی او دی ها» مقصر را وزارت ارشاد می داند که نتیجه این دعوای زرگری بین ارشاد و صدا و سیما در نهایت عبور کردن از خطوط قرمز در سریال های این شرکت ها و محصولی فاجعه بار برای خانواده ها است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئله شبکه نمایش خانگی و محصولاتی که به مخاطبان عرضه می شود‌، در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری با چالش‌های گوناگون و انتقاد کارشناسان مواجه شده است؛ اینکه متولی ممیزی آثار این حوزه کیست و اساسا آیا ممیزی خاصی صورت می‌گیرد یا نه، باعث شده تا این حوزه به نوعی تبدیل به «منطقه آزاد» شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «راه دانا» به بررسی این موضوع پرداخته است.

,

کوشکی، استاد دانشگاه تهران درباره اینکه در چالش و دعوای شرکت ها و موسسات وی او دی بین ارشاد و صدا و سیما هنوز اما و اگرهایی باقی مانده و هنوز به درستی تکلیف سرپرستی این موسسات مشخص نشده، گفت:منظور از شبکه نمایش خانگی، یعنی آن کالای فرهنگی که ویژه خانواده ساخته می‌شود؛ طبیعتا وقتی محصولی برای خانواده ساخته می‌شود باید بر اساس الگوهای شرعی، قانونی و هنجاری باشد و ضوابط پخش در خانواده استاندارد و نرمال ایرانی را داشته باشد. در حالی که مدت قابل توجهی است کارهایی که استاندارد پخش در محیط خانواده را ندارند و حتی از استانداردهای پخش در سینما هم فاصله بسیار دارند و بی‌کیفیت؛ برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند.

,

وی افزود: حتی فاجعه‌بارتر اینکه تقریبا هیچ نوع ضوابط ممیزی سینما و سیما در آنها رعایت نمی‌شود. یعنی سازندگان این اختیار را دارند که بدور از هرگونه ضوابط اخلاقی و قانونی و حتی حرفه‌ای، آن چیزی را که خودشان دوست دارند براحتی بسازند که مخاطب اصلی آن خانواده است. این به شدت فاجعه‌بار است و اگر ضوابط چنین نمونه‌هایی را در اروپای غربی یا آمریکای شمالی نگاه کنیم، شاهد هستیم که حتما محصولاتی که برای مصرف خانواده عرضه می‌شوند، از استانداردهای اخلاقی و هنجاری بیشتری برخوردار هستند و لزوما همه با رعایت سنی منتشر می شوند.

,

, ,

فاجعه بارترین محصولات به لحاظ هنری و اخلاقی در VOD ها

, فاجعه بارترین محصولات به لحاظ هنری و اخلاقی در VOD ها, فاجعه بارترین محصولات به لحاظ هنری و اخلاقی در VOD ها,

استاد دانشگاه تهران وضعیت وی او دی ها در کشور را به لحاظ محتوایی فاجعه بار خواند و گفت: در کشور ما با کمال تاسف برعکس است و فاجعه بارترین محصولات از نظر هنری و اخلاقی و هنجاری برای مصرف خانوارها تولید می‌شود و تقریبا سازندگان این محصولات مطمئن هستند که وزارت ارشاد کاری به آنها ندارد. این یک اتفاق فاجعه‌بار است و تخلف قانونی از سوی ارشاد و از طرفی وظیفه‌نشناسی سازندگان محصولات است. وقتی عموم سازندگان چنین محصولاتی اصول اولیه کیفیت هنری و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی را رعایت نمی‌کنند باید با اهرم جدی قانون با آن ها برخورد شود که متاسفانه وزارت ارشاد در طول ۶ سال گذشته و البته قبل از آن هم تاحدودی، این را رها کرده و فکر می کنم در مجلس آینده یکی از مواردی که کمیسیون فرهنگی روی آن باید دست بگذارد و از ادامه فاجعه جلوگیری کند، این مورد است که از تولید محصولاتی که به اسم تولیدات خانگی عرضه می‌شوند، به نحوی جلوگیری کند.

, ۶,

چرا کمیسیون فرهنگی در این باره ورود نمی کند؟

, چرا کمیسیون فرهنگی در این باره ورود نمی کند؟, چرا کمیسیون فرهنگی در این باره ورود نمی کند؟,

وی با اعتراض به کمیسیون فرهنگی برای ورود به این مبحث و چالش ادامه داد: البته در این عرصه مشکل قانونی وجود ندارد، بلکه مشکل عدم اجرای قانون و تمکین به قانون از سوی وزارت ارشاد را داریم. قطعا باید کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ورود کند و بیش از این اجازه این حجم از ناهنجاری را ندهد. این محصولات با مُهر وزارت ارشاد جمهوری اسلامی وارد فضای خانواده‌ها می‌شود و خانواده‌ها به این مُهر اعتماد می کنند و زمانی متوجه می‌شوند که بسیاری از خطوط قرمز اخلاقی و ایمانی‌شان در خانواده زیرسوال رفته است.

,

محمد صادق کوشکی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند این شبکه نمایش خانگی باید زیرنظر صداوسیما برود، گفت: ببینید، اگر وزارت ارشاد وظایف قانونی‌اش را در این زمینه انجام دهد، نیازی به اینکه شبکه نمایش خانگی جای دیگری برود، نیست؛ شما در این زمینه قانون دارید و اگر ضوابط کم است، باید لایحه بدهند تا مجلس آینده قوانین به ‌روزتری را تصویب کند ولی همین قوانین فعلی را اگر ارشاد اجرا کند، وظیفه شرعی و قانونی‌شان را طبق قانون فعلی انجام دهد، معلوم می‌شود بسیاری از آثاری که عرضه شده حتما رد خواهد شد.

,

, ,

وی در ادامه ارشاد را مسئول محتوایی وی او دی ها می داند و معتقد است که مدیران ارشاد اگر پایبند قانون باشند و قانون را در این زمینه اجرا کنند، مشکلی نخواهیم داشت.

,

کوشکی از اینکه صدا و سیما می‌گوید این شبکه باید زیرنظر او باشد و آنها این مطلب را به استنادات قانونی ارجاع می دهند، افزود: صدا و سیما اگر آثار خودش را ممیزی کند کفایت می‌کند! ما قبلا موسسه‌ای به نام رسانه‌های تصویری داشتیم که زیر نظر ارشاد بود. حالا آن موسسه به آن شکل فعالیت نمی کند و تعطیل شد، ولی دادن مجوز به چنین محصولاتی که برای اکران در نمایش خانگی هست، قانونا برعهده وزارت ارشاد است.

,

حالا اگر اختلاف قانونی بین سیما یا ارشاد وجود داشته باشد، این یک بحث اداری است. الان بحث ما اداری نیست، بحث ما محتوایی است. کسانی که این محصولات را می‌سازند به وزارت ارشاد مراجعه می‌کنند، به صداوسیما که نمی‌روند.

,

بر سر دعوای صدا و سیما با ارشاد، نظارتی دیگر نمانده است

, بر سر دعوای صدا و سیما با ارشاد، نظارتی دیگر نمانده است, بر سر دعوای صدا و سیما با ارشاد، نظارتی دیگر نمانده است,

استاد دانشگاه تهران در خصوص عدم نظارت بر این موسسات گفت: نکته من در خصوص مجوز ساخت و پخش محصولات است. اینکه یک سیمای اینترنتی ایجاد شده، چه در آن گفت وگو، فیلم، چه هر محصولی پخش کنند، به نظر می‌رسد مجوز آن با صداوسیماست؛ البته قانون ما در اینجا ابهام هم دارد. ولی در کل به نظر می ‌رسد مجوز تلویزیون‌های اینترنتی به عنوان یک قالب و مدیوم با سیماست، اما بحث من تا الان با محتوای آثار است. اینکه آثار چگونه تولید شود و مجوز پخش محتوای آن صادر شود یا نه، قانونا دست وزارت ارشاد است، اما اینکه مثلا در قالب DVD  فروخته شود که البته الان چنین چیزی معنی ندارد و در قالب بسته‌هایی در فضای مجازی و با عنوان شرکت هایی در فضای مجازی عرضه می‌شود، یا هر قالب دیگر، به نظر می‌رسد این برعهده صدا و سیماست.

, DVD ,

گفت و گو: نسیم اسدپور

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه