اخبار داغ

ایرج راد در گفتگو با دانا؛

مخاطب باید احساس امنیت کند تا به سالن تئاتر برگردد

مخاطب باید احساس امنیت کند تا به سالن تئاتر برگردد
نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: تئاتر نیازمند تمرین، سرمایه گذاری و حمایت دولت است و برای این که تئاتر دوباره روی صحنه برود باید تمهیداتی اندیشیده شود که سلامت و ایمنی گروه اجرایی و تماشاگران کاملا رعایت شود.
[

ایرج راد نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص وضعیت این روزهای تئاتر و هنرمندان تئاتری در شرایط کرونایی گفت: تئاتر تعطیل شده، طبیعی است که کرونا آسیب هایی زیادی به تئاتر مانند دیگر حرفه ها زده است اما وضعیت تئاتر با دیگر مشاغل و حرفه ها فرق می کند؛ تئاتر برای داشتن اجرای موثر باید اجرای زنده داشته باشد یعنی در مقابل تماشاگر باشد تا بتواند تاثیرات خودش را بگذارد و ارتباطی که قرار است بین بازیگر، تماشاگر و صحنه بر قرار شود را از آن طریق به انجام برساند.

, ایرج راد, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در حال حاظر صحبتی مبنی بر این وجود دارد که شاید بتوان با یک تمهیداتی تئاترها را بازگشایی کنند اما این ها شامل چند مسئله است، مسئله ها به این ترتیب است که ممکن  است تعداد صندلی های تماشاگران را به یک شکلی نشانه گذاری کنند و یا در ردیف های مشخصی بنشینند که حفظ فاصله شود اما بر روی صحنه چنین چیزی امکان پذیر نیست چون بازیگران فاصله زیادی را نمی توانند با هم داشته باشند، بازیگر اگر بخواهد با بازیگر دیگر حفظ فاصله کند مشکلی ایجاد می شود.

,

این بازیگر پیشکسوت کشورمان اظهار داشت: مسئله دیگری وجود دارد و این که اگر تئاتری هم روی صحنه برود و خدای ناکرده یک یا دو بازیگر به این ویروس کرونا مبتلا شوند طبیعتا تئاتر باز هم به تعطیلی کشیده می شود. تئاتر نیازمند تمرین، سرمایه گذاری و حمایت دولت است، برای این که تئاتر دوباره روی صحنه برود باید تمهیداتی اندیشیده شود که سلامت و ایمنی گروه اجرایی و تماشاگران کاملا رعایت شود.

,

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در ادامه عنوان کرد: صحبت هایی دیگری درباره تئاتر آنلاین وجود دارد که باز آن چه نوع کاری باشد و چه نوع امکاناتی در اختیار داشته باشد قابل بحث است، فکر می کنم رسیدن به آن مرحله ای که تئاتر به شکل واقعی خودش اجرا شود تا زمانی که امکانات ایمن سازی و مطمئن بودن از سلامت وجود نداشته باشد کار دشواری است.

,

, ,

راد اذعان داشت: بعد از کرونا حتما تئاتر با ریزش مخاطب مواجه می شود، وقتی که تماشاگر می خواهد اطمینان خاطر داشته باشد به سالنی که می رود همه چیز رعایت شده باشد باید این اطمنیان کاملا وجود داشته باشد، وقتی که مطمئن نباشند طبیعتا نیازی به حضور در یک سالن و فضای بسته نخواهند داشت.

, راد ,

وی بیان کرد: برای این که تماشاگر به سالن تئاتر برگردد باید دولت از نظر قیمت بلیت حمایت هایی را از تئاتر انجام دهد اما این در مرحله بعد قرار می گیرد، ابتدا باید تماشاگر احساس کند جایی که به دیدن تئاتر می رود همه موارد ایمنی در نظر گرفته شده است و تولیدکنندگان کار نمایشی هم باید احساس ایمنی کنند و از نظر مالی هم باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

,

ایرج راد در پایان و  در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که وظیفه دولت در حمایت از تئاتری ها چیست گفت: دولت همیشه در برابر مسائل فرهنگی و هنری وظیفه دارد از آن ها حمایت کند، هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی که ربطی به کرونا هم ندارد، یعنی پیش از کرونا و بعد از کرونا هم این وظایف را دارد، کرونا وضعیت خاصی را ایجاد کرده است که ضرر و زیانی که نصیب هنرمند تئاتری می شود به این دلیل که در گذشته هم دولت به آن شکل که باید و شاید حمایتی از آنها نکرده است، بسیار به چشم می آید؛ هنرمندان تئاتر در کنار تئاتر در فضاهای مختلف هنری هم گاهی فعالیت می کردند تا بتوانند هزینه های زندگیشان را تامین کنند، الان همه این ها قطع شده است و هنرمندان تئاتر ضرر زیادی کرده اند.

, ایرج راد, :,

گفتگو از احسان رستمیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه