اخبار داغ

ماده ای که توانایی جذب تمام اکسیژن اتاق را دارد

سنتز مواد کریستالی منبع تولید جاذب اکسیژن

سنتز مواد کریستالی منبع تولید جاذب اکسیژن
محققان دانشگاه جنوب دانمارک موفق به تولید ماده ای شده اند که تمام اکسیژن محیط را جذب و آن را در زمان و مکان مناسب در هوا منتشر می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ایرنا، این ماده جاذب اکسیژن، از سنتز مواد کریستالی تولید شده است و یک قاشق از آن برای جذب تمام اکسیژن اتاق کافیست.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


تمام فناوری های روز قادر به جذب حداکثر 21 درصد از اکسیژن هوا هستند ولی در بسیاری از مواقع از جمله کپسول اکسیژن بیماران ریوی و سلول های سوختی اتومبیل، به غلظت های بالاتری از اکسیژن نیاز است.

در این روش جدید برای جذب اکسیژن از یک روش فیزیکی به نام پراش اشعه ایکس استفاده شده است. ماده کریستالی تولید شده به این روش قادر به جذب تمام اکسیژن محیط و ذخیره آن است.

در واقع مولکول های این ماده جدید به گونه ای آرایش یافته اند که مولکول های اکسیژن لابلای آنان قرار می گیرند.

تمام مواد کم و بیش با اکسیژن هوا واکنش می دهند و برای مثال فساد مواد غذایی نیز به همین دلیل صوت می گیرد؛ ولی میزان واکنش با اکسیژن در مواد گوناگون متفاوت است.

می توان این ماده را بدون از دست دادن قابلیت های آن برای چندین بار استفاده کرد. عملکرد این ماده به اسفنجی تشبیه شده است که در حضور آب خیس می شود و مجددا پس از از دست دادن آب، خشک شده و به حالت اول باز می گردد.

محققان امیدوارند که بتوانند با توسعه این فناوری، برای کمک به بیماران تالاسمی، هموگلوبین جامد مصنوعی تولید کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه