اخبار داغ

در گفت‌وگو با فرزند مرحوم علامه حافظیان مطرح شد؛

مردی که ده‌ها بت‌پرست را مسلمان کرد/ گلایه از غفلت‌ها در معرفی علامه حافظیان/ علامه در هند شناخته‌ شده‌تر از ایران است

مردی که ده‌ها بت‌پرست را مسلمان کرد/ گلایه از غفلت‌ها در معرفی علامه حافظیان/ علامه در هند شناخته‌ شده‌تر از ایران است
دختر علامه حافظیان(ره) بیان کرد: علامه حافظیان یکی از مفاخر مشهد و کشور به‌حساب می‌آیند اما متأسفانه هیچ ارگان و نهادی جهت شناساندن و معرفی این شخصیت والامقام به عموم مردم اقدام قابل‌توجهی را انجام نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیده قدسیه فیروزه حافظیان، دختر علامه سیدابوالحسن حافظیان(ره) در گفت‌وگو با صبح توس به مناسبت بیست و سوم اردیبهشت‌ماه، سالروز رحلت عارف والامقام، علامه سیدابوالحسن حافظیان(ره) اظهار کرد: پدرم عالمی بی‌نظیر بود که در کنار تمامی مقامات علمی و عرفانی، مفتخر به طراحی و نظارت بر ساخت چهارمین ضریح مطهر شمش‌الشموس امام رضا(ع) بود و وی از جمله افرادی بود که علاوه بر کسب علم و فنون گوناگون با عنایت ائمه(ع) و حضرت محمد(ص) به رتبه‌های عالی تهذیب و اخلاق نائل شد و عمر خودش را صرف خدمت به خلق کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: پدرم در سال 1292 شمسی در مشهد متولد شد و سال‌ها جزء شاگردان حضرت حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) بود که پس از مدتی از شاگردان مقرب آن حضرت شد و پس‌ازآن در سال 1307 به قزوین مسافرت کرد در شاگردی حضرت زرآبادی به مدارج علمی بسیار بالایی می‌رسد.

,

مسلمان شدن ده‌ها بت‌پرست توسط علامه حافظیان

, مسلمان شدن ده‌ها بت‌پرست توسط علامه حافظیان, مسلمان شدن ده‌ها بت‌پرست توسط علامه حافظیان,

حافظیان تصریح کرد: در سال1311 شمسی پدرم که تنها 19 سال داشت، علامه روزگار خود بود در این سال به هندوستان سفر کرد که این سفر11 سال طول می‌کشد. او سیاحت کاملی از هر گوشه و کنار هند انجام داد که در این مدت هزاران نفر را مسلمان و شیعه کرد.

,

دختر علامه حافظیان(ره) خاطر نشان کرد: پدرم در سرینگر کشمیر برای شیعیان آن منطقه مسجدی بنا کرد و بر بالای کوه «صوفی‌پوره» بنایی مربعی شکل به نام «آستانه» ساخت که از هر طرف قبله مشخص شده است و کنار آستانه نوشت: «دو رکعت نماز بخوانید، حاجت از خدا بخواهید» از آن پس این مکان تبدیل به محل عبادت هندی‌ها شده و هر‌سال در شب نیمه شعبان «آستانه» را چراغانی می‌کنند.

,

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین اقدامی که علامه در هندوستان انجام داد، ابداع و طراحی "لوح محفوظ" بود؛ این لوح به گفته بزرگان و صاحب‌نظران علم ریاضیات و نجوم، یکی از عجایب علمی قرن بیستم است که در این لوح اسامی مبارک حضرت محمد(ص) به‌صورت غیرتکراری نوشته شد و در حال حاضر یونسکو به دنبال ثبت جهانی آن است. از طرف دیگر نگهداری این لوح در خانه آثار بسیار مفیدی دارد.

,

حافظیان با تأکید بر اینکه لوح محفوظ از عجایب ریاضی است، گفت: پدرم در علم اعداد و فیزیک دارای رتبه بالایی بودند به صورتی که بسیاری از دانشمندان آن زمان از شاگردان وی بودند همچنین علم علامه مختص به ریاضی یا فیزیک نبود و در دیگر علوم مانند طب و علوم غریبه نیز صاحب‌نظر بود و شاگردان زیادی را پرورش دادند.

,

مسئولان اقدامی برای معرفی علامه حافظیان انجام ندادند

, مسئولان اقدامی برای معرفی علامه حافظیان انجام ندادند, مسئولان اقدامی برای معرفی علامه حافظیان انجام ندادند,

دختر علامه حافظیان(ره) بیان کرد: علامه حافظیان یکی از مفاخر مشهد و کشور به‌حساب می‌آیند اما متأسفانه هیچ ارگان و نهادی جهت شناساندن و معرفی این شخصیت والامقام به عموم مردم اقدام قابل‌توجهی را انجام نداده است اما از آن‌طرف، بنده در سال 90 کتابی با نام حافظ اسرار را به چاپ رساندم که اولین چاپ این کتاب در کشمیر هند انجام شد و در دانشگاه کشمیر رونمایی شد که هم‌اکنون این کتاب به چاپ سومش رسیده است.

,

وی ادامه داد: پروفسور قمر غفار، رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه جامع اسلامی در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گوید متأسفانه آن‌قدری که حافظیان را در هندوستان می‌شناسند در ایران نمی‌شناسند و من از این موضوع تعجب می‌کنم زیرا دولت‌مردان وظیفه دارند برای این شخصیت بزرگ که با اقبال لاهوری و گاندی اقدامات بزرگی را انجام داده است را به مردم خودش بشناساند.

,

دختر علامه حافظیان (ره) با بیان اینکه باید شخصیت و ابعاد زندگی علامه به نسل جوان و عموم مردم بیشتر معرفی شود، گفت: ما به‌عنوان خانواده علامه هیچ‌گاه تقاضایی از هیچ‌کس نداشتیم اما علامه حافظیان شخصیت کوچکی نبودند. از طرفی گلایه های خودم را به آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز اعلام کردم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه