اخبار داغ

مهرداد فرید در گفتگو با دانا؛

نظام‌نامه تهیه کنندگی پر از تبعیض است/ عده ای از مدیران میانی در جلسات پشت درهای بسته آن را تنظیم کرده اند

نظام‌نامه تهیه کنندگی پر از تبعیض است/ عده ای از مدیران میانی در جلسات پشت درهای بسته آن را تنظیم کرده اند
تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: نظام نامه تهیه کنندگی 2 بخش دارد، یک بخش آن مربوط به اشخاص حقیقی(افراد) و بخش دیگر مربوط به اشخاص حقوقی(شرکت ها) می شود؛ در صورت اجرای این نظام نامه، بیشتر انتقاد ها به سمت شرکت هایی است که انحصار طلبی و رانت را در سینما ایجاد می کنند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دو روز قبل ۱۰۰ تهیه کننده و کارگردان سینما به نظام‌نامه تهیه کنندگی فیلم و زمینه سازی سازمان سینمایی برای ایجاد انحصار و رانت اعتراض کردند. ۱۰۰ سینماگر طی نامه ای به رئیس سازمان سینمایی با اعلام اینکه این نظامنامه  حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای  محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری در آن شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار دانا گفت: این نظام نامه دو بخش دارد، یک بخش آن مربوط به اشخاص حقیقی(افراد) و بخش دیگر مربوط به اشخاص حقوقی(شرکت ها) می شود؛ بیشتر انتقاد ها به سمت بخش شرکت ها است که امکان انحصار طلبی و رانت را در سینما ایجاد می کنند.

,

وی اظهار داشت: در واقع این نظام نامه برای برخی شرکت های فیلم سازی امتیازاتی را قائل شده که بیشتر معنای تبعیض می دهد. به این ترتیب که فیلمسازان را به شهروندان درجه 1 و 2 تبدیل می کند که در واقع برای برخی حقوق بیشتری و برای برخی دیگر حقوق کمتری قائل می شود؛ ما معتقد به حقوق برابر هستیم.

این کارگردان کشورمان اظهار داشت: عمده انتقادهای ما به امکاناتی است که در اختیار تعدادی خاص از اشخاص حقوقی از محل این تبعیض‌ها داده می شود. بزرگترین ایراد در تهیه نظام نامه این است که صنف تهیه کنندگان مورد مشورت قرار نگرفته اند، درواقع تعدادی از مدیران میانی سازمان سینمایی در جلساتی که در پشت درهای بسته داشته اند آن را تنظیم کرده اند در حالی که این شغل ما است و باید ما مورد مشورت قرار می گرفتیم، ما سردی ها و گرمی های این حرفه را چشیده ایم و می دانیم که چه مهلکه ها و بزنگاه هایی دارد، این ها را ما می شناسیم و قاعدتا در تنظیم این نظام نامه می بایستی از افراد حاضر در این صنف مشورت می گرفتند.

فرید در پایان گفت: در مورد حذف پروانه ساخت باید بگویم که یکی از امتیازهایی که در این نظام نامه به برخی داده می شود همین حذف پروانه ساخت است، این از نظر ما غلط است، یعنی یا باید همه این امکان را داشته باشند یا هیچکس نداشته باشد؛ همین ترجیح دادن عده ای به عده ای دیگر باعث می شود که رانت به وجود بیاید.
 

,
,
,
,
,
,

گفتگو از احسان رستمیان

,

انتهای پیام/

,

 

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه