اخبار داغ

احد ده‌بزرگی:

تأثیر صدردرصد شعر انقلاب و دفاع مقدس از حادثه عاشورا/تنها یک پرده از کربلا رونمایی شده است

تأثیر صدردرصد شعر انقلاب و دفاع مقدس از حادثه عاشورا/تنها یک پرده از کربلا رونمایی شده است
شاعر آیینی گفت: گرچه شعر و ادبیات انقلاب اسلامی متاثر از عاشورا است اما همچنان راه زیادی تاعمق واقعه مانده است راهی که باید با دقت نظر نه موازی کاری طی کرد تا پرده های بیشتری ازواقعه عاشورا برای علاقه مندان به نهضت حسینی گشوده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سیمرغ، احد ده‌بزرگی شاعر عاشورایی گفت: حماسه عاشورا پایه انقلاب است و قول حضرت امام (ره )که فرمود ما هر چه داریم از عاشورا و محرم و صفر است کلامی بحق و شایسته است. از این رو باید گفت: ریشه انقلاب اسلامی را نیز باید در عاشورا جستجو کرد بنا براین باید گفت ما انقلاب را تحت تاثیر عاشورا آغاز کردیم و تاثیر عاشورا درانقلاب اسلامی تاثیری غیر قابل انکار است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,



 وی در ادامه افزود: در واقع این جوشش خون عباعبدلله حسین (ع) بود که در دلهای بیدار انقلابیون نفوذ کرد و توانست با تحت تاثیر قرار دادن افراد، انقلابی بزرگ و اسلامی را رقم زند که البته نویسندگان و شاعران نیز تحت تاثیر این جریان ارزشی قرار گرفتند.

,
,
,



این شاعر آیینی با نگاهی به شعر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: برای نمونه ما در آغاز انقلاب با شعرهای تاثیر گذاری از علی معلم دامغانی مانند «روزی که در جام شفق گل کرد خورشید» روبه روهستیم که به نوبه خود همه کاری قوی و هم بسیار تاثیر گذار است. دراین زمینه گونه های دیگری از شعر عاشورایی نیزتوسط حمید سبزواری، بهجتی شفق، محمد علی مجاهدی و دیگران سروده شدند که آثار هریک از این شاعران و تاثیر آنها از حماسه عاشورای حسینی جای بررسی دارد.

,
,
,



ده بزرگی در ادامه خاطر نشان کرد: ادامه تاثیر پذیری شعر از عاشورا را در ادبیات انقلاب اسلامی باید در دفاع مقدس دنبال کرد در این دوره شاعران انقلاب اسلامی با تاثیر پذیری ازعاشورا، شور حسینی بسیاری را در اشعار خود به خرج داده و شعرهای زیادی  را سرودند که باعث هیجان رزمندگان و تقویت روحیه آنان برای مبارزه با رژیم بعثی بود.که البته بعد از پایان جنگ این تاثیر پذیری همچنان ادامه دارد.

,
,
,



وی با اشاره به عظمت عاشورای حسینی اظهار کرد: زمان 4 تا 6 ساعته کربلا اقیانوس بی پایانی است که هر چه از این اقیانوس پربار معرفت بر داریم باز هم پی به عمق واقعه نبرده ایم و هنوز راه زیادی زیادی مانده تا به کشف و شهود واقعی در این باره برسیم.

,
,
,



این شاعر عاشورایی با بیان این نکته که هنوز پژوهش های عاشورایی ما درباره عظمت این واقعه اندک است، یاد آور شد: پژوهش های زیادی درباره عاشورا و چگونگی حماسه حسینی صورت گرفته است اما هنوز راه زیادی در این باره داریم و برخی از بخش ها عاشورای حسینی مغفول مانده و نیاز است که پژوهشگران در این باره گام بردارند.چرا که به نظر من کربلا مانند قرآن است و حسین قرآن ناطق است و باید گفت که تا کنون تنها یک پرده از کربلا رونمایی شده و هنوز تا عمق حادثه راه بسیاری است و کار در این باره بسیاراست که باید به آن پرداخته شود.

,
,
,



این شاعرخاطر نشان کرد: اگر کسی از ما بپرسد تا کنون چند نفر از شخصیت های همراه امام حسین (ع) حاضر در کربلا را می شناسیم شاید از افرادی که نام می بریم بیش از انگشتان دست نباشد و این نشان می دهد که اگرچه شعر و ادبیات انقلاب اسلامی متاثر از عاشورا است اما همچنان راه زیادی تاعمق واقعه مانده است راهی که باید با دقت نظر نه موازی کاری طی کرد تا پرده های بیشتری ازواقعه عاشورا برای علاقه مندان به نهضت حسینی گشوده شود.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه