اخبار داغ

سیروس همتی در گفتگو با دانا؛

فاصله گذاری اجتماعی را در سالن های تئاتر هم باید اجرا کنند/ دولت هنرمندان را فقط زمان انتخابات می خواهد

فاصله گذاری اجتماعی را در سالن های تئاتر هم باید اجرا کنند/ دولت هنرمندان را فقط زمان انتخابات می خواهد
نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: راهکار من برای حل مشکل ریزش مخاطب این است که بودجه بیشتری را برای اجراهای اول در نظر بگیرند، همین الان که مترو سوار می شویم می بینیم که فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته است و بر روی صندلی ها یکی در میان برچسب‌گذاری شده است که مردم هم یک صندلی در میان بنشینند، همین کار را باید در تئاتر هم انجام دهند.
[

سیروس همتی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص وضعیت این روزهای تئاتر و هنرمندان تئاتری در شرایط کرونایی گفت: هر گروه اجرایی دوست دارد تلاش و تمرینی که می کند را با اجرای روی صحنه به ثمر برساند، بعد از روی صحنه بردن تئاتر 30 درصد یا 70 درصد از گیشه و یا طبق کمک هزینه مرکز هنرهای نمایشی دستمزدی به بازیگران و دیگر عوامل نمایش برسد و از این طریق ارتزاق کنند اما کرونا باعث شد تمام برنامه های تئاترها، قراردادها و چک هایی که تهیه کننده ها صادر کرده اند زیر سوال بروند.

, سیروس همتی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: تهیه کننده ای که برای فروردین ماه چک کشیده است منتظر است که از 7 فروردین که تئاتر باز می شود کارش روی صحنه برود اما با این شرایط کرونا نه تمرینی توانسته اند بکنند و نه سالن ها باز هستند، مدیر سالن باید به صاحب ملک اجاره بدهد آیا این مدیر سالن آن یک ماه یا دو ماه را به تهیه کننده می بخشد؟ اگر ببخشد شرایط به یک شکل و اگر نبخشد به شکل دیگری خواهد شد. این جاست که ستاد حمایت از گروه های تئاتری در بحران کرونا اهمیت پیدا می کند، گروه های تئاتری قرار بوده است اجرا کنند و 30 شب رو صحنه بروند که فلان تومان پول سالن می شده و فلان قدر پول گیشه؛ به نظرم  باید بیایند حساب کنند الان که 3 ماه است هیچ تئاتری کار نشده است، یک چهارم کل بودجه تئاتر که مختص اجرا است را بین گروه های متضرر و حتی گروه هایی که ضرر هم نکرده اند و اجرایی نداشته اند اما به تبع آن درآمدی هم نداشته اند تقسیم کنند تا بتوانند ارتزاق کنند.

,

بازیگر سریال دلدادگان اظهار داشت: متاسفانه باز هم کرونا ادامه پیدا کرد و به ماه مبارک رمضان رسید، در ماه رمضان تئاترهایی که روی صحنه می روند باید بعد مذهبی داشته باشند که متاسفانه آن ها هم به خاطر کرونا از دست رفتند، خود من هم که دغدغه تئاتر دینی مذهبی دارم متضرر شدم.

,

وی در خصوص حمایت از تئاتری ها در دوران کرونا گفت: این که از تئاتری ها حمایت کنند یک پروسه است، باید مدیران گروه هایی را تشکیل دهند و گروه های تئاتری  را مورد بررسی قرار دهند، گروه هایی که به طور مستمر کار می کنند و دیگران را مورد بررسی قرار دهند، برخی از تئاتری ها همسرشان هم تئاتری است و برخی دیگر نیست، ببینند مستاجر هستند یا نیستند، راه درآمد دیگری دارند یا خیر و... معیارهایی می خواهد تا به هرکس به اندازه کمک کنند.

,

همتی اذعان داشت: بعد از این شرایط کرونا و بازگشایی دوباره تئاتر با ریزش مخاطب مواجه می شویم، به خصوص کارهایی که چراغ اول سالن ها را روشن می کنند با این قضیه رو به رو میی شوند؛ به دلیل این که قشر مرفه جامعه تئاتر می بینند و مخاطب اصلی تئاتر هستند، وسواس بیشتر نسبت به ویروس کرونا به خرج می دهند و تا پایان کامل شیوع کرونا خودشان را به خطر نمی اندازند تا به تماشای تئاتر بیایند، با توجه به این که معمولا مخاطبان تئاتر از قشر مرفه هستند برایشان نظم، نظافت و بهداشت خیلی مهم است.

, همتی ,

وی عنوان کرد: راهکار من برای حل مشکل ریزش مخاطب این است که بودجه بیشتری را برای اجراهای اول در نظر بگیرند، همین الان که مترو سوار می شویم می بینیم که فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته است و بر روی صندلی ها یکی در میان برچسب‌گذاری شده است که مردم هم یک صندلی در میان بنشینند، همین کار را باید در تئاتر هم انجام دهند، یعنی اگر یک سالن 100 صندلی دارد دولت بیاید و 50 صندلی را بخرد و پول آن را بپردازد تا کسی ننشیند و مردم بتوانند با فاصله از هم به تماشای تئاتر بنشینند، بعد از این که کرونا از بین رفت به روال گذشته برمی گردیم.

,

این بازیگر کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که وظیفه دولت در حمایت از تئاتری ها چیست گفت: این سوال خنده دار است، مگر تا به حال وظیفه ای داشته اند؟ دولت مگر قبل از کرونا وطیفه ای در قبال تئاتر بر گردن خود می دیده است که حالا در زمان کرونا هم آن را ادامه دهد؟ معلم وظیفه ای داشته که بعد از کرونا هم باید ادامه دهد، شاطر هم همینطور البته شاطران عزیز در زمان کرونا هم کار می کنند، دکتر و نگهبان و... همه همینطور در زمان کرونا به وظیفه شان عمل کرده اند.

,

وی بیان کرد: هیچوقت به تئاتر به عنوان یک شغل نگاه نکرده اند، دولت موضوع مالیات هنرمندان را هم راه انداخته است که ببیند خود هنرمندان راجع به این قضیه چکار می کنند، مالیات دادن امر درست و مهمی است اما به شرطی که کار ثابت داشته باشیم، در این چهار ماه که ما به خاطر کرونا بیکار هستیم مگر به ما پولی دادید که از ما مالیات می خواهید؟ هنرمندان فقط زمان انتخابات و تشکیل ستادهای انتخاباتی برایشان ارزش دارند وگرنه در زمان های دیگر هنرمند اهمیتی ندارد.

,

سیروس همتی در پایان در مورد فعالیت های اخیر خود گفت: کتاب سوپ خفاش را در ادامه مجموعه داستان ننه کاراته نوشته ام و امیدوارم که زودتر توسط نشر نیستان چاپ شود، این کتاب را بر اساس دیده هایم از محل، اقوام و آشنایان در زمان کرونا و اتفاقاتی که افتاد الهام گرفته ام، این ماحصل کارهایی است که در این چند ماه انجام داده ام، کتاب دیگری در دست چاپ دارم که ماحصل 2 سال برگزاری کلاس های داستان نویسی است، از هنرجویانم خواستم داستان بنویسند و این کتاب را از داستان های آن ها جمع‌آوری کرده ام و توسط نشر نیستان چاپ می شود.

, سیروس همتی, سوپ خفاش, ننه کاراته,

 

,

گفتگو از احسان رستمیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه