اخبار داغ

درخواست لاریجانی از ۲ وزارتخانه‌

درخواست لاریجانی از ۲ وزارتخانه‌
علی لاریجانی در اولین نشست جوانان و قانونگذاری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در تالار مشروطه مجلس برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر حجم زیادی فارغ‌التحصیل در رشته‌هایی وجود دارد که بازار ندارد و بعید است معجزه‌ای شود که چند سال آینده بازار کار گسترده‌ای برای آن‌ها ایجاد شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی عدم توازن آموزش‌های دانشگاهی با بازار کار را از دغدغه‌های مهم کشور دانست و گفت که امیدوار است این مشکل با کمک وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش حل شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


علی لاریجانی در اولین نشست جوانان و قانونگذاری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در تالار مشروطه مجلس برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر حجم زیادی فارغ‌التحصیل در رشته‌هایی وجود دارد که بازار ندارد و بعید است معجزه‌ای شود که چند سال آینده بازار کار گسترده‌ای برای آن‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ساختار تحصیلات دانشگاهی با بازار متوازن نیست تصریح کرد: وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش باید برای حل این مشکل پیش‌قدم شوند البته زمانی این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و برخی آقایان گفتند که علم به خودی خود فضیلت است.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار کرد: ما در طراحی یک سازوکار قانونی که جوانان بتوانند مسیر روشنی را در آن طی کنند کاستی‌های داریم البته جریان انقلاب با حضور جوانان شکل گرفت و عمق یافت و در بعد از انقلاب هم جوانان نقش داشتند. بسیاری از مدیرانی که امروز سن میانسالی را هم رد کردند اوایل انقلاب جوان بودند و کارهای سنگینی را نیز به عهده داشتند اما سازوکار مشخصی برای حضور جوانان در صحنه به وجود نیامد.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل مجلس جوانان ادامه داد: درحال حاضر مجلس دانش‌آموزی وجود دارد اما اینکه محتوای آن چه تاثیری در کشور می‌گذارد مشخص نیست. همین پیشنهاد در مورد مجلس جوانان نیز وجود دارد. البته اینکه تشکیلاتی متشکل از نخبگان وجود داشته باشد یک بحث است اما باید تاثیر آن بر جامعه را بررسی کرد.

لاریجانی اضافه کرد: ممکن است مقصود ما از مجلس دانش‌آموزی یا مجلس جوانان مجموعه‌ای برای تبادل نظر، طرح پیشنهادات و ارائه آن به مراکز تصمیم‌گیری باشد که این از نظر قانون اساسی مانعی ندارد و تنها باید از نظر بودجه سهمی برای آن در نظر گرفت. بنابراین در همین حدی که جوانان بتوانند در مجلسی با این عنوان حضور یابند و نظرات تخصصی‌شان را ارائه کنند قابل اجراست و دولت می‌تواند برای هموار شدن مسیر آن لایحه‌ای ارائه دهد. اما اینکه تصمیمات آن تاثیرگذار باشد و قدرت بیشتری داشته باشد نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ‌پیشنهاد اینکه دفتری برای جوانان در مرکز پژوهش‌ها درنظر گرفته شود کار مشکلی نیست و می‌توان آن را در ساختار مرکز پژوهش‌ها درنظر گرفت که سکویی برای بررسی اولیه پیشنهادات باشد.

لاریجانی افزود: غالبا ما در کشور علاقه داریم که در مورد تشکیلات حرف بزنیم اما مهم‌تر این است که ذهن ما درگیر محتوای کار شود. مثلا در مورد جوانان مسائل زیادی مطرح است که باید به آن توجه دقیقی وجود داشته باشد. هم مسائل فوری و کوتاه مدت مربوط به حوزه جوانان و هم مسائل میان مدت و درازمدت.

وی مساله اشتغال را از جمله مسائل مهم حوزه جوانان برشمرد و بر لزوم برقراری توازن بین آموزش‌های دانشگاهی با بازار کار تاکید کرد.

رییس قوه مقننه بالارفتن سن ازدواج جوانان را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار پسر و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار دختر آماده ازدواج هستند اما به دلیل مشکل سرمایه، شغل و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نمی‌توانند ازدواج کنند. سازمان جوانان که حالا در وزارت ورزش ادغام شده باید با همفکری جوانان به مسائل این‌چنین بپردازد.

لاریجانی با بیان اینکه نقش میدانی دولت‌ها در شرایط امروز کمرنگ‌تر شده گفت: در مقابل شرکت‌های بزرگ و جریان‌های فکری نقش‌آفرین شدند و نقش‌شان عمیق تر شده است مثل تئوریست‌های عجیب و غریبی که در منطقه نقش پیدا کردند و البته نقش مخرب دارند. این عنصری است که در گذشته وجود نداشته است. بنابراین معادلات جایگاه کشورها را تغییر داده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست جوانان و قانون گذاری به فهم مشترک و پیدا کردن راهکارهایی برای حضور جوانان در صحنه از نظر ساختار و محتوا کمک کند. 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه