اخبار داغ

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد؛

اهداف سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی محقق نشد/ ظاهرا کار وزارت خارجه بعد از برجام تمام شده است

اهداف سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی محقق نشد/ ظاهرا کار وزارت خارجه بعد از برجام تمام شده است
حمیدرضا ترقی گفت: به نظر می‌رسد به علت آسیبی که در رابطه با برجام به سیاست خارجی وارد شده وزارت امور خارجه احساس می‌کند هیچ کار دیگری بر دوش ندارد و نیازی نیست در عرصه‌های دیگر فعالیت کند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا ترقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد درباره انفعال دستگاه دیپلماسی کشور اظهارداشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک پروژه موقت و محدود نیست که وزارت خارجه تمام انرژی و تلاش خود را تنها صرف یک موضوع در طول هشت سال دولت کند.

وی افزود: وقتی که تمام سیاست خارجی در دولت وابسته به یک موضوع نظیر برجام می شود نه تنها از دیگر مسائل سیاست خارجی غفلت می‌شود بلکه با شکست یک سرخوردگی، کم‌کاری و انفعال در مجموعه سیاست خارجی ایجاد خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد به علت این آسیب که در رابطه با برجام به سیاست خارجی وارد شده وزارت امور خارجه احساس می‌کند هیچ کار دیگری بر دوش ندارد و نیازی نیست در عرصه های دیگر فعالیت کند در حالی که امروز ما ده ها موضوع مهم در منطقه و جهان داریم که باید وزارت امور خارجه با پیگیری مجدانه اهداف جهانی را دنبال کند.

ترقی گفت: اگر وزارت خارجه به این اهداف توجه کند و برای آن برنامه داشته باشد می تواند همچنان بدون انفعال به‌عنوان یک سیاست خارجی تهاجمی و فعال، کاربرد خود را نشان دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ما در مسائل منطقه مثل سوریه، عراق و روسیه موضوعات فراوانی داریم که نیازمند یک دیپلماسی فعال، تهاجمی و مبتنی بر هژمونی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این زمینه کار بسیار ضعیف و با کندی انجام شده، افزود: در مسائل افغانستان زحمات زیادی کشیدیم اما اکنون باید در سازندگی، شکل گیری دولت و حل مشکلات آن جا حضور فعال داشته باشیم همچنین در مسائل مربوط به عراق و مشکلاتی که عراق با آن دست و پنجه نرم می کند که بخشی مرتبط با موضوع مقاومت است باید دیپلماسی فعال داشته باشیم.

ترقی بیان داشت: همچنین در عرصه بین‌الملل برای انتقال پیام نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا نیازمند دیپلماسی فعال در مجامع بین المللی هستیم، اینها نیازمند فعالیت است، در بخش اقتصادی هم باید دیپلماسی اقتصادی فعال شود و دیپلماسی عمومی هم به کارگیری شود اما شاهد این هستیم وزارت خارجه به جای پرداختن به این مسائل و اینکه نقش فعالی در عرصه بین الملل داشته باشد - با استفاده از برخی آیین‌نامه‌ها نظیر ماده 20 در وزارت خارجه-  دست به استخدام نیروهایی می‌زند که در مجلس رد صلاحیت شدند یا وابستگی سیاسی و جناحی دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: وزارت امور خارجه سعی کرده آینده این عناصر را تضمین کند در حالی که این حرکت ها بیشتر جنبه جناحی و سیاسی و تأثیر پذیرفته از جریان سیاسی داخلی است و زیبنده وزارت امور خارجه نیست،  این وزارتخانه باید تمام انرژی خود را صرف مسائل بین‌الملل و انتقال پیام نظام جمهوری اسلامی ایران کند.

وی افزود: در رابطه با مسائلی نظیر پرتاب ماهواره باید این مسائل در افکار عمومی جهان از طریق دیپلماسی جا بیفتد تا کسی نتواند بر روی آن علامت سوال بگذارد و در رابطه با مسائل تحریم دارویی علیه جمهوری اسلامی ایران در زمان کرونا نیز باید بسیار فعال‌تر عمل می‌کردیم اما در این زمینه احساس می شود وزارت خارجه بسیار منفعل بوده است.

ترقی اظهار داشت: عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در صحنه بین الملل بسیار ضعیف و به هم ریخته است و پیام فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نه تنها توسط این عوامل منتقل نمی شود بلکه بسیاری از افراد هیچ سنخیتی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و موید سیاست ها و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: متاسفانه وزارت خارجه همچنان نسبت به این مسائل بی‌تفاوت و منفعل است اینها را به جریان های سیاسی اصلاحات سپرده و کار مناسبی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در نظر ندارد.

وی گفت: این در حالی است که باید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های بین الملل آماده تبلیغ و ترویج تمدن نوین اسلامی کنیم.

ترقی افزود: در شرایطی که امروز اسرائیل تلاش می‌کند کرانه باختری را مجدانه به اشغال درآورد و به مناطق اشغالی صهیونیست متصل کند همه کشورهای جهان نسبت به آن موضع گرفته اند اما هنوز جمهوری اسلامی ایران اقدام مناسبی در این باره نشان نداده که حاکی از آن است وزارت امور خارجه کار را تعطیل کرد و منتظر پایان دولت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه