سرمقاله روزنامه های صبح کشور؛
حاج قاسم هنوز فرماندهی می کند/از خمپاره تا ماهواره
نگاهی به سرمقاله روزنامه های کثیرالانتشار و چاشنی که هر کدام از رسانه های مکتوب به محتوای امروز نشریات اضافه کردند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامهها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاهها و نظریات اصلی و اساسی خود میپردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و میتوان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژهای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقالههای روزنامههای صبح کشور با گرایشهای مختلف سیاسی را میخوانید:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,,

, ,
نظارت گمشده مدیریت
, نظارت گمشده مدیریت, نظارت گمشده مدیریت,سید محمد سعید مدنی در کیهان نوشت:
, سید محمد سعید مدنی در کیهان نوشت: , سید محمد سعید مدنی در کیهان نوشت: ,۱- «امیرمومنان حضرت علی(ع)، ابوالاسود دوئلی را که از شاگردان برجسته و از یاران باوفای ایشان به حساب میآمد و مردی ادیب و شاعر بود به سمت قضاوت کوفه منصوب کرد. اما در پایان همان روز وی را احضار و از سمت خود معزول کرد! وقتی ابوالاسود پرسید: به خدا قسم نه خیانتی کردهام و نه مرتکب جنایتی شدهام، پس دلیل عزل من چیست؟ امام(ع) فرمودند: درست میگویی! تو مردی امین و باایمان هستی، اما بازرسان من اطلاع دادند که وقتی طرفین دعوی در دادگاه به نزد تو حاضر میشوند، بلندتر از آنها سخن میگویی و به آنها تندی میکنی و با زبانی تند با آنها سخن میگویی...!»(به نقل از منابع تاریخی و روایی).
,حضرت علی(ع) بارها به کارگزاران و همچنین خطاب به دوستداران و پیروان خود فرموده است «شما نمیتوانید مثل من باشید اما میتوانید در راه من جاهد و کوشا باشید»... اعینونی بورع و اجتهاد و عفهًْ و سداد.
,۲- از گزارش تاریخ و همچنین محتوی منابع معتبری همچون نهجالبلاغه شریف چنین برمیآید که مولای متقیان در دوران حکومت خود به مسئله نظارت بسیار اهمیت میداد و یک سیستم نظارتی قوی و دقیق ایجاد کرده و از طرق مختلف مستقیم و غیرمستقیم و...بر رفتار و عملکرد مسئولان و کارگزاران خود بر سراسر قلمرو پهناور اسلامی نظارت میکرد.آنچه در فراز آغازین این نوشته آمد، نمونهای معروف و مستند است که در تاریخ حکومت امیر مومنان(ع) ثبت شده است. حضرت(ع) اسود دوئلی را که صبح بر منصب قضاوت کوفه نصب کرده بود، شبانگاه عزل کرد چرا که با «نظارت» بر عملکرد یکروزه وی، او را که از دوستداران ایشان و اهل بیت(ع) به حساب میآمد و خود پیش از این در بصره از ناظران مخفی امام به شمار میرفت، عزل کرد و برای این منصب مناسب ندید و از این نمونه و مثالهای موثق در دوره حکومت امام بسیار ثبت شده است که بیش از هر چیز حکایت از اهمیت اصل نظارت در اصلاح و پیشبرد امور در سیره و روش حکومتی مولای متقیان(ع) دارد.
,۳- در آیین جانبخش و انسانساز اسلام همانقدر که از تجسس در امور شخصی دیگران و دخالت در کارهای یکدیگر به عنوان امری مذموم که موجب سوءظن و تفرقه و آشفتگی امور میشود نهی شده است، بیشتر از آن بر اصل «نظارت» و رعایت و اعمال آن که در شکل عمومی آن به عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» شناخته شده و از واجبات دین به حساب میآید و موجب اصلاح فردی و اجتماعی و وحدت و همبستگی اجتماعی میشود به شدت تاکید شده است.
,۴- در میان اصول مدیریتی «نظارت» شاید اصل همه اصول باشد. چرا که اگر نظارت نباشد نمیتوان حرکت هماهنگ و کنترلشده عناصر و اجزای یک سیستم را تضمین کرد و به تحقق اهداف و موفقیت یک مجموعه اطمینان داشت. این اصلی ماندگار و کهنهنشدنی است که در همه دورهها و عصرها و در شرق و غرب عالم و از جوامع کوچک تا تمدنهای بزرگ کارایی و تاثیر مثبت خود را نشان داده است. یکی از دلایل سقوط دولتهای قدرتمند و زوال و انحطاط تمدنهای بزرگ بدون تردید ضعیف شدن و بیاعتنایی به اصل نظارت و حاکم شدن شلختگی و «هرکی به هرکی» و خودمحوری... به جای نظم و انضباط ناشی از اعمال اصل نظارت است.
,۵- بدون تعارف و اغراق یکی از اصلیترین گمشدههای مدیریتی ما «اصل نظارت» است. بسیاری از مشکلات و گرفتاریها و ناهنجاریهای آزاردهنده در حوزههای مختلف از سیاسی و اجتماعی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی، که موجب گلایه مردم و رنجش عاشقان انقلاب و امیدواران به تحقق آرمانهای نجاتبخش و زندگیساز آن میشود ریشه در فقدان اعمال اصل نظارت دارد. وجود معضلات و آفاتی چون سوءاستفاده، رانتخواری، فامیلسالاری، باندبازی، قبیلهگرایی و... که به هیچ وجه زیبنده دولت و نظامی که «خلافت علوی» را الگوی حکومتی خود قرار داده؛ نیست جملگی ناشی از عدم نظارت به موقع و قانونی است. مثلا اگر نظارت بایسته اعمال میشد حتما بسیاری از مشکلات و سوءاستفادههای اقتصادی که امروز از داخل در حکم مکمل تحریمهای وحشیانه آمریکای تروریست علیه مردم ایران عمل میکنند، وجود نمیداشت. اگر نظارت قانونی و دلسوزانه بر کاروبار فرهنگی و تولیدات این بخش اعمال میشد بدون تردید جامعه امروز از حیث فرهنگی و اخلاقی با مشکلات کمتری مواجه بود. فقدان نظارت نه تنها موجب میشود که بسیاری ظرفیتهای مادی و انسانی مغفول و بلااثر بماند و بدتر از همه در جهت منفی و خلاف مصلحت جمع و در جهت اهداف دشمنان این آب و خاک به خدمت گرفته شود و بالاخره خواسته و ناخواسته حرکت سالم بخشهای مختلف با خطر خارج شدن از ریل مواجه شود بلکه زمینه و عرصه را برای جریان «نفوذ» فراهم و راه را برای رخنه «نفوذی»ها در مناصب حساس هموار میکند... در این باره تجربیات تلخی در حافظه و یاد دوستداران انقلاب ثبت و ضبط شده است.
,۶- از اصل نظارت و اعمال آن حتما دو گروه ناراضی هستند و آن را برنمیتابند. کسانی که صلاحیت ناداشته اینجا و آنجا به پست و مقامی رسیده و در پی سوءاستفاده از آن هستند و گروه دیگر کسانی هستند که بعضا با دارا بودن مناصب رسمی و حساس اصلا هدفشان به هم ریختن و جلوگیری از سروسامان یافتن امور مملکت است اینها همان «نفوذی»هایی هستند که برای این کار ماموریت دارند و از اربابان خارجی خود جیره و مواجب میگیرند و به خاطر فقدان نظارتهای لازم هم به مناصب حساس راه پیدا کردهاند. اینها همان جریانات خناس و عناصر خبیث و گاه ظاهرالصلاحی هستند که همواره اصل نظارت و اعمال نظارت را تخطئه و مورد هجمه قرار میدهند و نوک پیکان تهاجمات آنها متوجه دستگاههای نظارتی مثل شورای نگهبان، قوه قضاییه و... بوده است و با لطائفالحیل و با استفاده از ابزارهای در اختیار بر سر راه امور اصلاحی و اقدامات انقلابی سنگاندازی و مانعتراشی میکنند، از سوی دیگر با عوامفریبی از اینکه کارها پیش نمیرود و امور اصلاح نمیشود ریاکارانه اظهار تاسف میکنند و گاه در دفاع از مردم مظلوم! گریبان هم چاک میدهند و...
,برای مثال جوسازیهای رسانهای و تبلیغاتی که به ویژه در آغاز کار رئیس فعلی قوه قضاییه در داخل و در حجم وسیعی ساماندهی و از سوی رسانههای رسوا و سایتهای بدنام خارجنشین حمایت و دنبال شد همه برای این بود تا با ایجاد جو ارعاب و تخریب شخصیتها و شبههافکنی درباره جهتگیری اقدامات این قوه، حرکات توفنده قانونی و نظارتی آن را لوث و خطی جناحی جلوه دهند و آن را ادامه تسویهحسابهای مبارزات انتخاباتی بهار ۹۶ قلمداد کنند و... که متاسفانه گهگاه نیز اظهارات بعضی از مقامات ارشد دولتی که طبیعتا باید طرفدار اجرای قانون و اعمال اصول اصلاحگرانهای مثل نظارت باشند، سمپاشیهای تبلیغاتی بدخواهان را تایید و تقویت میکرد.(برای مثال نگاهی دیگر بیندازید به سخنرانی رئیس محترم جمهوری در میدان امیر چخماق یزد در آبانماه ۹۸ درست سه چهار روز قبل از گرانی ناگهانی بنزین و آشوبهای متعاقب آن!)...
,برخلاف جریانات نظارتگریز آنچه بر رضایت و خرسندی مردم میافزاید و اعتماد آنان را نسبت به حکومت و کارگزاران دوچندان میکند، و در یک کلام «امنیت روانی و فکری» آنان را تامین میکند وجود این احساس و باور است که چشمانی بیدار و ناظرانی دلسوز با قدرت و تعهد تمام بر کلیه امور و شئونات حیات جمعی آنها احاطه دارد و اجازه نمیدهد هیچ فرد و مقام و جریانی از جایگاه خود سوءاستفاده کند و منافع ملی و بیتالمال و استقلال و عزت کشور و... را قربانی منافع شخصی یا اغراض سیاسی خود نماید. اعتماد مردم به مسئولان و ایجاد امنیت فکری و روانی سرمایه بزرگی برای پیشرفت و آبادانی یک کشور است که تنها با وجود آن میتوان به ایجاد یک جامعه سالم، زنده و پویا امیدوار بود. دلیل اصلی تلاش بیامان دشمنان این آب و خاک برای جدا کردن مردم و نظام را در همین جا باید پیدا کرد آنها میگویند تکیه نظام جمهوری اسلامی به این مردم است؛ اگر توانستیم این مردم را از نظام جمهوری اسلامی جدا کنیم، قدرت مقاومت از نظام جمهوری اسلامی گرفته خواهد شد.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان- ۲۸ /بهمن/۹۱)
,۷- قرائت گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس واکنشهایی متفاوت به دنبال داشت که البته طبیعی هم هست. آنچه، اما طبیعی نیست و تعجبآور و تاسفبار هم هست واکنشهای عصبی و تندی است که نسبت به این گزارش صورت گرفت. گزارشی که به عنوان یک روال قانونی همهساله انجام میپذیرد. آن هم از جانب کسانی که اولا مخاطب اصلی این گزارش بودند و ثانیا از آنها انتظار میرود که به جای از کوره در رفتن و به هم ریختن و تلاش برای خنثی کردن و بیارزش نمودن این گزارش پاسخگوی موارد ابهام در آن باشند و پاسخهای مستدل و مستند خود را به طور شفاف با مردم در میان بگذارند. یا این گزارش(یا حداقل بخشهایی از آن) صحیح است یا نیست،... اینکه دعوا و مرافعه و جنجال به راه انداختن و خوراک تبلیغاتی برای رسانه معاند خارج از کشور و دنبالههای داخلی آنها درست کردن ندارد! دیوان محاسبات به وظیفه قانونی و نظارتی خود عمل کرده است، دستگاههای دیگر هم به وظیفه خود عمل کنند. در این صورت همه دستگاههای مرتبط با این موضوع به وظایف خود عمل کرده و مردم هم از اینکه اصل مهم و اصلاحکنندهای مثل «نظارت» در هر سه قوه جاری است و از سوی همه، چه آنکه نظارت میکند و چه آنکه نظارت میشود، جدی گرفته و رعایت میشود و هیچ فرد و قوهای به حال خود رها نیست؛... خرسندی و اطمینان خاطر بیشتری پیدا میکنند و در این صورت مثل همیشه چیز دندانگیری هم نصیب رسانههای اجیرشده و بلندگوهای وابسته به صهیونیستها یا سعودیها و... نخواهد افتاد. حرف آخر اینکه وقتی نیت خیر بوده و هدف خدمت به خلق و کسب رضای خالق باشد، آن وقت نه تنها کسی از اعمال اصل نظارت دلخور و گلایهمند نخواهد شد بلکه از آن استقبال نموده و از ناظران متعهد وظیفهشناس سپاسگزاری خواهد کرد. از جناب سعدی است که: «به شادکامی دشمن کسی سزاوار است- که نشنود سخن دوستان خیراندیش.»
,,

, ,
از خمپاره تا ماهواره
, از خمپاره تا ماهواره, از خمپاره تا ماهواره,رسول سنایی راد در جوان نوشت:
, رسول سنایی راد در جوان نوشت: , رسول سنایی راد در جوان نوشت: ,در مواجهه با این موفقیت کشورمان، چنددسته موضعگیری خصمانه و البته احمقانه و غیرمنطقی را شاهد بودیم که اهم آنها عبارتند از:
,
۱-مغایر دانستن اقدام سپاه با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که عمدتاً توسط امریکا و متحدان آن دنبال میشد که بی اعتنایی به تعهدات برجامی و نقض آن به تنهایی برای محک زدن ادعاهای آنان کافی است.
,
۲- متهم کردن سپاه به صرف بودجه کشور در شرایط کرونایی برای فعالیتهای نظامی. این در حالی است که مقایسه شرایط درمانی ایران اسلامی در مقابله با کرونا نسبت به امریکا و متحدان اروپایی آن - که اتفاقاً بخشی از موفقیتهای درمانی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت فعال نیروهای مسلح از جمله سپاه بوده - به تنهایی برای رد این ادعا و موضع خبیثانه کافی است. به علاوه اینکه، ساخت موشک سه مرحلهای و ماهواره مستلزم صرف زمانی طولانی است که این امر، قبل از شیوع کرونا انجام شده است و پرتاب با یک سکوی متحرک که الان انجام شده، هزینهای بسیار ناچیز به خود اختصاص داده است.
,
۳- تنزل دادن اقدام سپاه به یک شوی تبلیغی و بی اهمیت جلوه دادن این دستاورد مهم که اتفاقاً میزان عصبانیت و وحشت دشمنان به تنهایی برای محک زدن این موضع سطحی و مبتذل مدعیان کفایت میکند. ضمن اینکه اگر این پدیده یک شوی تبلیغی و تلویزیونی است، پس ادعای رصد دو پرتاب فضایی ایران از سوی امریکاییها که سران آن فریاد میزنند ایران را از نزدیک زیر نظر دارند به چه معناست؟ پس آنها چه اقدامی را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ میدانند؟ واقعیت این است که پرتاب ماهواره نور یک موفقیت راهبردی و آنهم در عرصهای بسیار ارزشمند محسوب میشود که در روند قدرتیابی یا قویشدن جمهوری اسلامی ایران معنا و مفهومی روشن دارد. این موفقیت بزرگ حامل چند پیام برای دشمنان ایران اسلامی است.
,
۱- سیاست ظالمانه تشدید تحریم و فشار حداکثری بینتیجه بوده و هرگز نمیتواند مانع پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی باشد.
,
۲- جنگ اطلاعاتی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی نیز به شکست انجامیده و امکان حرکت با چراغ خاموش در ساحتهای راهبردی مثل ماهواره، پرتابگر آن و پرتاب ماهواره و تبدیل آن به یک غافلگیری بزرگ رفتار دشمنان برای ایران اسلامی مقدور و ممکن است.
,
۳- تجارب و حافظه تاریخی ایرانیان، شناخت دقیق و عمیقی پدیده آورده که در فراهم کردن ابزار دفاع و اقتدار ملی با تمام توان و غیرتش پای کارآمده و مقهور و مرعوب هیچ تهدیدی نشود.
,
همچنین قرارگرفتن ایران اسلامی در منطقهای پر از تنش، تهدید و ناامنی که حضور و مداخله قدرتهای فرامنطقهای بر ابعاد ناامنیها میافزاید، به تقویت اراده قوی شدن انجامیده و مجموعههای غیرتمندی، چون سپاه، هیچگاه از پیشبرد این اراده کوتاه نمیآید و پرتاب این ماهواره یک موفقیت ملی برای ایران اسلامی است که سپاه به نمایندگی از تمام مردم شریف ایران اسلامی دنبال کردهاست. این موفقیت راهبردی حاصل مظلومیتی است که بر مردم ایران تحمیل شده و بروز ایده و اراده قوی شدن برای حفظ عزت و غروری است که ریشه در هویت دینی و ملی این سرزمین دارد.
,
ماهواره نور که با موشک سه مرحلهای قاصد، امکان رصد فضایی را برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم کرده، حاصل مظلومیت ما در جنگ تحمیلی و حمله صدام با حمایت قدرتهای بزرگ و کوچکی است که به قصد شکستن اراده مردم ایران در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی خود، از هیچ جنایت و شقاوتی فروگذار نبودند.
,
در خاطرات سرلشکر رحیم صفوی از دوران جنگ تحمیلی آمده است:
,
خرمشهر سقوط کرده بود، آبادان ۲۷۰ درجه در محاصره دشمن بود، تقریباً همه راههای زمینی آبادان بسته شده بود، عراقیها پشت دروازه اهواز رسیده بودند، توپخانههای عراقی تمام شهر اهواز را میکوبیدند و همه نگران این بودند که نکند اهواز هم سقوط کند. در چنین فضایی حضرت امام فرمان دادند که حصر آبادان باید شکسته شود. مهدی باکری و حسن شفیعزاده با یک خمپاره ۱۲۰ مأمور شدند که بروند به آبادان. این دو بزرگوار به گلف آمدند. در آن اوضاع و احوال، یک خمپاره ۱۲۰ برای سپاه سلاح سنگین و خیلی مهمی به حساب میآمد که باید فرماندهان رده بالای سپاه تصمیم میگرفتند کجا مستقرش کنند. به تشخیص و دستور فرماندهی عملیات جنوب، این ۳۰ نفر و مهدی باکری که فرماندهشان بود و حسن شفیعزاده را که دیدهبان خمپارهانداز بود، به سوی آبادان راه افتادند.»
,
این خمپاره روزی سه گلوله سهمیه داشته، ولی ایده تشکیل واحدهای آتشبار و تشکیل توپخانه را شکل داد که بعداً به شکلگیری توپخانه سپاه با توپهای غنیمتی عملیاتهای بزرگی، چون فتحالمبین و بیتالمقدس شده است.
,

, 
, 
در انواع رسانههای صوتی، تصویری، نگارشی و مجازی، هر روز تعداد بیشماری خبر، تحلیل، نظران و... پیرامون امور سیاسی و مدیریت کلان، اجتماعی، اقتصادی و... عرضه میشود، اما به باور نگارنده، جای بنیادیترین چالش مدیریت کلان، یعنی تضعیف بیسابقه و خطر ناک، اخلاق سیاسی، در انواع رسانه خالی است. اینکه مدیریت کلان به شکلی بی سابقه با چالش تضعیف اخلاق مواجه است و شاید همین چالش اخلاق سیاسی، با وجود تلاش انبوهی از دلسوز، موجب میشود تا مدیریت کلان پیوسته ناکارآمدتر و انواع چالشهای اجنماعی و ملی بیشتر شود.
سادهترین و کلیترین تبیین اخلاق میتواند این باشد که اخلاق به معنی پذیرش، پایبندی و پیروی انسانها از یک الگو یا قاعده رفتاری قابل پیشبینی است. گرچه نیازمند تبیین مبسوط است که مجال آن در این موجز نیست، اما اخلاق صرفاً یک پدیده انسانی نیست، بلکه همه جانداران برای بقا مجبور هستند از یک سیستم اخلاقی پیروری کنند. بخش قابل توجهی از شهروندان به ویژه در مناطق محروم کشور و حاشیههای شهرهای بزرگ، زیست غیر انسانی و ماقبل تاریخی دارند. برخی مصادیق این ادعا، قطع گاز منزل یک خانواده روستایی با فرزند معلول به علت عدم توانایی پرداخت قبض گاز، فروش اعضای بدن برای بقا، خوردن یونجه و علوفه (به عنوان) در برخی روستاهای مناطق محروم، کوچ برخی عشایر برای بقا که راهکاری قرون وسطی است و...
مدیریت کلان (حاکمیت) بنیادیترین نهاد اخلاقی جامعه است. اگر وظیفه نظام مدیریت کلان، صیانت از انسانیت و مدنیت نیست، پس وظیفه کارگزاران، صاحب منصبان و نهادهای حاکمیتی چیست؟
در شرایط بحرانی کرونا، شنیدن این خبر که برخی نهادها و شرکتها به منظور سودآوری از کیت تشخیص کرونا با یکدیگر اختلاف دارند، ورای توانایی درک انسانی است. اینکه دولت مجبور است مراکز اقتصادی و تجاری را با وجود هشدارهای کارشناسان و خطرات احتمالی، بازگشایی کند، قابل فهم است.
اما اینکه برخی مراکز روحانی اصرار به بازگشایی دارند، جای تامل دارد. چرا که نه تنها به گفته نهادها و مراکز بهداشتی و درمانی بلکه بنا بر تجربه، درک، لمس و مشاهده، ویروس ویرانگر کرونا خطرناکترین بیماری همهگیر معاصر، نه تنها در ایران بلکه در جهان است. حال نکته قابل تعمق این است که مراکز و اماکن روحانی که ذاتاً «باید» فعالیتی غیر اقتصادی داشته باشند، چرا نمیتوانند تا رفع کامل خطر کرونا تعطیل بمانند. آیا بزرگواران و متصدیان روح و روان بر این باورند که کارکرد و مشروعیت رفتار و مراسم روحانی وابسته به مکان (امکان) یا زمان خاصی است. آیا شهروندان نمیتوانند در منازل تکالیف روحانی خود را به جا بیاورند؟
«تضعیف اخلاق سیاسی، انسانیتِ شهروندان را در برزخ گرفتار کرده است». مدنیت و انسانیت منهای اخلاق هیچ معنی و کارکردی ندارد. به عبارتی وجود یک نظام اخلاقی مبتنی بر فهم چیستی و پذیرش اخلاق توسط شهروندان و به ویژه نخبگان سیاسی، مترادف با انسانیت و مدنیت است. بنابر شواهد بیشمار تاریخی و منطقی، هیچ نظام سیاسی و حتی جامعهای نمیتواند بدون پایبندی و پیروی از یک نظام اخلاقی، پایدار و کارآمد باشد. چرا که، اخلاق، بنیاد زیست اجتماعی است.
تضعیف اخلاق سیاسی یک چالش فراجناحی است. «عملکرد جناحی حاکی از عدم بلوغ سیاسی، اراده، صداقت و خواست و آرزوی بدخواهان خارجی و عوامل داخلی، کشور و نظام است». چرا که تضعیف اخلاق سیاسی، هستی نظام و کشور را در معرض انواع مخاطرات ویرانگر داخلی و خارجی قرار داده است.
به گواه شواهد بیشمار تجربی از کشورهای توسعه یافته و عقب مانده با انوع چالشهای اجتماعی و مدیریتی کاملاً ناکارآمد، نه تنها ایران متعلق به یک جناح خاص نیست، بلکه دورانی که تنها یک جناح همه قدرت مدیریتی را در اختیار داشت به سر آمد است. به همین دلیل، برای برون رفت از انواع چالشهای اجتماعی و ملی بی سابقه، ضروری است تا میهندوستان، به طور فراجناحی و در راستای تدبیر اقدامات و طرحهای عاجل، هماندیشی، تفاهم و همکاری را در دستور کار خود قرار دهند.

, در انواع رسانههای صوتی، تصویری، نگارشی و مجازی، هر روز تعداد بیشماری خبر، تحلیل، نظران و... پیرامون امور سیاسی و مدیریت کلان، اجتماعی، اقتصادی و... عرضه میشود، اما به باور نگارنده، جای بنیادیترین چالش مدیریت کلان، یعنی تضعیف بیسابقه و خطر ناک، اخلاق سیاسی، در انواع رسانه خالی است. اینکه مدیریت کلان به شکلی بی سابقه با چالش تضعیف اخلاق مواجه است و شاید همین چالش اخلاق سیاسی، با وجود تلاش انبوهی از دلسوز، موجب میشود تا مدیریت کلان پیوسته ناکارآمدتر و انواع چالشهای اجنماعی و ملی بیشتر شود.
,سادهترین و کلیترین تبیین اخلاق میتواند این باشد که اخلاق به معنی پذیرش، پایبندی و پیروی انسانها از یک الگو یا قاعده رفتاری قابل پیشبینی است. گرچه نیازمند تبیین مبسوط است که مجال آن در این موجز نیست، اما اخلاق صرفاً یک پدیده انسانی نیست، بلکه همه جانداران برای بقا مجبور هستند از یک سیستم اخلاقی پیروری کنند. بخش قابل توجهی از شهروندان به ویژه در مناطق محروم کشور و حاشیههای شهرهای بزرگ، زیست غیر انسانی و ماقبل تاریخی دارند. برخی مصادیق این ادعا، قطع گاز منزل یک خانواده روستایی با فرزند معلول به علت عدم توانایی پرداخت قبض گاز، فروش اعضای بدن برای بقا، خوردن یونجه و علوفه (به عنوان) در برخی روستاهای مناطق محروم، کوچ برخی عشایر برای بقا که راهکاری قرون وسطی است و...
,
مدیریت کلان (حاکمیت) بنیادیترین نهاد اخلاقی جامعه است. اگر وظیفه نظام مدیریت کلان، صیانت از انسانیت و مدنیت نیست، پس وظیفه کارگزاران، صاحب منصبان و نهادهای حاکمیتی چیست؟
در شرایط بحرانی کرونا، شنیدن این خبر که برخی نهادها و شرکتها به منظور سودآوری از کیت تشخیص کرونا با یکدیگر اختلاف دارند، ورای توانایی درک انسانی است. اینکه دولت مجبور است مراکز اقتصادی و تجاری را با وجود هشدارهای کارشناسان و خطرات احتمالی، بازگشایی کند، قابل فهم است.
,
اما اینکه برخی مراکز روحانی اصرار به بازگشایی دارند، جای تامل دارد. چرا که نه تنها به گفته نهادها و مراکز بهداشتی و درمانی بلکه بنا بر تجربه، درک، لمس و مشاهده، ویروس ویرانگر کرونا خطرناکترین بیماری همهگیر معاصر، نه تنها در ایران بلکه در جهان است. حال نکته قابل تعمق این است که مراکز و اماکن روحانی که ذاتاً «باید» فعالیتی غیر اقتصادی داشته باشند، چرا نمیتوانند تا رفع کامل خطر کرونا تعطیل بمانند. آیا بزرگواران و متصدیان روح و روان بر این باورند که کارکرد و مشروعیت رفتار و مراسم روحانی وابسته به مکان (امکان) یا زمان خاصی است. آیا شهروندان نمیتوانند در منازل تکالیف روحانی خود را به جا بیاورند؟
,«تضعیف اخلاق سیاسی، انسانیتِ شهروندان را در برزخ گرفتار کرده است». مدنیت و انسانیت منهای اخلاق هیچ معنی و کارکردی ندارد. به عبارتی وجود یک نظام اخلاقی مبتنی بر فهم چیستی و پذیرش اخلاق توسط شهروندان و به ویژه نخبگان سیاسی، مترادف با انسانیت و مدنیت است. بنابر شواهد بیشمار تاریخی و منطقی، هیچ نظام سیاسی و حتی جامعهای نمیتواند بدون پایبندی و پیروی از یک نظام اخلاقی، پایدار و کارآمد باشد. چرا که، اخلاق، بنیاد زیست اجتماعی است.
,تضعیف اخلاق سیاسی یک چالش فراجناحی است. «عملکرد جناحی حاکی از عدم بلوغ سیاسی، اراده، صداقت و خواست و آرزوی بدخواهان خارجی و عوامل داخلی، کشور و نظام است». چرا که تضعیف اخلاق سیاسی، هستی نظام و کشور را در معرض انواع مخاطرات ویرانگر داخلی و خارجی قرار داده است.
,به گواه شواهد بیشمار تجربی از کشورهای توسعه یافته و عقب مانده با انوع چالشهای اجتماعی و مدیریتی کاملاً ناکارآمد، نه تنها ایران متعلق به یک جناح خاص نیست، بلکه دورانی که تنها یک جناح همه قدرت مدیریتی را در اختیار داشت به سر آمد است. به همین دلیل، برای برون رفت از انواع چالشهای اجتماعی و ملی بی سابقه، ضروری است تا میهندوستان، به طور فراجناحی و در راستای تدبیر اقدامات و طرحهای عاجل، هماندیشی، تفاهم و همکاری را در دستور کار خود قرار دهند.
,,
,

, ,
حاج قاسم هنوز فرماندهی می کند
, حاج قاسم هنوز فرماندهی می کند, حاج قاسم هنوز فرماندهی می کند,روزنامه صبح نو در سرمقاله اش نوشت:
, روزنامه صبح نو در سرمقاله اش نوشت:, روزنامه صبح نو در سرمقاله اش نوشت:,میگویند خاک سرد است، به همین خاطر وقتی عزیزی فوت میکند و به خاک سپرده میشود، تحمل داغش برای بازماندگان کمی قابل تحملتر میشود. با اینکه بیشتر از صدوچند روز از نیمه شب 13دیماه1398 میگذرد، اما داغ حاج قاسم ملت ایران هنوز تازه است و این تازه بودن در ساعت1:20دقیقه بامداد هر جمعه تجدید میشود. یکی از گروههای جهادیای که مایع ضدعفونیکننده دست، تولید و بستهبندی میکردند، عکس خندان حاج قاسم را روی دیوار زدهاند و موقع شروع کار «سلام فرمانده» میگویند.
,کافی است شانههایشان از خستگی تیر بکشد، فقط یک نگاه به تصویر حاجقاسم میشود و انرژی مضاعفشان.
,گروهی دیگر که در رزمایش کمک مؤمنانه فعالاند روی بستههایشان عکس حاج قاسم را چسباندهاند و به هر خانواده که این بستهها میرسید اول حمد و سورهای بود که برای حاج قاسم خوانده میشد.
,نمیدانم ولی گمان میکنم آن زمان که ماهواره نظامی نور پرتاب موفقیتآمیز داشت، سردار حاجیزاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران در شادی آن لحظهاش حتماً حضور حاج قاسم سلیمانی و حاج حسن طهرانیمقدم را شاهد و ناظر میدید. حاج قاسم هنوز هوای مردم را دارد و هنوز فرماندهی میکند.
,انتهای پیام/ک
]
ارسال دیدگاه