اخبار داغ

نخستین روز همایش مدیران کانون‌های بسیج مهندسین صنعتی/

نشست آموزشی "نقش خوشه‌های صنعتی در توسعه کسب و کارهای کوچک" برگزار شد

نشست آموزشی "نقش خوشه‌های صنعتی در توسعه کسب و کارهای کوچک" برگزار شد
یک کارشناس مسائل صنعتی با ارائه تعریفی از خوشه های صنعتی اظهار داشت: خوشه های صنعتی به مجموعه های فعال در یک گرایش از کسب و کار گفته می شود که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده، امکان همکاری در فعالیت ها را با یکدیگر داشته و از چالش ها و فرصت های مشترکی برخوردار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین صنعتی، نشست آموزشی "نقش خوشه‌های صنعتی در توسعه کسب و کارهای کوچک" در اولین روز گردهمایی مدیران کانون های بسیج مهندسین کشور در اردوگاه هفتم تیر شهر رامسر برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا،, پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین صنعتی,

 

,

دکتر صفاری کارشناس حوزه صنعت مهندسی در آغاز این نشست درباره معیارهای متفاوت تعریف صنایع کوچک در جهان گفت: ظرفیت های تولیدی یک واحد صنعتی، میزان سرمایه‌گذاری و فروش و همچنین تعداد نیروی انسانی از جمله معیارهای تعیین صنایع کوچک در کشورهای مختلف هستند.

,

 

,

وی نحوه طبقه بندی صنایع در ایران را اینگونه تشریح کرد که: در ایران با توجه به اینکه تعداد نیروی مشغول به کار معیار طبقه بندی صنایع است، بر این اساس اشتغال زیر 50 نفر در واحد صنعتی را صنایع کوچک، 50 تا 150 نفر را صنایع متوسط و بالای 150 نفر را صنایع بزرگ می‌نامند.

,

 

,

صفاری در ادامه با اشاره به جایگاه مهم صنایع کوچک در ایران افزود: در حال حاضر 92% واحد های صنعتی در ایران جزء صنایع کوچک به حساب می آیند و 45% نیروی شاغل در بخش صنعت در این واحد ها مشغول به کار هستند.

,

 

,

وی در این باره افزود: صنایع کوچک همچنین تاثیر بسزایی در ارزش افزوده، میزان تولیدات، اشتغال و مواردی از این دست دارند.

,

 

,

صفاری در عین حال به موانع موجود بر سر راه توسعه صنایع کوچک در کشور اشاره کرد و افزود: نبود قانون خاص حمایت از صنایع کوچک، عدم همکاری سازمان یافته بین صنایع کوچک و بزرگ، توان علمی و مدیریتی اندک صاحبان این صنایع و نبود ساختار اطلاعاتی دقیق از صنایع کوچک از جمله چالش های توسعه صنایع کوچک هستند.

,

 

,

اهمیت ایجاد خوشه های صنعتی در سیاست های کلی صنعت

,

این کارشناس مسائل صنعتی در ادامه با ارائه تعریفی از خوشه های صنعتی اظهار داشت: خوشه های صنعتی به مجموعه های فعال در یک گرایش از کسب و کار گفته می شود که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده، امکان همکاری در فعالیت ها را با یکدیگر داشته و از چالش ها و فرصت های مشترکی برخوردار هستند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه بند آخر سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در بخش صنعت به خوشه های صنعتی اختصاص دارد، افزود: این موضوع بسیار مهم بوده است که از سوی رهبر معظم انقلاب جزء تکالیف وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

,

 

,

صفاری در بخش دیگر از صحبت های خود درباره اهمیت تشکیل خوشه های صنعتی در کشور تاکید کرد: بر خلاف کشور های دنیا، در کشور ما از صنایع کوچک هیچ حمایتی صورت نمی گیرد به همین دلیل باید تجمع های کسب و کار شناسایی شوند و از آنها حمایت صورت گیرد. ایجاد خوشه های صنعتی یکی از راهکارهایی است که بتوان برای تجمع های صنعتی برنامه ریزی کرد.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه