اخبار داغ

پیشینه اسیدپاشی بر چهره رسانه ای ایران/اولویت های امروز رسانه های کشور چیست

پیشینه اسیدپاشی بر چهره رسانه ای ایران/اولویت های امروز رسانه های کشور چیست
اثر پیش رو تحلیلی گذر است از چگونگی نفوذ یک جریان رسانه ای در بدنه رسانه های مجوز دار کشور که تلاش دارد مدیریت داخلی جریان سازی خبری کشور را متاثر ساخته و وقایع مهم را به حاشیه برده و از کاه کوه بسازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از سایت اروم نیوز از اذربایجان غربی؛ بی تردید سال 88 یکی از مقاطع تعیین کننده و جریان ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است، در ماه های نخست این سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچون دوره های پیشین فضای پر نشاط سیاسی را در کشور رقم زده بود و این انتظار در دل اکثر علاقه مندان به انقلاب اسلامی ایجاد شده بود که انتخابات دهم ریاست جمهوری با هر نتیجه ای یک پیروزی را برای نظام اسلامی رقم می زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

اتفاقاً، حضور 40 میلیون نفری مردم در این رویداد سیاسی این انتظار را جامه عمل پوشاند و نشان داد مدیریت کلان کشور از پشتوانه بسیار مستحکم مردمی برخوردار است حتی اعتراضات روزهای نخست نامزدهای شکست خورده ریاست جمهوری را می شد حمل بر وجود فضای آزاد سیاسی در ایران کرد که در آن موافق و مخالف می توانند در چارچوب قانون حرف خود را بزنند.

,

اما در این میان یک غفلت عمومی در فضای کشور وجود داشت و آن اینکه در سالهای پیش از آن قدرت های استکباری تجربیات جدیدی در تغییر حکومتها در برخی کشورها کسب کرده بودند و انقلاب های رنگی در بلوک شرق از جمله آنها بود.

,

در کشورمان که بدلیل وجود ثروت های سرشار در قالب منابع تاثیرگذار انرژی در اقتصاد جهان همیشه مورد طمع نیای غرب قرار داشته خیلی زود حرکت هایی سامان داده شد تا اصلی ترین بهره بردار هر اتفاقی در ایران دنیای غرب باشد نه مردم یا حکومت ایران.

,

این نوشته قصد دارد به چگونگی شکل گیری جریانی در کشور بپردازد که تا کنون آن گونه که باید بدان پرداخته نشده است.

,

بررسی تاریخ انقلاب اسلامی بدون توجه به گرایشات سیاسی موجود در کشور که در دوره های مختلف بخش مدیریت اجرایی کشور را بدست گرفته اند نشان می دهد که دهه دوم انقلاب را باید دوران زایش و رویش رسانه ای کشور تلقی کرد.

,

کشوری که پس از یک انقلاب بنیادی و پایان دادن به یک رژیم 2500 ساله، تازه می خواست ساختارهای حکومت را بر اساس آموزه های دینی شکل دهد درگیر جنگی شد که عملاً حدود یک دهه از تاریخ این کشور را تحت الشعاع قرار داد.

,

بنابراین نمی توان از دهه نخست انقلاب انتظار زیادی در حوزه رسانه داشت گرچه پوست اندازی جریان رسانه ای کشور از رادیو تلوزیون گرفته تا نشریات و عناصر ارتباط جمعی در همین دهه انجام شد و اصول منبعث از آموزه های دینی که الهام گرفته از رهنمودهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود در کالبد جریان رسانه ای کشور دمیده شد.

,

در دهه دوم از انقلاب و با فراغت یافتن همگان از جنگ نابرابر با رژیم بعث عراق که قدرتهای مرتجع منطقه و همپیمانان غربی اش را در مقابل ایران نمایندگی می کرد فرصتی فراهم شد تا تحولی در جریان رسانه ای کشور اتفاق بیافتد.

,

رویش های رسانه ای دهه دوم انقلاب اگر محدود به یک جریان خاص سیاسی شود نه تنها جفا به تاریخ انقلاب است بلکه این توهم، تحلیل واقعی جریان رسانه ای کشور را ناممکن می کند.

,

با گذر از این تحلیل کوتاه و ترسیم فضای رسانه ای کشور می توان به بررسی مقطعی از تاریخ رسانه ای کشور پرداخت که سال 88 نقطه آغاز آن است.

,

فعالان رسانه ای پیشکسوت، چگونگی شکل گیری جریان رسانه ای برانداز سیاسی و مخرب اعتقادی در دهه 70 را بخاطر دارند که چگونه در برهه ای از فعالیت هایشان همه اصول حاکم بر این مملکت و حتی اساسی ترین مسائل اعتقادی مردم مسلمان ایران را مورد حمله قرار می داد و در حقیقت رزمایش رسانه های برانداز و ضد اعتقادی از این دهه در کشور شروع شد و در سال 88 به مرحله اجرای میدانی رسید.

,

جریانی که در همه ساختارهای اجتماعی و سیاسی کشور جایگاهی یافته بود و به اندازه کافی از منابع انسانی و اطلاعاتی برخوردار شده بود و به واسطه انتشار نرم اخبار مورد علاقه خود در چارچوب فکری خاص، پیروانی نیز در سطوح عمومی جامعه برای خود دست و پا کرده بود.

,

این جریان در فضای باز و پرنشاط ماه های منتهی به انتخابات سال 88 با زائیدن رسانه های روزآمدتر تلاش کرد تاثیرگذار تر از پیشینیان خود ظاهر شود.

,

جریان موسوم، برد خود را از یک سو در فضای مجازی می دانست و از دیگر سو تلاش می کرد محتوای رسانه ای رادیو تلوزیونهایی همچون VOA و BBC  و چه بسا دیگر کانال های غیر خبری اما فارسی زبان را تامین کند و یا حداقل مورد توجه آنها باشد.

,

 

,

, ,

راه اندازی سایت های اینترنتی متعدد و اتکا به نیروهای جوان خبری که توانایی هایی در رسانه های مختلف داشتند بر این اساس صورت گرفت اما شتاب نظام اسلامی در به دست گرفتن صحنه تغییرات سیاسی سال 88 خیلی زود هسته های مدیریت این جریان رسانه ای را به آغوش قدرت های غربی انداخت و حتی این رسانه ها را از بروز رسانی سایت هایشان در داخل ایران محروم کرد.

,

به یکباره معروف ترین رسانه های آن روزها با عناوین پر طمطراق و ادعاهای مطوّل چنان رنگ باختند که از انبوه اخبار جریان سازشان، فقطخبرهای زرد و بدون منبع باقی ماند که در حقیقت قرار بود این اخبار در لابلای وقایع جامعه ایران به خورد مردم داده شود تا در قالب جریان رسانه ای آن روزها زمینه تغییر در حکومت ایران فراهم آورده شود.

,

همین جریان در طول سالهای پس از 88 به حیات خود بصورت آزمایشگاهی ادامه داده تا در مقاطع مورد نیاز بکار گرفته شود اما در همین مدت هر وقت خواسته خودی نشان دهد در فضای رسانه جز آبرو ریزی حرفه ای چیزی نصیب خود نکرده است.

,

اهالی رسانه، مانور رسانه ای این جریان به رهبری BBC با سوژه ای مضحک با عنوان عروسک جیگر در مجموعه کلاه قرمزی در هنگام برگزارینشست سران کشورهای غیر متعهد در تهران را نقطه اوج افتضاح رسانه های غلطیده در دامان غرب می دانند گرچه اظهار وجودهای گاه و بیگاه این جریان همیشه وجود داشته اما حتی خود منتصبان به این رسانه ها می دانند که چیزی برای عرضه مابین افکار عمومی ایران نداشته اند.

,

هم اینک شاخه های نو روئیده همین جریان در فضای رسانه ای کشور نفوذ کرده و قصد دارد رزمایش خود را این بار نه در سایت های نام و نشان دار و معاند بلکه در بدنه رسانه ای کشور و به شیوه کاملا نرم و محتاطانه انجام دهد و این روزها فعالیت در زمینه رویداد اسیدپاشی اصفهانآخرین رزمایش مشترک عناصر رخنه کرده در رسانه های کشور با همفکران غلطیده در رسانه های معاند و غربی است.

,

نویسنده معتقد است اینک بیش از آنکه اولویت داشته باشد تا در رسانه ها به پوشش خبری اسیدپاشی به چهره چند نفر در اصفهان بپردازیم باید جلوی اسیدپاشی بر چهره فضای رسانه ای کشور را گرفت که هر از گاهی با به بازی گرفتن بخشی از ظرفیت داخلی رسانه های ایران، با اخباری که خواستگاه زرد دارند، افکار عمومی را از اخبار بسیار پر اهمیتی که در عرصه سیاست خارجی، بین الملل و منطقه پیرامون ایران می گذرد باز دارند.

,

تحرکات رسانه های نظام اسلامی پیرامون سوژه های مورد علاقه جریان رسانه ای موصوف، بازی در زمین دشمن و مورد علاقه آنهاست که باید از آن پرهیز کرد.

,

انتهای پیام/ه

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه